Det fleksible arbeidslivet – barnevennlig? Brita Bungum NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Alkohol | fotball.
Omsorg for barn og permisjon
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
O PPGAVE 41 Side 173 og 174 Sett inn ord som passer, både innholdsmessig og grammatisk.
FRAMTIDENS OMSORGSTJENESTER 2007 – 2030 MESTRING MULIGHETER MENING SBL, Bergen Halvor Holmli, leder RO.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Hege Lundeby NTNU-samfunnsforskning/ISH, NTNU.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
1 Bidrar far mer hjemme når mor er i jobb? Ragni Hege Kitterød og Silje Vatne Pettersen Statistisk sentralbyrå.
Hva skaper bolyst? En kort presentasjon med utgangspunkt i en studie om motstrømsflyttere i Finnmark Avslutningskonferanse, småsamfunnssatsinga, 18. mars,
Norsk arbeidsliv 2011 Stabilt, men skyer i horisonten Ann Cecilie Bergene Arild H. Steen.
1 1 En økning av fedrenes andel av foreldrepermisjonene – mindre valgfrihet eller sterkere insentiver ? seniorforsker Kari Skrede Statistisk sentralbyrå,
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
«Jeg kan jo ikke kalle det noe annet enn vold…» Et eksplorerende, kvalitativt forskningsprosjekt om mødres vold mot barn ( ) Anja Emilie Kruse.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Utvalgte resultater for SVGS
Levekår på Agder May-Linda Magnussen,
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
sos-barnebyer barn på flukt
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utvalgte resultater for SVGS
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Roller og forventninger
94 svar fra 9 ulike verksted Svarprosent på 31 %
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Psykisk helse.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Det fleksible arbeidslivet – barnevennlig? Brita Bungum NTNU

Barndommens tid og foreldres arbeidsliv Brita Bungum NTNU Forskning om familie og arbeid har hatt hovedfokus på hvordan foreldre opplever å kombinere jobb og barn Mindre oppmerksomhet om barns perspektiver Hvordan opplever barn å ha både en mor og far som jobber?

I debattene om tidsklemma blir barn ofte fremstilt som offer for foreldres tidsklemme?

Tid har sterk symbolverdi i arbeid og familie, Tid er penger, tid er kjærlighet Mye tid på jobb kan være et symbol på en dyktig, ambisiøs og målrettet person som prioriterer karrieren.. men det kan også symbolisere negative verdier som at en er for karriereorientert og for opptatt av status og penger Betyr sjelden det samme for menn som for kvinner

«Mother–blaming»

Tidskulturer omfatter den delen av organisasjonskulturen som konstruerer normer og krav til ansattes tidspraksiser (Brandth og Kvande, 2005)

Standardisert tidskultur- fast regulert og kontrollert arbeidstid Når tilstedeværelsen er en forutsetning for å kunne utøve jobben

Fleksibel tidskultur Det viktigste er å få jobben gjort til frist, ikke når og hvor, setter mindre krav om tilstedeværelse

Det kjønnede arbeidstiden Flere menn enn kvinner har jobber med fleksibel tidskultur, i de typiske kvinnejobbene innenfor service og omsorg er arbeidstiden standardisert (Lohne, 2006) Barn og familie øker sannsynligheten for at norske kvinner arbeider deltid, selv om de oppgir at de gjerne skulle jobbet mer Deltid – har fortsatt minimal forekomst i typiske mannsyrker

Nå jobber hun minst like mye som han? Det er blitt ganske vanlig at kvinner jobber omtrent like mye som menn, men fremdeles jobber halvparten av kvinnene mindre enn sin partner. (Kitterød og Rønsen, SSB, 2010)

En barndom i fare? Den institusjonaliserte barndommen

Barn i fare – offer for foreldres tidsklemme?

Undersøkelse av arbeidsliv der barn var de sentrale informantene (Bungum, 2008) 18 barn og unge ( alder 5 – 17år) et flertall var mellom 9-12 Alle barna hadde fedre og mødre som jobbet fulltid Foreldrene jobbet enten i typiske fleksible tidskulturer (kunnskap/næringsliv) eller i typisk standardiserte tidskulturer (omsorgsyrker, service, offentlig sektor) Intervju med barn og foreldre + arbeidsplass

Hverdagsfortellinger fra barn med fulltidsarbeidene foreldre viste: At barna var sensitive og empatiske i forhold til hvordan foreldrene har det på jobben At kjønnsforskjeller i arbeidstidskulturene og i familielivet gir barn ulike betingelser for bruk av tid sammen med mor og far.

