AST1010 - En kosmisk reise Forelesning 3: Fra middelalderen via Kopernikus til Galilei og Newton.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrofysikk Fysikk 1.
Advertisements

… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Ta med Jordball Isopormåne Liten jordball Solomkrets Solsystemskalafil.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Ta med Solsystemteppe Solsystemtau.
Gravitasjon.
Dette er Johannes Kepler. Han ble født i 1571.
Galileo Galilei ble født i Italia i 1564, og døde 1642.
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Undring Tro Viten.
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
Kraft og bevegelse Kap 9.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Viktige hendelser i humanismens historie
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 16: Eksoplaneter og jakten på liv.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
En kosmisk reise Forelesning 1: Om astronomi som fag, og litt om avstander.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 7: De indre planetene og månen – del 1: Merkur og Venus.
Kopernikus og Kepler Per Arne Bjørkum Statoil Prof. II NTNU/UiS Skolelaboratoriet NTNU.
Ta med Solsystemutstyr Solsystemtau. Verdensrommet i læreplanene 2. trinn –beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til.
SOLSYSTEMET Samantha Gibby Grade 3 Pleasant Ridge Elementary.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 13: Innledende stoff om stjerner: Avstander, størrelsesklasser, HR- diagrammet.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 9: De store gassplanetene og noen av deres måner.
En kosmisk reise Forelesning 2 Om stjernehimmelen, koordinatsystemer og astronomi i antikken.
De viktigste himmellegemene LINK: 49&selectedLanguageId=1&title=de_viktigste_himmellegemene.
Egenskaper til krefter
Solsystemet vårt. Jorda sammen med sju andre planeter hører til solsystemet vårt som ligger i galaksen Melkeveien. Planetene befinner seg langt fra hverandre.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 12: Dannelsen av solsystemet.
Behov og utviklingsfaser
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Jorda, månen og sola Nils J. Nilssen.
Masseproblemer? Are Raklev Neste: Historisk om massebegrepet.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
AST En kosmisk reise Forelesning 1 :
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Forelesning 3: Mekanikk og termodynamikk
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Forelesning 11: Dannelsen av solsystemet
Newtons lover.
Hypotese og teori.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Skapelse og evolusjon – hvordan gå inn i disse spørsmålene når eieres og ansattes og foreldres syn spriker? Espen Ottosen.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Februar UKE MANDAG (matboks) TIRSDAG ONSDAG (smørelunsj) TORSDAG
Evolusjonsteoriens Akilles-heler
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Den matematiske samtalen
Dette er Johannes Kepler. Han ble født i 1571.
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Religion og Identitet Lisa Stornes
Solsystemet vårt.
Hvordan beveger egentlig planetene seg rundt solen?
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Planetslette B r e t t e k a n t Store stjerner
Utskrift av presentasjonen:

AST En kosmisk reise Forelesning 3: Fra middelalderen via Kopernikus til Galilei og Newton

De viktigste punktene i dag Kopernikus: Sola i sentrum, men fremdeles episykler. Brahe: Nøyaktige målinger av planetbanene og et alternativt, geosentrisk verdensbilde. Galilei: Teleskop, Venus´ faser og Jupiters måner. Kepler: Elliptiske baner, tre lover for planetbevegelsene. Newton: Gravitasjonslov og ny bevegelseslære.

Hvordan finne sted og tid uten GPS og klokke? Astronomi er svaret!

”Den mørke middelalderen”

Populær forestilling: En dominerende kirke undertrykket lærdom og vitenskap i mer enn 1000 år og holdt Europa i et åndelig mørke. Middelalderen mer kompleks enn som så. Viktige forutsetninger for fremveksten av vitenskap ble lagt, blant annet universiteter og et samfunn av lærde med et felles språk: latin. Et hinder å komme over: Aristoteles’ naturfilosofi.

