Strategier mot fattigdom i Norge  Berit Berg  NTNU Samfunnsforskning  INTEGRERING LIKESTILLING MANGFOLD Berit Berg Forskningsleder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Berit Berg Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap, NTNU
Advertisements

Innvandrerbefolkningen, utvikling
Bibliotekmøtet, Kristiansand 11. mars 2014
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Karitativt fokus 2013 Snit Ghebriel.
En lærende organisasjon?
Plan for integrering og inkludering
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kjært barn har mange navn IKS v/ Ronald Nolet.
Mangfold og fellesskap
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
IKEA for de mange mennesker
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
13 En verden uten grenser.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Innledning ved BioHus konferansen
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
FLYKTNING I DAG, NABO I MORGEN FLUKT, EKSIL OG LIVSLØP GRANBYKONFERANSEN SELBU 5. APRIL 2016 Berit Berg, professor Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap,
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Rehabilitering av eldre innvandrere Arnhild Valen-Sendstad Overlege Lovisenberg Diakonale Sykehus.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Fagforbundet; ”De gode holdningers forbund” (fra Fafo rapporten ”En mann- en stemme”) En presentasjon om samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Kompetanse for mangfold
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Innvandring, funksjonshemming, menneskeverd
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Arbeidsintegrering som fagfelt
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Strategier mot fattigdom i Norge  Berit Berg  NTNU Samfunnsforskning  INTEGRERING LIKESTILLING MANGFOLD Berit Berg Forskningsleder NTNU

Et innspill til en brei debatt  Min bakgrunn Faglig Politisk Privat  Mitt utgangspunkt i dag Fagbevegelsen må engasjere seg bredt Fattigdomsbekjempelse må skje på flere fronter parallelt Solidaritet – globalt, nasjonalt, lokalt

Nivåer  Globalt – klima, innvandring, rettferdig fordeling  Nasjonalt – ikke bare lønn og pensjon  Lokalt – solidaritet i praksis ” Tenk globalt, handle lokalt” ”Make poverty history”

Fattigdomsbekjempelse – i et helhetsperspektiv Berører de fleste politikkområder:  Sosial- og velferdspolitikk  Skolepolitikk  Boligpolitikk  Arbeidsgiverpolitikk  Skattepolitikk  Likestillingspolitikk  Diskrimineringspolitikk osv, osv

Endringer  Samfunnsmessige Arbeidsliv Politikk Økonomi Kultur  Befolkningsmessige  Holdningsmessige Verden er blitt mindre – Norge er blitt større…

Tidsbilder  1970-tallet  1980-tallet  1990-tallet  2000-tallet Kontinuitet og brudd…

Hvem er de fattige?  Relativ og absolutt fattigdom  Fattige i Norge – noen eksempler Lavtlønnsgrupper Langtidsledige Sosialklienter Minstepensjonister Enslige forsørgere Kronisk syke og funksjonshemmete Flyktninger og asylsøkere  Kjønnsdimensjon  Aldersdimensjon  Etnisk dimensjon

Fattigdommens konsekvenser  Økonomisk  Sosialt  Samfunnsmessig

Innvandrerbefolkningen  På landsbasis: (8,7 %)  Antallet innvandrere er femdoblet på 30 år  206 ulike nasjonaliteter  2/3 ikke-vestlig bakgrunn  Om lag under 20 år  Om lag har flyktningbakgrunn  Om lag er etterkommere  Flyktninginnvandringen øker fra 1980-tallet  Familiegjenforening øker kvinneandelen  Økt arbeidsinnvandring etter EU-utvidelsen

Sysselsatte etter landbakgrunn og kjønn MENNKVINNER I alt (16-74 år)7366 Innvandrerbefolkningen 6353 Vestlige7466 Ikke-vestlige5847 Afghanistan4419 Somalia3520 Irak 4722 Pakistan6028 Tyrkia5937 Russland4551 Sri Lanka7253 Vietnam6456 Bosnia-Hercegovina6458 Filippinene6863

