Innlegg dialogkonferanse Troms 26.06.2015 Driftsdirektør Petter Kure Torgersen side 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Dialogkonferanse bussanbud 2014
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Vedlegg 6 - Incitamentbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
19.november 2015 Velkommen til tilbuds- konferanse rammeavtale håndverkstjenester.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
Informasjonsmøte Busskonkurranse NSB Persontog NSB Persontog Drift: Direktør Øystein Risan NSB Persontog Økonomi: Innkjøpsleder Birgitte Baglo NSB Persontog.
Orientering konkurranse Fisk og fiskemat 2 årig rammeavtale +1+1 års opsjon.
KOLUMBUS AS Rogaland kollektivtrafikk FKF nedlagt pr
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Renholdstjenester Tilbyderkonferanse 21. april 2015 Innkjøpsansvarlig: Per Kolseth Renholdsleder: Nina Marit Gaustad.
Kort innlegg dialogkonferanse 19. Mai 2016 Petter Kure Torgersen side 1.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Sprinkleranlegg Tilbyderkonferanse 22. januar 2015, kl
Holdninger til helseforsikring
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Tilbyderkonferanse 15. januar 2015, kl
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Familieråd En for alle, alle for en
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Muntlig vurdering – å veilede andre
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Verktøy for leverandørkategorisering
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Personalmøte – Presentasjon materiell.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Evaluering av Hovedavtalen
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Anbud billettkontroll
Nå er vi spente!.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Innlegg dialogkonferanse Troms Driftsdirektør Petter Kure Torgersen side 1

3 200 busser ansatte 135 mill. passasjerer Norges største busselskap og et av de største i Skandinavia

Nøkketall pr OmsetningÅrsverk BusserMarkedsandel Norge4 283 mnok % Sverige1 286 mnok % Konsern5 569 mnok * Ikke inklusive Danmark

Prinsipielt for anbudskonkurranser side 4 Oppdragsgiver skal legge til rette for at konkurransergrunnlaget utformes slik at innholdet i størst mulig grad likestiller tilbyderne.

Konkurranseform side 5 -Åpent anbud -Kjøp etter forhandlinger -Dialogrettet konkurranse Nettbuss prefererer kjøp etter forhandlinger, spesielt hvis evalueringskriteriene er flere enn bare pris. - muligheter til å oppnå forståelse mellom partene -oppdragsgiver kan styre mot hva som er riktig og viktig ved konkurransen -tilbakemeldinger på eget tilbud Men det bør være reelle forhandlinger

Inndeling i pakker side 6 Fylket kjenner best sin egen geografi, ruter og dagens avgrensninger Vanskelig med rettferdige incitamentsordninger ved for mange fellesstekninger og operatører inne i samme område Nettbuss opplevde ikke avgrensningsproblemer ved deltakelse i Midt-Troms, Senja eller Tromsø Ved oppdeling i flere pakker ønsker ikke Nettbuss at det gis mulighet for å gi samlepris på flere pakker

Kontraktsvarighet side år Hvis opsjonsår bør opsjonen være gjensidig

Tildelingskriterier side 8 Pris (50-100%). Oppgi om endringspriser er med i prisevalueringen Kvalitet Miljø Vognløpsplaner (by/Tromsø) Tydelighet i innholdet i kriteriene

Godtgjørelse side 9 Justering av kontraktssum ved endringer i rutekilometer, rutetimer (by) og vognantall Endringspriser vil måtte kunne settes fritt (spesielt på vogn ift asymmerisk prising) Indeksering 2 ganger pr år Indeksering første halvår etter innlevert anbud, dvs man legger inn i dagens priser Relevante indekser (Bussindeksen) Justering fra første rutekilometer som endres Terskel for endring i offentlige avgifter 0,5% Sikkerhet for betaling av bestillingsruter (løpende km)

Incitaments- og bonusordninger side 10 må ligge fast med samme forutsetninger underveis i hele perioden påvirkbare elementer for operatør i ordningen rammebetingelsene må i minst mulig grad endres underveis må være oppnåelig unngå kundeundersøkelser der grunnlaget er lite unngå at verken/eller ikke blir negative i modellen Eksempler i dag: * MIS, inntil 5-8% av kontraktssum som bonus - alt i alt hvor fornøyd er du med reisen, kjørestil, renhold, sjåførens serviceinnstilling * Godtgjørelse pr passasjer * Bonus ved passasjervekst ut over en % pr år * Andel avganger i rute fra endeholdeplass, i og utenfor rushtiden

Gebyrer side 11 OK med gebyrer, men - de må stå i et visst forhold til skadeomfanget avviket medfører - gradering ift om det er varslet, samt om avhjelpende tiltak er iverksatt - tydeliggjøring om hva som er pr tilfelle eller pr avgang

Bussmateriell….(1) side 12 Gjennomsnittsalder minimum samme som antall år kontrakten løpet Ved opsjonsår økes gjennomsnittsalderen tilsvarende Alternativt krev alder etter hvor langt bussen kjører pr år (Møre og Romsdal) Unngå for mange vogngrupper og lengder Bruk funksjonskrav fremfor detaljspesifikasjoner Vær obs! i mini- og midibuss-segmentet vedrørende antall sitteplasser, laventre/lavgulv og universell utforming Diesel Euro 6 er svært ren, Hybrid i by for å redusere utslipp. Strøm neste ?? Fleksibel bruk av busstyper på avganger som primærdefinert materiell ikke MÅ gå.

….Bussmateriell (2) side 13 Unngå å spesifisere busser som blir særegne for denne konkurransen/Troms Tydelighet om hvem som har ansvar for hva i bussen

Kvalitet i leveransen side 14 Oppdragsgiver kan legge inn evalueringskriteriet Kvalitet og spesifisere hvilket nivå som ønskes ---- Primærområder: Sikkerhet, Punktlighet/Regularitet og Service Rutiner og arbeidsmåter for forebygging av at avvik ikke skjer Rutiner for avvikshåndtering Sjåføropplæring og videreutdanning av sjåføren i anbudsperioden Bonus ved oppnådde kvalitetsnivåer

Andre forhold knyttet til anbudskonkurransen side 15 unngå fordyrende tiltak hvor undertransportører kan brukes (bl.a profilering og skiltkasser på maxi-taxi) tydeliggjøring i rutespesifikasjonene hvilke undertransportører som brukes på hvilke avganger anleggstilgang i arealpressede områder, med leiepriser og erfaringsmessige driftskostnader tilgang til pauserom i sentrum, hvileboder på endeholdeplasser la oss unngå alle mulige opsjonsprisinger ryddige lister for virksomhetsoverdragelse entydig krav til størrelse på busser (ikke slik at ”det skal være nok sitteplasser til alle”) selskapenes spørsmål til anbudsgrunnlaget bør besvares med tanke på at de faktisk kan ha et meningsfullt innhold svar på spørsmål må være forståelige