Hvorfor var jorden i sentrum? For det første: Det ser sånn ut. For det andre: Læren om de fire elementer og deres naturlige bevegelser. Elementet jord søker mot universets sentrum. Jorden må derfor være i sentrum, og den må også være i ro. Legg merke til at dette ikke er en opphøyet posisjon. Himmellegemene ble sett på som mer perfekte enn jorden, og de var i bevegelse rundt jorden.

Naturlig bevegelse Den naturlige bevegelsen for himmellegemene var i sirkler med konstant banefart. Dette var også en hindring som måtte overvinnes. Verken Kopernikus eller Galilei klarte dette.

Tidlig middelalder: Vanskelige tider

10. og 11. århundre: Bedre tider Roligere tider førte til mer overskudd til og interesse for intellektuelle sysler. Ptolemaios ble oversatt til latin. Kontakt med lærdomskulturen i islam.

De første universitetene: Astronomi et obligatorisk fag.

Jean Buridan ( ): Viktige steg mot en ny bevegelseslære

Første steg mot en matematisk bevegelseslære: The Merton Calculators

Mot en bevegelig jord Nicole Oresme ( ): Argumenter mot jordens bevegelse holder ikke mål. Fornuft og observasjoner kan ikke avgjøre spørsmålet. Nicolaus fra Kues ( ): Universet har ingen grenser, jorden er ikke i sentrum. Jorden beveger seg, men vi merker det ikke.

Astronomi i den islamske del av verden

En rik lærdomskultur utviklet seg i den islamske del av verden i middelalderen. Bevarte og videreutviklet arbeidene til blant annet Aristoteles og Ptolemaios. Kontakten med denne kulturen var viktig for den raske oppblomstringen av naturfilosofien i Europa i høymiddelalderen.

Al-Sijzi ( ): Heliosentriker? Al-Haytham ( ): Foregrep hovedpunktene i den vitenskapelige metode. Viktige arbeider innen optikk. ”Tvil om Ptolemaios”. Al-Tusi ( ): Forbedret Ptolemaios’ modell på flere punkter.

Den kopernikanske revolusjonen

18 Planetbevegelser som må forklares av alle systemer  Planetene har retrograd bevegelse på himmelen en gang i året, denne bevegelsen er lettest merkbar for Mars, Jupiter og Saturn.  Merkur og Venus befinner seg aldri langt fra sola – største vinkelavstand er hhv. 28° og 46°.  Planetene har ujevne hastigheter også utenom retrograde løkker.

Ptolemaios’ løsning: Episykler

20  Episykelen gir planeten en baklengs bevegelse idet den svinger rundt på innsiden av løkken.  Den er innført nettopp for å forklare retrograd banebevegelse.

21 Merkur og Venus alltid nær sola Forklaring: Episyklenes sentra ligger fast i linjen mellom jord og middelsol.

22 Den Ptolemeiske modellen for Venus og Merkur forutsier at disse planetene gjennom- løper et begrenset sett faser. Fasene er gitt i figuren t.v. Vi ser at f.eks. Venus går fra mørk når den er nærmest jorda og den solbelyste siden snur bort fra oss, og deretter gjennom smale sigdfaser til den igjen blir mørk lengst borte fra jorda.

23 Geosentrisk teori har dårlig forklaringskraft  Retrograd bevegelse – en komplisert forklaring med tillegg av en kunstig føring på episykelradiene.  Venus og Merkurs nærhet til sola – en forklaring med kunstige føringer.  Kan testes: Forutsigelser av faser for Venus.

24 Nikolaus Kopernikus ( )

25 Bevegelser for sola, retrograd planetbevegelse, samt bevegelsen av Venus og Merkur, som forklart i Kopernikus heliosentriske system.

Merkurs og Venus’ maksimale vinkelavstand fra sola

28 Venus’ faser i geosentrisk og heliosentrisk system

29  Kopernikus behøvde også episykler for å forklare at planetenes bevegelser er ujevne.  Trengte i alt 34 episykler..  Behøvde ikke episykler for å forklare retro- grad bevegelse.

