Marte Blikstad-Balas FRA SJANGERFORMALISME TIL SJANGERANARKI?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Å skrive en sakpreget tekst
for norsklærere på ungdomstrinnet
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Forskjeller på tale og skrift
Hva er god skriveopplæring?
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
Læringsfremmende respons
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
10 regler for å skrive for web
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
som eksamensbesvarelse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
LNUs landskonferanse i Tromsø 20. mars 2015 Jon Smidt
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Politisk påvirkning.
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
i overgangen fra barnehage til skole
Metaspråk for multimodalitet
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Marte Blikstad-Balas FRA SJANGERFORMALISME TIL SJANGERANARKI?

Utfordringer med tradisjonell skoleskriving: Handler ofte om å "finne rett svar" Mange skriveoppgaver har historisk sett manglet et reelt mål eller formål, og kan ofte oppleves som meningsløse Mange skoletekster har ikke noe brukspotensial Det eneste "formålet" er å gjøre oppgaven? Mye fragmentert skriving

NORSKE STILER AV L.S.CHRISTENSEN «Fortell om en helt vanlig dag» «Selvtillit, en fordel eller en ulempe?» «Grei ut om FN» Karikert, men vi kjenner igjen utfordringen: kontekstløs skriving uten formål og retning

SJANGERFORMALISME Å «treffe sjangeren» er det eneste målet? - oppskrifter og instrumentell skriving? - vanskelig å vurdere sjangerbrudd (i for eksempel noveller) - noen av sjangrene finnes knapt slik de er beskrevet (for eksempel drøftingsartikkel og essay)

«Hvis elevene ikke forstår formålet med det de gjør, vil hver aktivitet fremstå som en enkeltstående hendelse, og de vil ikke ha mulighet til å se det langsiktige læringsperspektivet» (Skrivesenteret)

MEN ER FORMÅL NOK? «Hvis du har gått deg bort i Jotunheimen, hjelper det fint lite å vite at formålet med turen din er å komme seg til Glitterheim – hvis du ikke aner hvordan du skal gå frem for å komme deg dit»

EKSEMPEL FRA EKSAMEN 10. TRINN VÅR 2014 Hva vil det si å ha det man trenger? Skriv en tekst til et blad eller et nettmagasin der tittelen skal være Det gode liv i Norge. Teksten skal ha som formål å underholde leseren. (Tidligere har du kanskje blitt spurt om å skrive fortelling, novelle, kåseri eller andre mer kreative, sakpregede tekster. Oppgaven åpner opp for flere typer tekster. Det viktige er at du svarer på det oppgaven spør om).

MOTTAKER Redaktør av blad eller nettmagasin

ELLER… OK, NÅ ER JEG ALTSÅ REDAKTØR I ET BLAD ELLER ET NETTMAGASIN

SJANGERANARKI! Dikt? Fortelling? Essay? Brev? Kåseri? Uspesifisert tekst etter innfallsmetoden? En spontan blanding av alle de nevnte? Alt er lov! - Men er alt like lurt?

FLERE MOMENTER (ENN FORMÅL) MÅ ALLTID MED: Hva er det den faktiske leseren forventer her? Hvilke sjangre/tekstnormer egner seg i denne teksten? Hva er det reelle formålet (i tillegg til det som står i oppgaven)? Vil det lønne seg med sjangerbrudd? Hvis ja: hvorfor og hvordan?

Det å gi elever støtte i form av faste mønstre og eksplisitt vise hva som er typisk i en sjanger, er god gammeldags scaffolding eller stillasering. Det handler om å synliggjøre hvordan man kan lykkes med en tekst, og å få frem de valgene man som skriver alltid har.

HVA BØR GODE SKRIVEOPPGAVER HANDLE OM? Fleip eller fakta?  Det blir lettere å skrive hvis oppgaven handler om noe eleven er interessert i

- Hvis eleven mangler kunnskap om hvordan teksten skal skrives, hjelper det lite med engasjement. -Dersom vi gir elevene oppgaver som er nært knyttet til deres egen ungdomskultur uten samtidig å gi dem mønstre for hvordan de skal skrive, vil de være overlatt til ungdomskulturens språk også i sin egen tekst.

Foto: Torbjørn Rønning/Dagbladet

Skriv en tekst til et nettmagasin der du drøfter Justin Biebers kvaliteter som et potensielt forbilde for dagens unge. + = ?

Hvorfor har vi egentlig sidemål? Skriv en informativ tekst der du belyser hvorfor vi i Norge har både hovedmål og sidemål.

UANSETT HVA OPPGAVEN HANDLER OM: Synliggjør mottakeren, selv om det er deg selv! Si hva du forventer, si noe om hvordan du kommer til å lese elevens tekst. (VFL)

KONKLUSJON – GOD SKRIVEOPPLÆRING ER Å: Bevisstgjøre eleven på at tekstene deres skal oppfylle et overordnet formål Få frem at skriving handler om en rekke valg, ulike formål kan oppfylles på mange ulike måter og i ulike sjangere

REFERANSER Blikstad-Balas, M. og Hertzberg, F (2015): Fra sjangerformalisme til sjangeranarki? I Norsklæreren (1) 2015 Evensen, L. S. (2010). En gyldig vurdering av elevers skrivekompetanse? I J. Smidt, I. Folkvord & A. J. Aasen (red.), Rammer for skriving: om skriveutvikling i skole og yrkesliv (s. s.13-31). Trondheim: Tapir akademisk forlag Freedman, A., & Pringle, I. (1988). Why Students Can't Write Arguments. I N. Mercer (red.), Language and Literacy from an Educational Perspective (Vol. II, s. 233 ‐ 242). Milton Keynes: Open University Press Hertzberg, F. (2009). Skolen og grunnleggende ferdigheter. I J. Møller, T. S. Prøitz & P. Aasen (red.), Kunnskapsløftet - tung bør å bære? (Vol. 42/2009, s ). Oslo: NIFU STEP. Løvland, A. (2011). På jakt etter svar og forståing: samansette fagtekstar i skulen. Fagbokforlaget. Smidt, J. (2011). Ti teser om skriving i alle fag. I J. Smidt, Solheim, R., Aasen, A. J. (red.), På sporet av god skriveopplæring (s. S. 9-41). Trondheim: Tapir akademisk forlag. Smidt, J. (red.). (2010). Skriving i alle fag. Trondheim: Tapir akademisk forlag. Skrivesenteret : Skrivehjulet ‐ Skrivesenteret: Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med skriving på ungdomstrinnet. Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet 2012 ‐ Vedlegg 4. Skjelbred, D. &Veum, A. (2013.), Literacy i læringskontekster. Cappelen Damm Akademisk. Utdanningsdirektoratet, Informasjon om eksamen 2014: overgangsordninger/Endringer/Eksamensoppgaver-i-norsk-2014-for-Vg3-og-pabygging-til-generell-studiekompetanse-/