Resultatene viser også at : Barna med foreldre i de standardiserte tidskulturene opplevde en større grad av forutsigbarhet i hverdagen med tydelige grenser mellom de voksnes jobb og fritid. Barna med foreldre i de fleksible tidskulturene kunne oppleve jobben til far eller mor som mer grenseløs og uforutsigbar Skolens tidsstruktur og åpningstid skapte problemer for barna med foreldre i standardiserte tidskulturer,mens den så ut til å passe bedre sammen med de fleksible tidskulturene i arbeidslivet.

Pappa kom hjem De fleksible tidskulturene kan oppleves som grenseløse og uforutsigbare som skaper fraværende fedre med mye reisevirksomhet. « Pappa reiser jo i hele verden og det er tidsforskjeller så han blir kjempesliten etterpå altså” (Tina, 9 år) ” Det er så dumt at pappa må reise så mye i jobben, han reiser jo til USA, Kina og overalt. Jeg vet jo at han må men jeg er noen ganger redd for at det skal skje han noe.. Det er veldig kjedelig at han er så lenge borte ” («Trygve», 10 år)

Det er ikke så ofte da.. Barnas mødre i de fleksible tidskulturene reiste sjeldnere ” Når pappa er hjemme og mamma er borte, da får vi...da kjøper pappa Nugatti. Og så rekker vi ikke å spise det opp før mamma kommer” (ler litt). Det er ikke så ofte da” (Liv, 10 år)

Alltid tilgjengelig men ikke tilstede De standardiserte og fleksible tidskulturene skaper ulike former for tilgjengelighet for barna. « Det er ikke bare å ringe mamma, er hun på jobb så er hun helt opptatt» («Mats», 11år)

Når nærvær er fravær I motsetning til foreldrene i de standardiserte tidskulturene så betydde ikke ettermiddager og helger nødvendigvis fritid for foreldre i fleksibel tidskultur ”De sitter jo med hver sin pc på stua her hjemme da, de jobber mye tror jeg, men det er jo helt greit for meg” («Jan», 14 år) Barna fortalte om foreldre som var hjemme men som likevel var fraværende fordi de var opptatt med jobb. Noen foreldre hadde klare grensesettende praksiser hjemme, slo av mobil, pc, mens andre bare var grenseløse, fysisk tilstede men mentalt fraværende

Fleksibel eller standard tid? De fleksible tidskulturene kan være grenseløse med hensyn til tidsbruk, men de kan samtidig gi barna et stort forhandlingsrom om tid med foreldrene. De standardiserte tidskulturene gir grensesettende tidspraksiser, der forhandlingsrommet er mindre, men hverdagen mer forutsigbar og oversiktlig for barna.

Barns fortellinger om egen hverdag Ga nyanserte perspektiver på den moderne barndom med fulltidsarbeidene mødre og fedre Et likhetstrekk i alle barnas fortellinger er at det å være hjemme etter skolen mens de voksne fortsatt er på jobb gir en opplevelse av frihet i en barndom som i stadig større grad organiseres og kontrolleres av voksne. Avkreftet «voksenmyten» om det triste og ensomme nøkkelbarnet som kommer hjem til tomt hus

Det kjønnede arbeidslivet og familielivet har konsekvenser for barndommens tid Når både barn og begge foreldre deltar i husarbeidet hjemme ser dette ut til å dempe noen av de negative konsekvensene av tidspresset Å ha ansvar for arbeidsoppgaver i hjemmet ser ut til å gi barn en sterkere posisjon som gir innflytelse i familien

Utfordringer i forskning om foreldres arbeidsliv og barns erfaringer Å fange opp betydninger av variasjoner i arbeidslivskontekstene Belyse det kjønnsdelte arbeidslivets konsekvenser for barn Inkludere barn og erkjenne barns rett til en stemme, også når de ikke er identifisert som ”barn i fare”

Pappa kjører søppebil

Forskning om foreldres arbeidsliv og barns erfaringer viser at : Gode arbeidsvilkår for foreldre på jobben gir positive effekter for barna mens dårlige arbeidsforhold kan gå ut over barnas livskvalitet, ikke bare foreldrenes