Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å sette i gang prosjekt
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Organisering og arbeidet i kommunene
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Lokal arbeidstidsavtale
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
Hva er viktig for elevers læring?
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Nye føringer – nye muligheter
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Elevundersøkelsen 2016 Færder vgs
Ståstedsanalysen 2016Info til personalet man
Generell oversikt over gjeremål for Vaulen skule
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Rykkinn skole September 2017
Velkommen til foreldremøte!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Sammen lykkes vi!.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ståstedsanalysen

Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen

Ståstedsanalysen i PULS Oppvekst og levekår har laget en mal for Ståstedsanalysen i PULS. (prosessdesign – delte prosesser – Ståstedsanalysen (b-trinn/u-trinn) Rektor bestemmer selv utvalget. Eksempel: skolens resultater de 2 siste år + snitt Stavanger skolens resultater de siste 3 år

Eksempel på utvalg for Gausel skole

Noen indikatorer må ha et «eget utvalg» Dette kan gjelde kartleggingsresultater på trinn, karakterresultater, gjennomføring i vgo. Rune hjelper deg slik at du får det utvalget du ønsker Ståstedsanalysen i PULS

Påstander i Ståstedsanalysen (fase 2) - lærerne besvarer en elektronisk spørreundersøkelse

Ståstedsanalysen – de ulike fasene Fase 1 Rektor laster ned Ståstedsanalysen via PULS. - data om skolens ressursgrunnlag, elevenes læringsmiljø og læringsresultater. Innenfor hvert av disse områdene kan skolen velge hvilke indikatorer dere ønsker å ha med. Skolen kan også ta med data fra lokale undersøkelser. Fase 2 består av en undersøkelse hvor personalet tar stilling til påstander om skolens praksis. Deretter drøfter personalet det samlede materialet fra fase 1 og fase 2. Materialet skal danne grunnlag for den samlede vurderingen i fase 3. Fase 3 Rektor legger opp til en prosess hvor personalet ser materialet fra fase 1 og fase 2 i sammenheng. En god involvering av personalet er avgjørende for solid forankring av konklusjonene og valg av utviklingsområder. Udir anbefaler bruk av SWOT-metoden 1 som kan gi god systematikk i analyse, prioritering og konklusjon.bruk av SWOT-metoden 1

Framdriftsplan – Lassa skole

Steg for steg 1. Rektor foretar nødvendige avklaringer på skolen 2. Rektor setter opp en tenkt fremdriftsplan Fase 1 3. Rektor laster ned rapport fra PULS 4. Rektor presenterer data fra rapporten for personalet. Oppvekst og levekår kan bistå rektor med tolking av data i forkant. 5. Personalet drøfter resultatene fra rapporten. Fase 2 6. Rektor klargjør for gjennomføring av undersøkelse hvor personalet tar stilling til påstander om skolens praksis. 7. Påstandene drøftes i personalet for å sikre «ens» begreps-/innholdsforståelse. 8. Personalet gjennomfører undersøkelsen elektronisk. 9. Skolens ledelse går gjennom resultatene fra undersøkelsen. 10. Resultater fra undersøkelsen legges fram for personalet. 11. Rektor tilrettelegger for drøftinger i personalet ut fra resultatene fra egenvurderingen. Fase Rektor legger opp til en prosess hvor personalet ser fase 1 og 2 i sammenheng. (bruk av SWOT-skjema)

Fase Rektor sender rapporten (fase 1 og fase 2) og skolens konklusjoner (fase 3) til Oppvekst og levekår. 14. Rektor og skolesjef avtaler et Dialogmøte på bakgrunn av skolens konklusjoner. Skolens samlede vurderinger og valg av satsingsområder (fase 3) blir spesielt fokusert på i Dialogmøtet. 15. Skolesjef lager et utkast til en skriftlig avtale om oppfølgende tiltak på bakgrunn av diskusjon i Dialogmøtet. Steg for steg

Rektors presentasjon til personalet som innledning til arbeidet med Ståstedsanalysen.

Om skolen 575 elever ved skolen 47 % gutter, 53 % jenter 6 % av elevene får spesialundervisning. Av disse er 66 % gutter og 33 % jenter 3 % av elevene får særskilt norskopplæring. 226 elever benytter SFOtilbudet. Dette tilsvarer 70 % av elevene på småtrinnet.

Om skolen Av det pedagogiske personalet underviser 91,5 % med godkjent undervisningskompetan se for de fag/trinnene de underviser på. Skolen har fra skoleåret 2014/15 satset på Alle sammen – modellen.

Om skolen Nøkkelinformasjon hentet fra PULS IndikatorerVaulen skole (13-14) Vaulen skole (14/15) Vaulen skole (13/14) Foreldrenes utdanningsnivå Klasseledelse 3,99 4,41 3,83 Vurdering 3,94 4,16 3,91 Motivasjon og mestring 4,02 4,27 3,97 Nasjonale prøver, 5. trinn VOKAL- 54,4 53,4

Trivsel på skolen Indikatorer Vaulen skole (13- 14) Vaulen skole (14- 15) Vaulen skole (15- 16) 1.1 Trivsel 4,23 4,48 4, Trygt miljø 4,34 4,42 4, Mobbing på skolen 4,6 4,76 4,85

Motivasjon hos elevene IndikatorerVaulen skole (13-14)Vaulen skole (14-15)Vaulen skole (15-16) 2.1 Motivasjon 4,08 4,33 3, Mestring 3,97 4,22 4, Faglig utfordring 3,87 4,22 3,76

Skolens resultater UDIRs kartleggingsprøver LesingRegning