Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fagdag Gyldendal forlag Oslo
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Samarbeidsmøte GLSM.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
Læreplaner i matematikk
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Borre ungdomsskole
O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Ny eksamensordning – nye eksamensoppgaver H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Lesing og lesestrategier
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Sinus for yrkesfag Bilde inn. Matematikk etter P-plan og T-plan Sinus yrkesfag på vg1 i 2006 –80,9 % P og 19,1 % T Sinus yrkesfag på vg1 i 2008 –88,6.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Yrkesfagmatematikken i kunnskapsløftet Valgmuligheter Lærebøker Utfordringer.
Sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk Digitale verktøy Gregorios Brogstad Seniorrådgiver Utdanningsdirektoratet Fagseminar om matematikk CappelenDamm.
Matematikken i vg2 Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Bilde inn Ny Sinus R1 og Sinus S1.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Funksjonar i dagleglivet
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
Revidert læreplan i engelsk
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Nye Sinus 2P Bilde inn

Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema De grafiske lommeregnerne er mye mindre brukt, spesielt i P-kursene Hvorfor ny Sinus 2P?

Hva er nytt? Stoffet om statistikk, matematiske modeller og tallsystemer er utvidet Statistikken er basert på Excel Graftegning og regresjon ved hjelp av geoGebra Lommeregnerstoffet samlet bak i boka Hvert kapittel begynner med en aktivitet

Aktiviteter Hvert kapittel begynner med en praktisk aktivitet I noen kapitler gir aktiviteten utgangspunkt for noen oppgaver i kapittelet 2P-elevene trenger å gjøre noe konkret i noen timer Oppgaver med egne data er en god variasjon

Matematiske modeller Læreplanen Mål for opplæringa er at eleven skal Kunne gjere målingar i praktiske forsøk, formulere ein enkel matematisk modell på grunnlag av dei observerte data, bruke teknologiske verktøy i utforsking og modellbygging og vurdere modellen og kor gyldig han er bruke matematikk i praktiske samanhengar og vurdere kva han kan brukast til, og kva han ikkje kan brukast til, i samband med utgreiingar og avgjerder

Vi legger merke til at Ordet regresjon er ikke nevnt i planen… –bruke teknologiske verktøy i modellbygging –bruke matematikk i praktiske sammenhenger Grafer og funksjoner er ikke med i planen –bare eksponentialfunksjoner i forbindelse med prosentvis vekst i flere perioder Grunnen er de andre funksjonen er med i 1P-planen –Var med i gammel felles eksamen –De skal kjenne funksjonen, og vi kan bruke dem i modeller

Hva gjør vi i Sinus 2P? Vi begynner kapittelet med enkle modeller som vi lager og kontrollerer uten regresjon Så repeterer vi rette linjer i et par delkapitler Deretter kommer et delkapittel om lineær regresjon Så ser vi på egenskapene til polynomfunksjonene Nå er tida inne for polynomregresjon Tilsvarende med potensregresjon Prosentregning, vekst i flere perioder, eksponential- funksjoner og regresjon i eget kapittel All regresjon med geoGebra

Om fellesfagene i vg2 Har den obligatoriske matematikken vært en suksess? Hvorfor obligatorisk matematikk i vg2? Hva bør gjøres med 2P og 2T? Ett nytt fellesfag for både P- og T-elever? Hva bør innholdet være?

Nye Sinus 1YT Bilde inn

Stoffet i 1T og 2T på studieforberedende er nå fordelt på en ny måte mellom vg1 og påbyggingskurset Mye av funksjonslæren er flytt fra påbygging til vg1 Sannsynlighetsregningen er flyttet fra vg1 til påbyggingskurset T-matematikk på yrkesfag

Sinus 1YT Før endringen hadde vi 3 T-bøker for yrkesfag: –Sinus 1TIP –Sinus 1BA –Sinus 1EL Nå har vi ei bok med fire ulike løp Det er egne løp for –TIP –BA –EL –Alle andre

Hvordan fungerer dette? Det meste av boka leses av alle. Dette stoffet er skrevet på hvit bakgrunn, og oppgavene har vanlige nummer som 4.20, 4.21 osv. Noen delkapitler er tilpasset de ulike yrkesfagene og er merket med TIP, BA, EL eller G (generell) Hvert yrkesfag har sin egen bakgrunnsfarge Oppgavene har nummer som for eksempel 3.70 EL, 3.70 BA, 3.70 TIP og 3.70 G Tilsvarende i oppgavedelen bak i boka.

Hvorfor bør yrkesfagelever lese T-matematikk? Alle som en gang skal videre på ingeniørhøyskoler, bør lese T og ikke P T-matematikken støtter bedre opp om noen av yrkesfagene Ca. 15 % av Sinus-elevene på yrkesfag leser T

Skriftlig eksamen i matematikk

Før 1994: Ikke-grafisk lommeregner Reform 94: Grafisk lommeregner Kunnskapsløftet: Todelt eksamen –Del 1: 2 timer uten hjelpemidler –Del 2: 3 timer med alle hjelpemidler Diskusjonstema: –Timetallet for del 1 og del 2 –Ordbruken i eksamensoppgaver Eksamensordning

Fra vurderingsveiledningen 2.4 Språkbruk i eksamensoppgavene Ved formuleringer som ”Finn”, ”Løs” og ”Bestem”, legges det ikke opp til bestemte framgangsmåter eller spesielle hjelpemidler. Eleven kan velge å løse oppgaven grafisk, ved (algebraisk) regning, ved å benytte ulike kommandoer i et digitalt verktøy, eller ved å gjette og deretter verifisere gjennom innsetting. Her har eleven metodefrihet og en metode er da ikke mer verdt enn en annen metode. Ved grafiske løsningsmetoder må argumentasjon framgå i tilknytning til figuren.

Fra vurderingsveiledningen En formulering som ”Finn … ved regning” eller ”Regn ut …” i Del 2 betyr at løsningen av oppgaven skal redegjøres for algebraisk. Det vil si at elevene ikke kan måle, lese av eller løse oppgaven grafisk. Eleven må enten løse oppgaven algebraisk trinn for trinn (utregning) eller oppgi og gjøre rede for hvilke algebraiske uttrykk, ligninger og lignende som er benyttet i et digitalt verktøy.

En mann setter kr i banken med 4 % rente per år.. Finn ved regning når mannen har kr i banken. Løsning: Etter x år har beløpet vokst til  1,04 x. Vi må dermed løse likningen  1,04 x = Jeg løser denne likningen ved hjelp av wxMaxima slik:

Et trykk på OK gir Mannen har kr i banken etter 10,3 år.

Konklusjon Eleven har her gjort rede for hvilke algebraiske uttrykk, likninger og liknende som er benyttet i det digitale verktøyet Eleven har dermed løst oppgaven ved regning… Dette var ikke meningen da todelt eksamen ble innført Er endret etterpå.

Hvorfor er reglene endret? Mange program løser likninger trinn for trinn Eksempel: Lommeregneren fra Microsoft

Lærerdilemma: Skal vi undervise slik at elevene får best mulig eksamenskarakter og kommer seg inn på de lukkede studiene? eller Skal vi undervise slik at elevene er best mulig rustet for å klare de lukkede studiene?

Hvordan bør eksamen være? Hvor lang bør del 1 være? Bør elevene ha tilgang på enkle hjelpemidler under del 1? Hvilke oppgavetyper kan vi forvente under del 2 nå når ved regning ikke er mulig? Hvordan påvirker vi styresmaktene i eksamensspørsmålet?