Hasan Abdullah, Soumeia Akhayad, Maria Arnesen Bergestuen, Celine Farestveit
Oppgaven Læreplan og forskning Pedagogiske muligheter/utfordringer Spillet Kilder
Studentgruppene velger et verktøy som utprøves og beskrives særlig mhp. relevans for RLE-faget i skolen Velg et verktøy eller en tjeneste som kan brukes gratis (open source, freeware, eller gratis for bruk i skoler eller privat) Lag en enkel beskrivelse av verktøyet og bruk printscreen for å lage bilder av skjermen (2- 3 sider) Lag et eksempler på bruk av dette verktøyet i forbindelse med KRLE- undervisning. (Hvis det for eksempel er et verktøy for å lage quiz, lag en quiz med verktøyet som er relevant i KRLE) Lag i tillegg 2-3 ideskisser for bruk av dette verktøyet i forhold til KRLE og som viser verktøyets didaktiske muligheter Publiser det dere har gjort i wikispaces Gruppene presenterer sine funn for hverandre i den tredje økten. De viser fram verktøyet de har undersøkt og det de har laget ved hjelp av det
Trinn: Mål: Fra lærerplanen fremkommer det etter 7. årstrinn at elevene skal kunne snakke om/lære om sentrale historier om Jesus. Basert på dette har vi valgt historien om Jesu korsfestelse og oppstandelse. Evangeliet etter Matteus Forskning viser at teknologi i utdanningen kan gi mer motiverte elever, gjøre dem mer engasjerte og få dem til å lære lettere. Professor Alf Inge Wang foreslår at ledende forskningsgrupper innen spill og pedagogikk går sammen om å lage en spillbasert læringsplattform. Spillbasert læringsplattform Sploder
Muligheter Professor Alf Inge Wang mener at teknologi i utdanningen gjør elevene mer: Motiverte Engasjerte Elevene lærer lettere Varierte spørsmål ut ifra trinn Kan brukes flere ganger Ro/orden Tidskrevende Kritisk til trinn At elevene kan se læringsverdien Utfordringer
Alternative plattformer scratch
IZbs4N/mRmrfuhLlithp74BdX8fW3hWUjdD51t0J5L5 K08u3NLj0OE IZbs4N/mRmrfuhLlithp74BdX8fW3hWUjdD51t0J5L5 K08u3NLj0OE elevene-spille-i-timene elevene-spille-i-timene