Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen
Advertisements

Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Selvær 14 mars, Husøya 15 mars. Kommuneplanen Styrende for all planlegging i kommunen Formålet er å skape langsiktighet og forutsigbarhet i politikk og.
AVFALL SOM FRAMTIDIG ENERGIBÆRER Jostein Angell Landsdelsutvalget.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Buskerudbyen Seminar 15. juni 2011 – Union Scene Nye trender og lokalisering for næringslivet i Buskerudbyen Daglig leder Fredrik A. Haaning Buskerud Næringsmegling.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Utfordringer for KVU Torsdag 10. april 2014 – Rådhuset, Leknes Nils Petter Rusånes, Statens vegvesen Region nord Prosjektleder KVU E10 Fiskebøl - Å.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Trafikksikkerhet Årets tema fra trygge rammer Kvalitetsklubb/Niva1/Samfunns--og-verdiarbeid/Trygge-rammer/
Værøy. Lofoten Viking AS Lofoten Viking as er en datterbedrift i Nord Norges største fiskerikonsern Nergård AS Produksjon og omsetning Pelagisk og hvitfisk.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
FoU i Havbruksnæringen. Om VRI og Blue Planet AS Eid av bedrifter med felles interesse for å utvikle sjømatindustrien Program for økt kobling mellom næringsliv.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Vannskuterforvaltning KS
Regional planstrategi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
«Sørlandets grønne mulighet»
Jane B. Sæthre Trondheimskonferansen 28. januar 2017
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Pilegrimsledene til Nidaros Pilgrim Ways to Nidaros - Caminos de Nidaros pilegrim.info pilgrim.info peregrino.info Pilegrimsledene til Nidaros inngår.
Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Prosjektutløsende behov
Brukere for bedre helse
Den industrielle revolusjonen
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Gudbrandsdalsmøte 2017 By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og verdiskaping.
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Hvordan formes samferdselen i nord
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Bærekraftig byfornyelse
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
KrFs næringspolitikk.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Arbeidsopplegg for Region vest
Forebyggende ungdomsarbeid
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Veileder for fysisk sikring av snøscooterløyper
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Den Europeiske språkdagen
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Ny detaljregulering for Sjøgata
Lokal markagrense for Frogn kommune
Kolbotn Skole – Nybygg og Rehabilitering Prosjektorientering
Utskrift av presentasjonen:

Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn - Ballangen Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

InteressentgruppeBehov Transportgenererende næringsliv Gruppen omfatter næringsliv som er avhengig av transport av gods, f. eks. fiskeri, havbruk og industri, og benytter E6 gjennom området: - næringsliv med tilknytning til E6 fra Ballangen og nordover - næringsliv i Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms tilknyttet E6 via ferge - fiskeri og havbruk i Steigen og Skutvik, industri i Drag og Kjøpsvik Nordnorsk næringsliv har høye transportkostnader og lang transporttid til markedene. For fiskeri- og havbruksnæringen er kort transporttid og sikker transport viktig. - behov for raskere og mer forutsigbar transport fra sør til nord - behov for raskere og mer forutsigbar transport fra sør mot E10 ved Lødingen - behov for raskere og mer forutsigbar transport fra sør mot Steigen, rv. 81, Drag og Kjøpsvik Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

InteressentgruppeBehov Transportører Lokale, regionale og nasjonale godstransportører, samlastere og kollektivselskap. Dette er de største brukerne av transportsystemet. Behovene er god framkommelighet og forutsigbarhet, samt reduserte psykiske og fysiske belastninger for sjåfører. Reiselivsnæring Hotell, serveringssteder, kommersielle turistattraksjoner både i kommunene lokalt, i regionen og landsdelen. Bilbasert turisme og turistbusser benytter E6 nord – sør og mot fergesambandet Bognes – Lødingen på veg mot sine reisemål. Lokal reiselivsnæring er avhengig av E6 som tilførselsåre til etableringene i kommunene. Behovet er et forutsigbart og robust vegsystem. Dette gjelder i særlig grad turistbusser som har faste tidsskjema Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

InteressentgruppeBehov Faste lokale og regionale reisende Pendlere, skoleungdom/ studenter og andre faste reisende Arbeidspendling mellom kommunene i regionen, spredt bosetting og sentralisert skolestruktur gjør at mange har lange reiser til skole og arbeid. E6 inngår i mange av rutene for lokale og regionale reisene. Behovene er god tilgjengelighet til E6 og redusert reisetid og forutsigbarhet på E6. NaboerLite støy, forurensning og arealmessige ulemper Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

InteressentgruppeBehov Lokalt næringsliv Landbruksnæring, servicenæring og lokale bedrifter Bedriftene benytter E6 og øvrige veger for transport, og har behov for forutsigbar og robust forbindelse fram til og på E6. Lokalbefolkning Det er mye spredt bebyggelse i området. Befolkningen er derfor avhengig av transportsystemet for å handle, besøke offentlige kontor eller annen tjenesteyting og for å ha en aktiv fritid. Lokalbefolkningen har behov for god framkommelighet, forutsigbar og trygg transport samt gode bomiljø. ReindriftsnæringenBevare viktige områder for reindrifta Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

InteressentgruppeBehov Næringsorganisasjoner NHO, LO, Logistikkforeningen, Transportarbeidernes landsforbund, Nærings- foreninger i regionen. Disse ivaretar medlemmenes interesser knyttet til transport. Behovene sammenfaller med næringslivets og transportørenes behov. Reiselivsorganisasjoner Ivaretar reiselivsnæringens behov Sykkelturister Smal veg og mye tungtrafikk bidrar i dag til utrygghet. Stigninger er problematisk for framkommelighet med sykkel. Syklende har behov for tryggere ferdsel, bedre framkommelighet og god opplevelsesverdi Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

InteressentgruppeBehov Nødetater Raskere transport og bedre forutsigbarhet. Miljøvern- og friluftsorganisasjoner Bevare viktige naturområder, kulturmiljø og friluftsområder Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

Lykke til Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte

● Av intern transport i Nord Norge går ca 90% på vei og jernbane ● Av gods til og fra Nord Norge går ca 30-40% på vei og jernbane Kvu E6 Fauske Mørsvikbotn Dialogmøte