30 Fordelen med det kopernikanske system  Elegant forklaring av retrograd bevegelse som en konsekvens av systemets grunnleggende konstruksjon.  Venus og Merkurs maksimale avstand fra sola er også en nødvendig konsekvens av modellen uten tilleggsbetingelser.  Forutsigelse av Venus og Merkurs faser; kan sammenlignes med observasjoner og vil bekrefte eller forkaste det ptolemeiske system.  Forutsier parallakse, den avgjørende testen av det heliosentriske systemet.

Parallakse

Tycho Brahe ( ) 32

33 Tychos observatorium

Det tychoniske system

35 Johannes Kepler ( ) Ansatt som Brahes assistent. Skulle arbeide med å bevise at hans verdenssystem var korrekt.

Platonske legemer

Keplers heliosentriske system

Keplers 3 lover 1.Planetbanene er ellipser med sola i det ene brennpunktet. 2. Planetene sveiper over like areal i like store tidsrom. 3. a 3 = P 2, der a er store halvakse i ellipsen (=h/2) og P er omløpstiden i banen (a og P i hhv. AU og år). (a svarer også røft til middelavstanden mellom planeten og sola)

39 Galileo Galilei ( ) Født i Pisa i 1564 – professor i Padua. 1609: Kikkerten finnes opp – Galilei bygger sin egen. Kikkerten rettes mot jordiske mål og mot himmellegemer.

AST Kopernikus til Newton40 Månen er ikke perfekt - fjell og daler

41 Jupiters måner, 7. januar 1610

42 Venus’ faser: Stemmer ikke med Ptolemaios´system

43 Galilei og Inkvisisjonen Galilei hadde gode forbindelser med kirken og var lenge venn av paven. På grunn av sin arroganse og disputter om prioritet på oppdagelser fikk han etter hvert også fiender. Ble trukket for inkvisisjonen i 1633 og tvunget til å avsverge det kopernikanske system. Døde i 1642.

Isaac Newton ( ) Banebrytende arbeider: Gravitasjonsloven Bevegelseslovene Differensial- og integralregningen Optikk 44

45 Bevegelseslovene 1.Hvis et legeme ikke er påvirket av en ytre kraft vil det gå med konstant fart i en rettlinjet bane. 2.Når en kraft virker på et legeme vil det bli akselerert og akselerasjonen er lik kraften dividert med massen til legemet: a = F/m. 3.Når et legeme X virker på et annet legeme Y med en kraft så vil Y virke med samme kraft tilbake på X. De tre lovene bryter helt med aristotelisk fysikk!

46 Konsekvenser av Newtons gravitasjonslov Keplers lover kan utledes fra Newtons gravitasjonslov: F = GMm / r 2 : Planetbaner er ellipser. Generalisert Keplers 3. lov: Gjelder alltid når to legemer beveger seg i bane om felles tyngdepunkt.

Den kopernikanske revolusjon fullført Kepler kunne ved hjelp av Brahes observasjoner fullføre det kopernikanske system ved å gå fra sirkler til ellipser. Galileos observasjonelle oppdagelser viste at det ptolemeiske system ikke kunne være riktig, men kunne ikke falsifisere det tychoniske. Newton ga en fysisk forklaring, og en presis matematisk beskrivelse, av det kopernikanske system ut i fra universelle lover. Etter Newton var det liten grunn til å tvile på at det heliosentriske system stemmer best med virkeligheten.

Anbefalt lesestoff Arthur Koestler: ”The Sleepwalkers” Owen Gingerich: ”The Book Nobody Read” Rocky Kolb: ”Blind Watchers of The Sky” Kitty Ferguson: ”Tycho and Kepler” Steven Weinberg: ”To explain the World”

Neste forelesning: Fysikken i astrofysikk