Et inkluderende samfunn? Ikke-vestlige innvandrere:  Tapere på arbeidsmarkedet  Tapere på boligmarkedet  Tapere i utdanningssystemet  Levekårstapere Noen særlige utfordringer:  Språk og kommunikasjon  Våre forestillinger om hverandre  Diskriminering

Forklaringer på marginalisering Kvalifikasjoner  Språk  Utdanning  Arbeidserfaring  Sosiale og kulturelle ferdigheter Diskriminering  Tilsiktet (bevisst)  Utilsiktet (ubevisst)

Jobb er viktig! Det handler om økonomisk uavhengighet, om å bryte isolasjon og om likestilling i familien. Ifølge ”Quo Vadis?” er kunnskap et nødvendig skritt på denne vegen – enten det dreier seg å lære analfabete kvinner data, eller å få noen av de mest skoleflinke til å ta artium. Fra rapporten ”Ny vev i gammel renning” Berg, Annfelt og Vedi 1999

Utdannes en kvinne utdannes hele familien Utdanning er ikke bare et spørsmål om økonomisk selvstendighet. Det er også et spørsmål om hvordan mødrene skal oppdra barna sine. Desto bedre mødrene kjenner det samfunnet de lever i, desto bedre kan de oppdra barna. Torild Løfwander på høringsmøte i kommunalkomiteen 26. mai 2004

Kvalifisering som virkemiddel i integreringsarbeidet  Intro  Ny sjanse  Opplæring i det ordinære utdanningssystemet  Ordinære kvalifiseringstiltak for langtidsledige  Fagopplæring i bedrift

Suksessfaktorer  Individuell tilpasning  Brukermedvirkning  Samarbeid på tvers av etatsgrensene  Tett oppfølging av deltakerne  Opplæring i en arbeidskontekst ”Pedagogikken baserer seg på en individuell ressursorientert tilnærming. Det vil si at en møter mennesket der det er, med de ressurser og forutsetninger de har.”

Arbeidskraftbehov Mangel på arbeidskraft vil forsterke seg i årene som kommer. Noen diskuterer derfor hvordan vi best kan legge til rette for økt arbeidsinnvandring. Jeg mener derimot det billigste og klokeste er å ta i bruk de ressursene vi allerede har her. Vi må legge forholdene til rette for de som har fått opphold slik at de fortest mulig får seg jobb. Bjarne Håkon Hanssen, Adresseavisen 2006

Omsorgsarbeiderprosjektet i Trondheim Skreddersydd fagopplæring i bedrift  SeVo – ansvar for norskopplæring  Byåsen vgs – fagopplæring i skoleregi  Sør-Trøndelag fylke – realkompetansevurdering  Praksisplasser i sykehjem, omsorgsboliger, barnehager, SFO  Opplæringskontoret i Trondheim kommune – ansvar for koordinering

Skreddersydd fagopplæring Målsettinger  Styrke den enkeltes evne og vilje til arbeid og læring  Utvikle deltakernes kunnskaper i hverdagsnorsk og norsk fagspråk  Delta i fagopplæring for å oppnå formell kompetanse innenfor fagområdet  Delta i samfunnsopplæring  Delta i arbeidspraksis

Rekruttering som prosess  Kvalifisering  Rekruttering  Integrering

Empowerment  Fra offer til aktør  Fra tilskuer til deltaker  Fra mottaker til bidragsyter  Fra problem til ressurs

”Ingen kan selvstendiggjøre andre!”  Brukerperspektivet  Kvalifiseringsperspektivet  Arbeidslivsperspektivet

Utfordringer på ulike nivå  Individuelle utfordringer - språklige kvalifikasjoner - faglige kvalifikasjoner - flerkulturell kompetanse - helsemessige utfordringer  Kulturelle utfordringer - majoritetssamfunnets holdninger - minoritetsbefolkningens holdninger  Institusjonelle utfordringer - lov- og regelverket - innarbeidet praksis - kompensatoriske tiltak  Arbeidslivsutfordringer - bedriftsnivået - partene i arbeidslivet