Arbeidsmiljøkurs 9.mai -2016 1.Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Vernetjenesten i Kristiansund
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
Hovedverneombudet i Kristiansund
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Tillitsvalgtes rolle
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Aktuelle lover og forskrifter
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
ARBEIDSMILJØLOVEN Målsetting Internkontroll Arbeidstid
Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift.” Henry Louis Mencken Hovedverneombudet.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Arbeidsmiljø 2008.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Jeg er verneombud i HFK.
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
§ 1-1. Lovens formål å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske.
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Vernetjenesten i Kirstiansund
Arbeidsmiljøet for ansatte
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Utvalgte emner i arbeidsmiljøloven 1Utvalgte emner i arbeidsmiljøloven – Juridisk rådgiver Olav Myklebust
BHT I NORGE Inngår som ledd i det forebyggende helse-og miljøarbeidet ved bedriften Skal bistå arbeidsgiver og arbeidstaker, vernombud og AMU til å skape.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
BHT I NORGE Inngår som ledd i det forebyggende helse-og miljøarbeidet ved bedriften Skal bistå arbeidsgiver og arbeidstaker, vernombud og AMU til å skape.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
VERNETJENESTEN Kristiansund 1.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
BHT I NORGE Inngår som ledd i det forebyggende helse-og miljøarbeidet ved bedriften Skal bistå arbeidsgiver og arbeidstaker, vernombud og AMU til å skape.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
VERNEARBEID DAGSKURS Bedriftshelsetjeneste AS v/ Erik Lium og Matjo van Liere.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
IA-skole n - pilot Samling november IA, Side 2 IA-skolen – Pilot 2014 Mål for IA-skolen:  Bidra til økt handlingskompetanse og.
Tema TV’s rolle i turnusarbeid/ NSF politikk Litt om fleksibel arbeidstid Litt om turnusavtaler Helg- og høytidsturnus.
NAV Arbeidslivssenter Oslo IA-avtalen for tillitsvalgt og verneombud bydel Østensjø, 4 des rådgiver Margrethe Herberg.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Lov- og avtaleverk Grunnopplæring del 2. Avtaler og lover I denne sesjonen skal vi se på våre egne tariffavtaler og på øvrig lovverk som påvirker arbeidet.
HMS i BIR 2014 Oddrun S. Konglevoll. HMS-filosofi Vi tilstreber null skader på mennesker, miljø og materiell Helse, miljø og sikkerhet er lønnsomt Vi.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HTV-konferanse februar
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Hvordan lykkes i rollen som verneombud?
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
HMS © Caritas Norge..
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Sentrale lover og regler
Elisabeth Aune Burchardt HMS-rådgiver
Felles ansvar for et godt samarbeid
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser

Arbeidsgivers styringsrett Styringsretten er arbeidsgivers rett til å lede, fordele og kontrollere arbeidet, samt retten til å inngå arbeidsavtaler og bringe dem til opphør. I utgangspunktet total, men begrenset av: Generell saklighet Tariff- avtale Lov Individuell avtale

1- Arbeidsmiljøloven  Formål og generelle bestemmelser (kap 1)  Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter (kap 2)  Virkemidler i arbeidsmiljøarbeidet (kap 3)  Krav til arbeidsmiljø (kap 4)  Registrerings- og meldeplikt (kap 5)  Verneombud og AMU (kap 6 og 7)  Informasjon og drøfting (kap 8)  Kontrolltiltak (kap 9)

1 - Arbeidsmiljøloven  Arbeidstid (kap 10)  Arbeid av barn og ungdom (kap 11)  Rett til permisjon (kap 12)  Vern mot diskriminering (kap 13)  Ansettelse (kap 14)  Opphør av arbeidsforhold (kap 15)  Virksomhetsoverdragelse (kap 16)  Tvister om arbeidsforhold (kap 17)  Tilsynet med loven (kap 18)  Straff (kap 19)

