YS Spekter tariffkonferanse 20081 SAMARBEID MELLOM LEDERE OG TILLITSVALGTE YS Spekter 16. januar 2008 Kari Saastad Dag Bjørnar Jonsrud Spekter YS Spekter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Norges Musikkhøgskole
Trygge organisasjoner
22 tips for den faglitterære forfatteren
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Avdeling for sosionomutdanning
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Definere og velge hovedmål og delmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Opprettholdende faktorområder
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
For lokale tillitsvalgte
Problemløsning.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Klubben for alle.
Vi er nærmere en løsning …….
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Sett inn video fra Vimeo:
Roede-kurslederen på Facebook
Samarbeid og medbestemmelse
1 Kommunikasjon.
Den vanskelige samtalen
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Norges Musikkhøgskole
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

YS Spekter tariffkonferanse SAMARBEID MELLOM LEDERE OG TILLITSVALGTE YS Spekter 16. januar 2008 Kari Saastad Dag Bjørnar Jonsrud Spekter YS Spekter

YS Spekter tariffkonferanse Bakgrunn Et partssammensatt utvalg som består av representanter fra YS,LO Stat, SAN og Spekter nedsatt ved HA-forhandlingene i Kompetanse, integrering og samarbeid mellom partene Utvalget videreføres og utvides (avtalt i HA-forhandlingene 2007)

YS Spekter tariffkonferanse Samarbeid mellom partene Utvalget har det siste året arbeidet med forholdet mellom ledere og tillitsvalgte Produkt: –Veiledningshefte (nett og papir) –Foilserie Målgrupper: Linjeledere og tillitsvalgte på alle nivåer, personalsjefer

YS Spekter tariffkonferanse HENSIKT Gi råd og tips om prosesser partene kan benytte ved: –Etablering av nytt samarbeid –Utvikling av eksisterende samarbeid –Om samarbeidet begynner å bli vanskelig (konflikthåndtering) Dette er ikke en opplæring i Hovedavtalen, men bygger på Hovedavtalens intensjon om samarbeid og medvirkning

YS Spekter tariffkonferanse Intensjonen Hovedavtalens intensjon for samarbeid: –”Gjennom medinnflytelse og samarbeid skal de ansatte med sine erfaringer og innsikt være med å skape de økonomiske forutsetningene for virksomhetens fortsatte utvikling, og for trygge og gode arbeidsforhold, bærekraftig utvikling av virksomhetene, et godt fungerende arbeidsmiljø og resultatoppnåelse til beste for så vel virksomhet og ansatte” (§ 28) OG –”Det er en felles plikt for ledelsen, de ansatte og deres tillitsvalgte å ta initiativ til og aktivt støtte opp om og medvirke til samarbeid” (§ 29)

YS Spekter tariffkonferanse Hensikten med denne presentasjonen for YS Spekter: Presentere veiledningsheftet Få tilbakemelding og vurdering fra dere

YS Spekter tariffkonferanse Veilederen kan brukes: Når det kommer nye ledere eller tillitsvalgte inn i virksomheten Når det skal etableres nye samarbeidsarenaer Når partene ønsker å videreutvikle samarbeidet Dersom det oppstår vanskelige samarbeidsforhold Dersom man ønsker å ha en generell gjennomgang blant ledere og tillitsvalgte om hva godt samarbeid forutsetter Dersom man ønsker økt bevissthet rundt rollene i partssamarbeidet

YS Spekter tariffkonferanse Samarbeid mellom ledere og tillitsvalgte Kunnskapsdel Prosess-spørsmål ”Jorun og Ulf” Øvelser/oppgaver

YS Spekter tariffkonferanse Eksempel på spørsmål Hva skal kjennetegne godt samarbeid hos oss?

YS Spekter tariffkonferanse Noen kjennetegn på godt samarbeid At man har en felles forståelse av at samarbeid handler om å finne løsninger At man prøver å skape vinn/vinn-situasjoner At man respekterer den andre part At man holder ord At man forsår hverandres roller At man kan stole på hverandre At man tåler å bli motsagt At man klarer å skille sak og person

YS Spekter tariffkonferanse Avklaring av roller og forventninger Hvilke mål har vi for samarbeidet? Hvilke forventninger har vi til den andre partens rolle? Hvilke samarbeidsarenaer har vi/vil vi ha? Hvordan legge opp arbeidet? Skal vi legge opp en plan for det første året? Skal vi evaluere samarbeidet – eventuelt hvordan?

YS Spekter tariffkonferanse Felles interesser Partene vil ha felles interesser i å: –Utvikle arbeidsplassen på en god og konstruktiv måte –Skape økonomiske forutsetninger for virksomhetens fortsatte utvikling –Heve kvaliteten på arbeidet og produktene –Yte god service overfor brukere og kunder

YS Spekter tariffkonferanse KonfrontereUtveksle ynspunkter/ dialog Premissene Det er kun et rett svar eller riktig perspektiv, vanligvis ens eget Det er mange riktige svar og perspektiver, inklusive ens eget Målet Å vinne, å ha rett, å selge og overtale eller overbevise Å forstå de andre personene ut fra deres egne syn. Å forstå betyr ikke nødvendigvis å være enige Holdning Kritisk vurderendeNysgjerrig åpenhet Lytting Aksepterer ingenting, lytter dømmende, ser etter feil og mangler, planlegger ditt neste innlegg, snakker mer enn du lytter Akseptere det du hører som riktig for den som sier det, lytt til den andres ”historie” uten å skulle dømme eller vurdere, reflekter istedenfor å reagere, lytt mer enn du snakker

