Kommunikasjon og mediehåndtering Europeisk mobilitetsuke 2016 03.05.2016 Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
KRDs oppstartskonferanse S16 Lørenskog 20.april 2010 Innlegg v/ Tale Hungnes, generalsekretær i LNU.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Bergen en sykkelby med potensiale
1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
03/22/13FJORDNORWAY Navn på din destinasjon og Fjord Norge presenterer årets nasjonale Vestlandskampanje Din logo.
Media håndtering og kommunikasjon
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Europeisk Mobilitetsuke 2010 i Kristiansand
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Helsesøster som samfunnsaktør
Informasjonsnettverk OFK Utkast til Handlingsplakat Arbeidsgruppe: Inger Elisabeth Karni, Stine Fredriksen, Bjørnar Storsveen, Marianne Mobæk.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Media og informasjon.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
Hva er kommunikasjon?.
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
Mediehåndtering Kommunikasjon og media i Europeisk mobilitetsuke 2009 Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik.
Brukerorientering Hvilken rolle kan kommunikasjonsfolk spille?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Mobilitetsuken i Bergen 2010 Reis Smartere – Lev bedre
Sykkelheltenes by Sykkelbynettverket 4. juni 2014 Gjert-Henrik Vedeler.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Sykkelkommunikasjon – hva gjør vi?
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvordan oppnå politisk overbevisning…..
Presentasjon Fra Finnmark – bor i Bærum 50 år gammel Gift, en datter og en hund Utdannet journalist og masterutdannelse innen kommunikasjon og ledelse.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
1. 2 Fra Blekkulf til Miljøagentene «Barn i Norge går, sykler eller reiser kollektivt til skolen. De er bevisste på konsekvensene av mye.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Kommunikasjonsstrategi
Markedsføring.
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
Glommastien, Fredrikstad
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
EUROPEISK MOBILITETSUKE
Alta.
Roede-kurslederen på Facebook
Sentrumsplan for Arendal sentrum
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Europeisk mobilitetsuke og Bilfri dag 2015
Europeisk mobilitetsuke 2015
Kommunikasjon og mediehåndtering
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon og mediehåndtering Europeisk mobilitetsuke Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik

Kommunikasjonsplanlegging ● En kommunikasjonsstrategi skal sikre helhetlig kommunikasjon gjennom hele kampanjen. ● Kommunikasjonsstrategien skal være et hjelpemiddel for deltakende byer, Statens vegvesen og samarbeidsparter til å planlegge gode kommunikasjonstiltak. ● Konkrete forslag til kommunikasjonsaktiviteter beskrives i egen tiltaksplan. ● Tenk kommunikasjon når du planlegger aktiviteter! Europeisk mobilitetsuke 2016 Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka

Kommunikasjonsmål Hovedkommunikasjonsmål: Folk skal være bevisste på fordelene ved å reise miljøvennlig Delmål: Målgruppene skal: – kjenne til aktivitetene i den enkelte by/sted – kjenne til årets tema «Reis smart. Det lønner seg» – oppleve byen på en ny måte – kjenne til nye tiltak som prøves ut – kjenne til fordelene ved å gå, sykle eller reise kollektivt Kommunikasjonsplanlegging Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka

Målgrupper Kommunikasjonsplanlegging ● Tenk målgrupper når dere planlegger kommunikasjonen ● Hvem snakker vi til? Eller med? – Alle som bor i byen/stedet – Særlig unge voksne? – Arbeidstakere – Barn – Eldre – Skoler – Myndighetene – Media (kanal) – Interne målgrupper Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka

Hva skal vi si? ● Hovedbudskap: – Det er smart å reise miljøvennlig. Det lønner seg. ● Flere budskap: ● Gå eller sykle til skolen og jobben ● Gå mer i hverdagen ● Du får bedre helse når du sykler eller går ● Reis kollektivt ● Vi jobber for å få bedre kollektivtransport ● Vi legger til rette for syklister og gående ● Vi ruster opp bygater og byrom slik at de er tilgjengelige for alle Kommunikasjonsplanlegging Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka

Hva gjør vi? ● Nasjonal pressemelding – lokale varianter ● Nasjonal markering! ● Kronikker? ● Pressetreff med tema? ● Kommunikasjonsplaner i hver by ● Aktiviteter som trekker folk og presse ● Debatter om permanente tiltak i mediene? ● Innsalg til medier – bli venn med en journalist! ● Planlegg kommunikasjonen ved åpning av nye tiltak ● Filmklipp tilgjengelig for media ● Formidle resultatene av Mobilitetsuka ● Websider; Facebookwww.mobilitetsuken.noFacebook Kommunikasjonsplanlegging Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka

Kreative byer ● Gatekunst ● Gateteater ● Gatekonserter ● Tegnekonkurranse ● Fotokonkurranser ● #pimpdinsykkel ● Sykkelverksted ● Sykkelsjekk og frokost ● Sykkelshow og rulleskøyter ● Skating ● Omvendte bompenger ● Busskrekkurs ● Busskonserter ● Veteranbusser ● Gratis tog og bussbilletter ● Elbiler ● Ola-biler ● Skattejakt for barn ● Sminkepatrulje ● Moteshow i gata Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016

Medieklipp Mobilitetsuka ● 147 saker i Opoint i 2014 ● 2. april okt. Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka

Moss og Fredrikstad Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016

Kunst i flere byer Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka 2016

Planlegg kommunikasjonen godt! Bente Tovik Linda Grønstad Kommunikasjonsstaben Vegdirektoratet Kommunikasjon og mediehåndtering i Mobilitetsuka