Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er Fretex ?.
Advertisements

Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Hva var utgangspunktet?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Samarbeidsprosjekt felles tjenester – Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Sosial- og barnevernsavdelingene 9. desember 2005 på Huset.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
1 ”Hvordan lykkes med implementering av SAP?” Diskuter og illustrer de viktigste suksesskriteriene for SAP implementering. Gruppeoppgave på SAP samling.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Velkommen til Samling om nytt kommunalområde Helse, Sosial og Omsorg 29. Mars.
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Å bygge en ny kommune erfaringer fra SAS Statsetatsjefsmøte Vestfold 8. april 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Lederdialog Miljø og plansaker
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Nøklene til handlingsrommet
Felles lederutviklingsprogram
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Velkommen til møte med brukerorganisasjonene
Virksomheten din skal effektivisere
Handlingsplan 2017 status Ledelse, medvirkning og ressurs
Årets norske Leanvirksomhet
Regionreformen – status og veien videre
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Om veiledning av team i læringsnettverk
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Velkommen til leiarsamling
utfordringer i en ny region
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Seminar med partiene 14. november 2018
Årets norske Leanvirksomhet
Informasjonsmøter for ansatte
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Utskrift av presentasjonen:

Lederdialog 8. – 10. juni

Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan omstillinger utfordrer lederskapet Hva gjør du?

Oppdraget Den nye kommunen skal sikre alle innbyggere gode tjenester der de bor De beste tjenestene får vi ved å hente og utnytte det beste fra hver kommune 1. januar 2017 legges Sandefjord, Andebu og Stokke kommune ned. En helt ny kommune etableres, med et velkjent navn – Sandefjord.

Suksesskriterier for endringsprosesser Tydelige mål Klare ambisjoner Vilje og engasjement

Målene Hverdagen enklere Nærhet til tjenester Effektivitet og gevinster Regional konkurransekraft Samfunns- og tettstedsutvikling Arbeidsplasser Aktivt lokaldemokrati Næringsliv Kapasitet Kompetanse Medvirkning Lokal identitet

Nye Sandefjord Grunnlag for endring og forbedring Krav om effektiviserings- gevinst Det beste fra de tre

Vi bygger noe nytt! Løsningen er ikke gitt på forhånd

Problemstillinger og fokusområder Organisasjonsstruktur Ledelse/ ledere Omstillingsavtale Samarbeidsstrukturer Organisasjonskultur Fullmakter/ delegeringsreglement Folkevalgtes arbeidsgiverrolle Overordnet arbeidsgiverstrategi

Prosess Nytt organisasjonskart 1: Mål for kommunalområdet Sammenfatte eksisterende mål Utarbeide en målstruktur 2: Forslag organisasjonskart Involvere/ medvirkning Vurdere 3: Beslutning organisasjonskart 4: Innplassering nye ledere Struktur fra hovedprosjekt benyttes Stillingsprofiler 5: Igangsette delprosjekt Mandat Fremdrift Deltakere

Organisasjonskartet – nye Sandefjord

Aktivitet Prosjektgrupper og –planer på mange nivåer Stabs- støtte og fellesfunksjoner Organisering av tjenester og virksomheter Felles kultur - bli kjent

Kompleksiteten og volumet En kommune er en svært kompleks organisasjon! Alt henger sammen med alt… NAV IKT-løsninger Beredskap Prostier Seilingstider Organisering Fjernarkiv Ledergruppe Matrikkel Brukere Eldreråd Nytt budsjett Gevinster Pluss 157 avtaler unntatt IKT Pluss ansatte som skal ha nye arbeidsavtaler Kl § 23 nr 2

Det går ikke an å ikke rekke det! Tydelige mål Klare ambisjoner Vilje og engasjement Tørre å gå videre selv om vi ikke har alle fakta Ta beslutninger selv om beslutningsgrunnlaget kan være mangelfullt Rom for å gjøre feil og revurdere Bevissthet og risikovurderinger

Fremad – i alle retninger

Viktige utfordringer Lokalisering: Utarbeide kriterier De som samhandler tett må sitte sammen Fremdrift Organisering Etablere nye linjer, mens de gamle fortsatt er intakte Ledelse: Kommunikasjon Toleranse for usikkerhet

Lokalisering Det nedsettes en prosjektgruppe før sommerferien, som skal innhente behov fra det enkelte kommunalområdet. Den videre lokaliseringsprosessen gjennomføres etter følgende punkter: 1.Hvem bør være samlokalisert/ skal sitte sammen for å oppnå a.Tilgjengelighet for brukere b.Faglig sammenhengende tjenester, også mellom og på tvers av kommunalområdene 2.Areal/kontorplassbehov 3.Hvor skal man sitte Fremdriftsplan for hele prosessen vil bli presentert etter sommerferien.

Klare roller og ansvar Mellom prosjektleder og dagens rådmenn Mellom administrativt og folkevalgt nivå Mellom dagens ledere og nye ledere Mellom ledelse og tillitsvalgte Faste møter prosjektleder – hovedtillitsvalgte Faste møter prosjektleder – rådmenn

Fremdriftsplan «Det haster» Involvering Medvirkning Prosesser Legitimitet Oppslutning Resultat Nye Sandefjord kommune

Refleksjon Bruk fem minutter med den du sitter ved siden av: Hvordan kan vi skape lyst til undring, ikke krav om ferdigtygde svar «Hvordan gjør de det der?» «Hvordan finne gode løsninger?» Hva gjør du?

Tanker om omstilling Hva ser en som betrakter en omstilling utenfra? Søker jeg støtte fra min leder? Hvordan håndterer jeg usikkerhet om driften? Hva ser en som er midt oppe i omstillingen selv? Søker jeg støtte fra medarbeiderne mine? Hvordan håndterer jeg min egen usikkerhet? Hvordan være en tydelig leder når mange rammer er utydelige?

Tips og råd: Hvordan kommunisere tydelighet og trygghet (selv om mye er usikkert)? Gode tips til prosjektledelsen: Gode tips til oss ledere:

Ord og handling

Inspirasjon: Dansk problemløsning