Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Advertisements

Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Georg Kamfjord Handelshøyskolen BI
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Innovasjon Rogaland Strategiforslag: Nyskapingsprosesser.
Generelt om Randaberg Kommunen
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Strategi og handlingsplan
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 DESTINASJONSUTVIKLING Idrettsarrangement er destinasjonsutvikling: Sport-turisme: Deltakerdrevne arrangement Publikumsdrevene arrangement.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Presentasjon av konsept
xxx 1.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Regionale forskningsfond
Program etter lunsj Kort innledning til grp.om hpl/budsjett Gruppearbeid ½ time Kort om rådsmøte Kort om nestlederprosjektet 100 års jubileum Heltid/deltid.
KULTURTILBUD OG KULTURINTERESSER PÅ NORD-JÆREN 2012 Interkommunalt kulturåd Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger.
IKT Samhandlingsgruppe Rapport til Samhandlingsutvalget
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Korleis kan kommunereforma styrkja kulturlivet i Rogaland? Astrid Apalset Vassbø avd.leiar kultur.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Klikk for å redigere undertittelstil i malen «Fra dokumentasjon til aksjon» Temamøte hos norsk forening mot støy 15.mars 2012 Marthe Røgeberg, seksjon.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Nærings- og handelsdepartementet Regjeringens reiselivsstrategi, strukturprosjektet Røros Destinasjon Norge.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
EBygg2009 Digital dialog i plan- og byggesaker eBygg
Behov for en ny norsk turiststrategi
ønsker Idrettslagene i Nye Asker velkommen til allmøte
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Mobiliseringskonferanse Interreg
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Oslo kommune Byrådet Velkommen
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
The Tall Ships' Races Måløy Konsept
Nysatsinga «Mat og reiseliv i Møre og Romsdal – grøn og blå sektor».
NM-veka 2018; 15 Særforbund / 24 grener –
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Region Stavanger BA Destinasjonsselskapet for Stavanger, Sandnes og Jæren Det offisielle organet for destinasjonsmarkedsføring, nasjonalt og internasjonalt Opprettet Åtte medlemskommuner – Randaberg, Stavanger, Sola, Sandnes, Gjesdal, Klepp, Time og Hå Ca 220 medlemsbedrifter Budsjett ca 19 millioner kroner, inkludert Fly SVG

Turisten som verdiskaper Arbeidsplasser - Samferdsel - Opplevelser - Trivsel - Befolkningsvekst OvernattingTransport Aktiviteter ServeringAnnet ShoppingDagligvarer -

Reiseliv skaper store verdier Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP Sysselsetter personer bedrifter spredt på alle landets kommuner

Hvor utenlandske turister til Norge kom fra i 2011 – Antall gjestedøgn

Europa og Nord-Amerika 2009: mill. mennesker i middelklassen 2030: mill. mennesker i middelklassen Asia 2009: 529 mill. mennesker i middelklassen 2030: 3228 mill. mennesker i middelklassen Asia er framtidens marked r fremtidens marked

Mange små aktører Berøres av mange politiske felt Konjunkturavhengig Norge - særskilte utfordringer

Økt verdiskaping og produktivitet i reiselivsnæringen Flere helårs arbeidsplasser og mer solide bedrifter, særlig i distriktene Flere unike og kvalitativt gode opplevelser som tiltrekker seg flere gjester med høy betalingsvillighet Mål for nasjonal reiselivspolitikk

Hva må til for å vokse i vår region? Topp forankret strategi for turisme og arrangement - walk the talk!! Økt bemanning -Prosjektstilling over tre år, på plass snart! Koordinert satsning inn i Region Stavanger Conventions and Events – á la Gøteborg og Co Store synergier med Kongressatsningen

Preikestolen og Eiffeltårnet Vi har det som skal til – men vi har mye å gå på Norge ligger langt etter våre naboland ift satsning på turisme Behov for nasjonale strategier Barcelona – hva var de før sommer OL? Store begivenheter er den beste markedsføring Andre har forstått –har vi?

Hvilke arrangement skal vi satse på i framtiden? Bidrar til regionens merkevare Bygger på eksisterende eller nye styrker Er unike – både nasjonalt og internasjonalt Har et signifikant potensial innenfor turistnæringen Tester nye modeller for markedsføring, sponsorat etc Unike engangsarrangementer Gjentagende arrangementer - nivå 1 i pyramiden

Hva sier de som vil arrangere og hva vil næringen i regionen? Lange byråkratiske prosesser er alltid negativt Vil ”Bruce” Spille kl 12 midnatt – må det la seg gjøre Behov for forutsigbarhet og støttespillere Offentlige arealer og bygg må ”tilgjengeliggjøres bedre Ønske om kultur- og idrettsfond Behov for et organ som koordinerer arbeidet

Hvor er vi dag?

Konferanser og arrangement Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Hva må til for å fylle nye arenaer og hva kan de fylles med?

”The Stavanger region Rocks u up”

Hva sier dere?

Copenhagens Eventures strategiske arbeidsmodell MTV Music Awards 2006 IOC Congress 2009 VM Svømning 2012 VM Håndbold 2015 EM fodbold 2016 VM Atletik 2019 World Symposium 2008 EM Triathlon 2007 World Cup Banecykling EM/VM Springridning 2009 VM Cykling (bane) 2008 Gymnastrada VM Triatlon 2011 EM Kunstskøjteløb 2012 EM Basketball PGA Tour Golf EM Volleyball World Masters Games 2013 VM Taekwondo 2009 ATP finale Tennis OL Test-events VM Sejlads Europa Cup finale ‘OL sport’ VM Europa Top 12 Bordtennis 2006 UEFA Cup Fodbold 2009 VM Cykling (vej) 2010 VM Bordtennis VM Roning World Outgames 2009 Europa Top 12 Bordtennis 2006 VM Bordtennis 2010 VM Sejlads VUNDNE EVENTS KONKRET BUD MULIGE BUD

Slide 28 Arrangementspyramiden Vinter-OL Fotball-VM Verdensutstilling VM på ski, EM/VM Håndball, VM i ishockey, EM i svømming (kortbane), Volvo Ocean Race Øyafestivalen, Festspillene i Bergen, Moldejazz, Cupfinalen, Holmenkollrennene, litteratur- og kulturfestivaler Bislet Games, World Cup Kvitfjell, Arctic Challenge, Grand Slam Stavanger 2010, EM/VM på skøyter Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1

I 2022 er vi…….. Vi er samordnet – felles forståelse og koordinert satsning Kommuner, fylke, reiselivet og regionale bedrifter er alle med Vi er en 7-dagersdestinasjon Politisk forankring og klar strategi Vi har etablert oss som en stor arrangør innen konserter og festivaler Politikere og innbyggere i Stavangerregionen er våre ambassadører

Våre ambassadører i 2022 &