FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Voksenopplæringens overganger
Studieforberedende utdanningsprogram
Deltaking, inkludering og velferd
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Lån og stipend til utdanning i utlandet
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Vurdering av realkompetanse i høyere utdanning i Norge – erfaringer Foredrag VIA Århus 30. august 2012 Seniorrådgiver Eirik Lien Studiedirektørens stab.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
FAGSKOLEUTDANNING.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ny lov - ny giv - nye muligheter Hurdal, 4. juni 2009 Jørn H. Larsen Østfold fylkeskommune Vi ønsker en tydelig lov! Kommuners og fylkeskommuners ansvar.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO Egil Gabrielsen.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Innføringstilbud i Aust-Agder
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Fagforbundet Vest-Agder
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Tizians maleri av Sisyfos fra
Tone Milde Seniorrådgiver
Kompetanseutvalget (2017- )
Videregående opplæring for voksne
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING

Tiltakskjede for voksne

Regjeringen vil bl.a. Kartlegge den enkeltes kompetanse i mottaksfasen Gi yrkesveiledning i asylmottak på bakgrunn av kompetansekartlegging Etablere hurtigspor inn i arbeidsmarkedet for de som har fått vedtak om opphold, og som har med seg en kompetanse som etterspørres i arbeidslivet. Innsatsen konkretiseres gjennom et samarbeid mellom myndigheter og partene i arbeidslivet Samle ansvar for generell godkjenning av utenlandsk utdanning hos NOKUT Gjennomgå godkjenningsordningene og hindringer i utdanningssystemet med sikte på forenkling og økt brukervennlighet Gjøre det enklere for innvandrere å dokumentere generell studiekompetanse slik at de kan søke opptak til høyere utdanning Utvikle verktøy for å kartlegge grunnleggende ferdigheter Etabelere Inntegreringsmottak: Den enkelte skal få kartlagt sin kompetanse, og det skal gis karriereveiledning

Vurdering av kompetanse eller/også realkompetansevurdering ›Kartlegging Hvem, hva, hvordan? Som i realkompetansevurderingens fase 1 og deler av fase 2? Så tidlig som mulig; hvem gjør det? ›Medbrakt kompetanse skal benyttes i videre opplæring Kompletterende utdanning (restopplæring)?

Opplæring (restopplæring) ›Gjennomføre forsøk med forberedende voksenopplæring, inkludert utvikling av nye læreplaner og moduler som er tilpasset voksne, også voksne med et annet morsmål enn norsk. ›Gjennomføre forsøk med modulstrukturert opplæring for voksne i lærefag innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer. ›Hvordan kan vi gi restopplæring?

Utfordringer ›Sektorovergripende samarbeid om kartleggingen (Karriereveiledning – yrkesveiledning)? Programrådgiver (introduksjonsprogram) Språk (norskopplæring) Grunnskole Videregående skole (Sluttkompetanse) ›Realkompetanse på annet språk enn norsk (st.m. nr 16)