Gang 7 Temaer: –Metode/ramme for utvikling av IS-løsninger –Identifikasjon av lederes informasjonsbehov Litteratur: L&L, kap. 9, s.331-377 RS, Wetherbe,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Årets norske Leanvirksomhet
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Søknad: Årets Leanprosjekt
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Kapittel 7 Læring.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Samarbeid og medbestemmelse
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Porteføljestyring – hva er det?
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Formål og vurdering i høyere utdanning
Målbildet Stab/støtte
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Årets norske Leanvirksomhet
Matematikk på ungdomstrinnet
Strategiske kostnadsdrivere
1. Innledende påstander om organisasjoner
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
INF 9650 Informasjonsledelse
Klubbutvikling oppfølging
Didac - din kompetansepartner
SIK – Pilot1 Vinterveg Statens vegvesen Vegdirektoratet
Årets norske Leanvirksomhet
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
OPPLÆRING Planer for opplæringsvirksomheten i D
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Årets norske Leanvirksomhet
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Gang 7 Temaer: –Metode/ramme for utvikling av IS-løsninger –Identifikasjon av lederes informasjonsbehov Litteratur: L&L, kap. 9, s RS, Wetherbe, s

Ulike former for IS-utvikling (1 av 2)

Ulike former for IS-utvikling (2 av 2)

Prosess for IS-utvikling Idé Sjekke om idéen er god Utvikle beskrivelse av informa- sjonsbehov Utvikle beskrivelse av IS-løsning Utvikle og iverksette IS-løsning Forstudie 20% av tiden80% av tiden Utviklingsprosjekt Kilde: Tor J. Larsen, Handelshøyskolen BI

Fem steg i kritisk problemløsing Definere og analysere problem Forstå problemet Velge løsning Designe løsning Innføre løsning Mulige løsninger Menneske/individ-perspektiv Organisasjonsperspektiv Teknologiperspektiv Kilde: Laudon & Laudon, kapittel 9

Beskriv problemet og innse at det er et problem Finn mulige løsninger Definere og analysere problem

Faktainnsamling Finn årsaker, historikk, hva hindrer løsning Forstå problemet

Finn hovedmål og delmål for løsningen Bestem kritiske suksessfaktorer Beskriv rammebetingelser Vurder ulike løsninger –Kost-nytte på målbare og ikke-målbare faktorer Velg løsning Velge løsning

Logisk design - modeller av output, input, prosesser, database, rutiner for sluttbrukere, kontroller Fysisk design - overføring av modellene til praktiske løsninger med beskrivelse av teknologi Designe løsning

Utvikle programmer Velge utstyrsløsninger (hardware) Teste systemer Trene brukere og dokumentere systemet Innføre løsning

Tenk ! Ledelsen i den lokale sparebanken ser at omsetningen på børsen har økt med over 100% siste år. Likevel har deres meglerprovisjoner bare økt med 10%. Hvilke årsaker kan ligge til grunn for dette? Hvilke problemer tror du banken har? Finnes det løsninger?

Problemløsing i et individperspektiv Individ- perspektiv Kilde: Laudon & Laudon. Figur 9.5 Juridiske reguleringer og ansvar Evaluering og opp- følging Opplæring Med- virkning Ergonomi

Problemløsing i et organisasjonsperspektiv Organisa- sjonspers- pektiv Kultur Ledelse Politikk Administrativ struktur Kilde: Laudon & Laudon. Figur 9.4 Ressurser Turbulens Kompleksitet Ekstern omgivelse Intern omgivelse

Problemløsing i et teknologiperspektiv Teknologi- perspektiv Maskin- vare Program- vare Tele- komm- unikasjon Database Kilde: Laudon & Laudon. Figur 9.3 Kapasitet Kompatibilitet Forandring

Systemutvikling Lage nye eller bedre informasjonssystemer H Skape et effektivt og meningsfullt arbeidsopplegg i virksomheten Real users never know what they want, but they always know when your program doesn’t deliver it !!!!

Riktig definerte informasjonsbehov for ledere 4 fundamentale feil: Funksjoner sees ikke på som kryssfunksjoner Individuelle intervju brukes i stedet for gruppesamtaler Gale spørsmål i intervjuene Tillater ikke prøving og feiling i utviklingsprosessen (eksperimentell utvikling)

Eksempel budsjettering: kryssfunksjoner ved beslutninger

Wetherbes intervjuteknikk ProblemLøsning Informasjon BSP Beslutning CSF Kritisk fremgangsfaktor Informasjon Ends/ means MålYtre effektivitet Informasjon ForretningsbehovInformasjonsbehov MiddelIndre effektivitet Kilde: Wetherbe. Executive Information Requirements, MIS Quarterly, 1991

BSP Problem –Hvilke hovedproblemer er forbundet med den virksomheten du leder? Løsning –Hva er gode løsninger på problemene? Informasjonsbehov? Beslutning –Hvilke beslutninger er viktige innen ditt ansvarsområde? Informasjonsbehov?

CSF Kritisk fremgangsfaktor –Hvilke kritiske suksessfaktorer gjelder den virksomheten du leder? Informasjonsbehov? –Hvilken informasjon trenger du for å ha kontroll på faktorene?

End/Means Mål –Hva er sluttproduktet til kunde/klient fra din virksomhet? Ytre effektivitet –Hvilke krav stiller kundene for å være fornøyde med leveransene? Informasjonsbehov –Info nødvendig for å måle kundetilfredsstillelse Middel –Hvilke nøkkeltiltak må utføres for å effektuere leveranser? Indre effektivitet –Hvilke forhold påvirker effektivitet i nøkkeltiltakene? Informasjonsbehov –Info for å evaluere indre effektivitet

Sammenhengen mellom intervjuteknikkens elementer Imidlertid, er vi sikre på at vi har forstått at lederens første ansvar er å bidra til at hans/hennes ansvarsområde leverer de produkter/tjenester som “kunden” gjerne vil ha uten at det sløses med ressurser? --> Ends/Means Analysis Ends: produkt/tjenesteleveranse Means: Effektivitet i produksjonen Imidlertid, er vi sikre på at vi har forstått at lederens første ansvar er å bidra til at hans/hennes ansvarsområde leverer de produkter/tjenester som “kunden” gjerne vil ha uten at det sløses med ressurser? --> Ends/Means Analysis Ends: produkt/tjenesteleveranse Means: Effektivitet i produksjonen Men hvordan kan vi vite at lederen prioriterer de riktige tingene? --> Critical Success Factors Men hvordan kan vi vite at lederen prioriterer de riktige tingene? --> Critical Success Factors Tradisjonell oppfatning av en leders jobb: dvs. han/hun ser problemer og tar beslutninger. --> Business Systems Planning Tradisjonell oppfatning av en leders jobb: dvs. han/hun ser problemer og tar beslutninger. --> Business Systems Planning Ekstern og/eller intern kunde Ekstern og/eller intern kunde Kilde: Tor J. Larsen, Handelshøyskolen BI