Revidert 2012 Merkevareplattform for Norge som turistdestinasjon
Salgsargumenter Det unike Norge Vi har fire salgsargumenter som alle bygger opp om en turistopplevelse som skaper varige minner. Merkevaren Norge defineres av følgende troverdige, relevante og unike områder: Spektakulære fjorder, kystområder og naturfenomen Levende kyst- kultur Fersk sjømat og kystspesia liteter Natur- baserte aktiviteter Natur Aktiviteter Kultur Mat
Hva de ser etter på en ferie: Norges målgruppe er "utforskere". Deres hovedmotivasjon er en nysgjerrighet for å utforske nye og unike territorier – natur, kultur, lokalsamfunn, mat og tradisjoner. De ønsker også å samle nye krefter og utvide horisonten Hvem er de: De har ofte høyere utdannelse, er erfarne reisende, digitale og reiser som regel uten barn. Målgruppe Utforskere Aktive utforskere Nysgjerrige utforskere Innenfor denne målgruppen finnes det to grupper: CH/VisitNorway.com Johan Wildhagen/Visitnorway.com
Merkevareimage Slik vi ønsker at turistene skal tenke om Norge Norge er et eventyr, en opplevelse som vil vare livet ut CH/VisitNorway.com Casper Tyberg/visitnorway.com Bjørn Eirik Østbakken - Visitnorway.com
Merkevarestrategi Merkevaren Norge skal alltid: Bygge opp om Norges kvaliteter Gjenspeile merkevareverdiene Fremme tilgjengelighet Kommunisere aktiv deltakelse Prioritere spektakulære fjorder, kystområder og naturfenomen i profileringen Merkevarestrategien skal ligge til grunn for alle aktiviteter i tilknytning til merkevaren Norge – produkt- og destinasjonsutvikling, distribusjon, salg og markedsføring
Merkevareverdier Skaper grunnlag for all kommunikasjon og atferd Frisk Friskt, velgjørende, sunt, rent, uberørt, forfriskende, kjølig, vitalt, levende, maritimt Ekte Naturlig, Autentisk, genuint, ærlig, upretensiøst, røft Eventyrlysten Overrraskende, nysgjerring, spennende, aktivt, uoppdaget, variert Raus Uformelt, åpent, liberalt, direkte, likeverdig
Merkevarekommunikasjon Stil og tone i tekst Merkevaren Norge skal ha en klar og konsekvent stil og tone som preger all kommunikasjon: Friskt og uformelt Formidle merkevareverdiene Utgangspunkt i turistens perspektiv CH/VisitNorway.com Gaute Bruvik - visitnorway.com
Merkevarekommunikasjon Bilder Bilder av spektakulær natur er den mest kraftfulle komponenten i merkevarebudskapet. Bildene skal også fortelle at Norge har både natur og kultur, det er et befolket land og en arena for sosiale opplevelser og aktiv deltakelse Terje Rakke/Nordic life Ole Christian Salomonsens Terje Rakke/Nordic life