YS Spekter tariffkonferanse Undersøkelse Forhør den andre, still spørsmål som støtter ditt eget syn og som utfordrer den andres syn Still spørsmål som bedrer din og den andre parts forståelse, undersøk antakelser som du egentlig tar for gitt Forsvar Forsvar og rettferdiggjør din egen posisjon, forsvar dine forutsetninger og grunnlag som om det er sannheten Tilby dine tanker som det de er, nemlig dine tanker, utforsk alternative synspunkter. Vær åpen på dilemmaer du ser og må hanskes med i saken Rolle Inntar alltid motsatt syn av den andre Sette seg i den andres sted

YS Spekter tariffkonferanse Stopp opp - tenk I hvilke situasjoner kan du tenke deg at en konfronterende form vil være effektivt? I hvilke situasjoner kan du tenke deg at dialog-formen vil være effektivt?

YS Spekter tariffkonferanse Når samarbeidet begynner å bli vanskelig

YS Spekter tariffkonferanse Vanskelig samarbeid Her snakker vi ikke om uenighet i saker, men uenigheter som utvikler seg til vanskelige personkonflikter. Hvordan unngå at det som er en interessekonflikt/uenighet om sak utvikler seg til å bli en personkonflikt som skaper dårlig forhold mellom partene

YS Spekter tariffkonferanse Hvordan kjenne igjen opptrapping av konflikter?

YS Spekter tariffkonferanse Hvordan forhindre konfliktopptrapping?

YS Spekter tariffkonferanse tommelfingerregler for konstruktiv konflikthåndtering 1)Still deg selv spørsmålet om hva du ennå ikke vet Du vet ikke hvordan situasjonen ser ut fra den andre siden. Møt konfliktsituasjonen med den innstilling at det handler om å forstå bedre hva som foregår. Still åpne spørsmål. Vær åpen for at du kan lære noe om deg selv og hvordan du oppfattes av andre 2)Skill mellom person og problem Formuler konfliktspørsmålene som felles problemer som dere må finne en løsning på 3)Vær tydelig og konkret i din kommunikasjon Snakk om hva som er viktig for deg Spør om hva som er viktig for den andre parten på en måte som viser at du bryr deg om dem 4)Hold kontakt med motparten Å bryte kontakten med motparten fører ofte til raskere konfliktopptrapping Jobb med å forbedre relasjonen mellom dere selv om konflikttemaene er vanskelig å løse Tilby å gjøre noe som tilgodeser noen av motpartens ønsker. Foreslå noe som motparten kan gjøre for å imøtekomme dine ønsker

YS Spekter tariffkonferanse tommelfingerregler for konstruktiv konflikthåndtering 5.Søk etter de behovene og interessene som ligger bak konkrete standpunkter Undersøk hvilke behov og interesser som ligger bak de konkrete kravene. Se om det finnes alternativer som er akseptable for begge parter. Finn ut hva som er grunnleggende viktig for deg selv i saken og hold fast ved det. 6.Gjør det lett for motparten å være konstruktiv Vekk ikke motpartens forsvarsreaksjoner gjennom anklagende kritikk og negative kommentarer. Gi motparten anerkjennelse og respekt på de punktene der du ærlig mener det. 7.Øv opp din evne til å se konflikten utenifra Tenk over konflikthistorien i sin helhet. Vær oppmerksom på hvilke handlinger som påvirker spenningen i konflikten i negativ og positiv retning. Tren deg på å se hvordan du selv kan påvirke den videre utviklingen i konstruktiv retning. Ta opp de problemene du ser så tidlig som mulig, før de rekker å bli alvorlige konflikter.

YS Spekter tariffkonferanse Ta temperaturen på samarbeidet! + - Er opptatt av å finne fram til de interessene og målene som er felles Er mer opptatt av å finne fram til de sakene der det er uenighet Presenterer problemer, men er like opptatt av å presentere og diskutere løsninger Mer opptatt av å presentere problemer enn løsninger Hovedregelen er at man klarer å finne fram til løsninger som man kan enes om Sjelden at man klarer å finne fram til løsninger man kan enes om Snakker til hverandreSnakker om hverandre Klare fullmakterUklare fullmakter

YS Spekter tariffkonferanse Ta temperaturen på samarbeidet! + - Partsforholdet er preget av tillitt og respekt Partsforholdet er preget av manglende tillitt og mistenksomhet Samarbeid preget av respektPreget av manglende respekt Tariffoppgjør preget av at man klarer å komme fram til enighet lokalt Tariffoppgjør som stadig er preget av uenigheter og behov for bistand Ser fram til konstruktive møter med motparten Gruer seg for møter med motparten Klarer å samarbeide og kommunisere godt til tross for uenighet i sak Lar uenighet i sak smitte over til ”fiendtlighet” mot person

YS Spekter tariffkonferanse Øvelse Har vi eksempler på at vi har hatt godt samarbeid Prøv å finne fram til så mange situasjoner som mulig Beskriv eksemplene ved hjelp av –Hva kjennetegnet saken, situasjonen –Hvordan var kommunikasjonen –Hvem gjorde hva? –Hva kan vi lære om godt samarbeid mellom oss på grunnlag av dette eksempelet –Tenk dere en vanskelig sak dere samarbeider om eller skal samarbeide om. Hvordan kan dere bruke/overføre de gode erfaringene dere har denne saken? Hva må dere da gjøre annerledes i denne saken?