2 - Arbeidsmiljø – hva er det vi snakker om?  Organisatorisk arbeidsmiljø Personlig utvikling, informasjon, opplæring, selvbestemmelse og innflytelse, medvirkning ved omstilling og endring. Arbeidsavtaler, planlegging og ledelse, tilrettelegging ved redusert arbeidsevne – kontrolltiltak.  Fysisk arbeidsmiljø Luftkvalitet, lys, støy, strålig, maskiner,utstyr, støy, gass, hjelpemidler Ergonomisk arbeidsmiljø - uheldige belastninger, arbeidsstillinger, tungt og ensformig arbeid, variasjon  Psykososialt arbeidsmiljø Sosial kontakt, trakassering, utilbørlig oppførsel, vold og trusler  Kjemisk arbeidsmiljø Substitutt, intern rutine for å sikre opplæring og hindre ulykker og sykdomsfare.

3 - HMS-aktørene HMS-AKTØRArbeidsmiljøloven Arbeidsgiver§1-8, §§2-1 og 2-2, § 19-1 Arbeidsleder§1-8, § 2-3 og § 19-2 Arbeidstaker§1-8, § 2-3 og § 19-2 VerneombudKapittel 6 HovedverneombudKapittel 6 ArbeidsmiljøutvalgKapittel 7 Tillitsvalgt§§ 4-2, 4-6 og kap. 8,9,12,14,15,16 HMS-koordinatorByggherreforskriften BHT§ 3-3

3 -Arbeidsgiver  Behov og belastning  Trygghet  Spillerom  Økonomi  Tillit  Informasjon  Autoritet  Fornøyde arbeidstakere  Gode mellomledere  Tydelige meldinger  Modige og redelige arbeidstakere Ansvar for Organisering Drift HMS Medvirkning Ledelse Teknologi Kontrakter og avtaler Lønnsystem Arbeidstidsordinger Kultur og omsorg Personlig atferd

3 - Arbeidstaker  Ansvaret for  Lojalitet  Medvirkning  Kultur  Personlig atferd  Behov / belastning  Luft, lys, ergonomi,  Trygghet, kontakt, innflytelse, sett og se, forstått og forstå, respektert, informert, kontroll, utfordringer, støtte

3 - Verneombudet  Ansvar for  Ivareta arbeidstakernes sikkerhet  Sette seg inn i HMS- systemet og regler  Personlig atferd  Medvirkning  Fri og uavhengig rolle  Retten til å stanse farlig arbeid  Behov / belastning  Respekt for rollen  Tatt med på råd  Nødvendig tid til å utøve arbeidet på en forsvarlig måte.

Fem egenskaper for et godt verneombud 1.God opplæring 2.Evne til kommunikasjon 3.Tålmodighet ved endringer 4.Ta initiativ 5.Unngå å bli tatt som gissel

3 - Hovedverneombudet  Ansvar for  Koordinere verneombudsarbeidet  Delta ved tilsynsbesøk  Medvirke ved endringer og omorganisering  Representant i AMU- og IA-utvalget

3 - BHT  Ansvaret for kunnskap og analyser  Objektiv part  Kurs og informasjon  Analyser av risikoforhold i arbeidet  Forebygge arbeidsrelaterte helseskader og sykdom  Dokumentasjon

3 - Arbeidsmiljøutvalg  ”Arbeidsmiljøutvalget skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. Ansvaret for å oppnå egen målsetting i HMS- arbeidet”  AMU skal koordinere, etterspørre og følge med på hms- aktivitene  Alle kan melde saker inn for behandling i utvalget

4 - Krav til medvirkning  ” Arbeidstakerne og deres tillitsvalgte skal holdes løpende informert om systemer som nyttes ved planlegging og gjennomføring av arbeidet. De skal gis nødvendig opplæring for å sette seg inn i systemene, og de skal medvirke ved utformingen av dem.”

4 - Medvirkning  Hvem skal medvirke ?  Hva er medvirkning ?  Hvordan skal de medvirke ?  Hvorfor er det så viktig?  Hvor skal det skje?

Takk for meg  Ingrid Lium  Fysioterapeut og verneingeniør  T    T 