1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Advertisements

Individuell Plan Palliasjon
kommunelege og praksiskonsulent Anne Karin Forshei.
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Veien frem til samarbeid og samhandling i praksis
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
eForum Sør-Trøndelag Trondheim 22. Mars 2011 Anders Grimsmo
Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
Opplegg for dagen DEL 1, KL. 09:00 – 12:00
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Akutt sykdom hos den skrøpelige gamle
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandling for et friskere Norge
Samhandling i Indre Østfold
KØH Døgnopphold Østre Agder
Veien frem til samarbeid og samhandling i praksis
Individuell kartlegging/Hjemmet som forutsetning for rehabilitering.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Erfaring med eldre brukere og rehabilitering
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Et forskningssamarbeid mellom SIV Kommunehelsetjenesten
Basiskompetanse.
Spesialisthelsetjenesten som premissleverandør for helsetjenester i kommunehelsetjenesten Distriktsmedisinske sentra og kommunale fyrtårn – arenaer for.
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Den faglige styrkingen av sykestuene i Finnmark
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
Utviklingssenter for hjemmetjenester i Telemark
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
Virtuell avdeling Eidsberg kommune.
FSU for innleggelse og utskrivning Torfinn Eriksen-Volnes Hjerteavdelingen.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Anders Grimsmo, IIIC, 2014.
Systematisk samarbeid om pasientforløpet Anders Grimsmo Professor, medisinsk faglig rådgiver.
1 Bred geriatrisk utredning og behandling Hvordan gjør vi det? Bred geriatrisk utredning og behandling Hvordan gjør vi det? Ingvild Saltvedt Overlege,
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Innlegg helsesøsterutdanning April 2009 Fagpolitisk avdeling Jarle Grumstad.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Samhandlingsreformen: Nye utfordringer, nytt lovverk, økonomiske virkemidler m.v. Konsekvenser for kommunene Forelesning – Fagskole i kommunehelsetjenester.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
1 Misbruk av A- og B-preparater hos gamle Dr. Cecilie Wium, Geriatrisk Daghospital Lovisenberg Diakonale Sykehus.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Helse-Bergen – samhandling mellom helseforetak og kommuner Bergen Ingebjørg Laupsa Halstensen.
Hjerneslagkonferansen 15. april 2016 Kriterier for spesialisert rehabilitering i Sørlandet sykehus Sindre Steen og Anne Kari Thomassen Koordinator ESR.
Samhandlingsreformens konsekvenser for pleie og omsorgstilbudet FoU-prosjekt nr Samarbeidsprosjekt mellom IRIS og Nasjonalt senter for distriktsmedisin.
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Hydrocephaluspoliklinikken
Hva er viktig i livet ditt?
Hverdagsrehabilitering
AKUTT FUNKSJONSSVIKT HOS ELDRE.
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
Psykiatri-case Høsten 2017
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Psykiatri-case Høsten 2017
Hverdagsrehabilitering: hvor er vi i dag?
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012

2

3 Aktuelle dimensjoner hos eldre pasienter Fysisk helse Medisinsk tilstand Medikamenter Ernæringstilstand Psykisk helse Mental svikt –Akutt forvirring –demens Depresjon Angst Funksjon Daglige aktiviteter Mobilitet Urin/avføring Hørsel Syn Sosiale forhold Pårørende / sosialt nettverk Bolig Behov for hjelp i hjemmet Ingvild Saltvedt, Geriatrisk avdeling, ST Olvs hospital

4 Private spesialist- helsetjenester Fastleger Sykehus Apotek Laboratorier Hjemme- tjenester Ambulanse syketransport AMK Kommunehelsetjenesten Spesialisthelsetjenesten Stønad, hjelpemidler Andre viktige tjenester Rehabili- tering Andre kommunale tjenester Sykehjem Aktører i samhandling om eldre / kronisk syke Legevakt Rehabiliterings- institusjoner

5 Sykehuset rolle Sykehuset utreder, diagnostiserer og behandler. Definerer når pasienten er ferdigbehandlet Definerer når pasienten er utskrivningsklar Kontakter kommunen ( bestillerkontor / hjemmetjeneste) for videre oppfølging og planlegger utskriving Informasjons- og kompetanseoverføring (epikriser, sykepleierapporter, opplæringstiltak)

6 Kommunens rolle i forløpet? Tilrettelegging for hjemkomst –( husvære hensiktsmessig? behov for bistand? evt hjelpemidler bestilt? trygghetsalarm? matombringing? Etc) Vurdering etter hjemkomst: Klarer pasienten seg hjemme? –Påkledning, mat, personlig hygiene, osv Oppfølging av medisinsk tilstand? –Hjemmesykepleien? –Fastlegen?

7 Eldre pasienter med sviktende helse som reiser hjem etter et sykehusopphold er ofte i en ustabil fase Fysisk / medisinsk ( bivirkninger, komplikasjoner) Psykisk (angst, nedstemthet) Kognitivt (forvirret) Hva skrives de ut til?

8 Hjem: Bruker/pårørende Sykehus: HVK FASTLEGE Hjemmetjeneste PASIENTFORLØP FOR BRUKERE AV HJEMMETJENESTEN BESØK HOS FASTLEGE? PASIENTEN VURDERES UTREISEKLAR VURDERING AV SYKEPLEIER ? INNLEGGELSE I SYKEHUS DAGLIG OBSERVASJON OG TJENESTEYTING OPPFØLGING MED PRIMÆRKONTAKT? VURDERINGSBESØK/ TELEFON UTREDNING/BEHANDLING, SYKEHUS

9 Hvor svikter det – I Pasienten er ikke tilstrekkelig utredet på sykehus Informasjon til mottagende instans er ikke tilpasset mottaker utfordring i forhold til planlegging (”forvaltning” / bestillerkontor) utfordring i forhold til mottak av bruker (hjemmetjenesten) viktig medisinsk informasjon mangler i hjemmetjenesten

10 Hvor svikter det II Oppfølging av fastlege etter utskriving er uforutsigbar Samarbeid fastlege – hjemmetjeneste er uforutsigbar – kan variere fra hjemmetjeneste til hjemmetjeneste – fra legekontor til legekontor og mellom legene på samme legekontor Observasjon – vurdering – dokumentasjon – tiltak - mangler systematikk i hjemmetjenesten Legevakt blir oftest brukt i situasjoner der pasienten blir dårligere Innleggelsesskriv er ikke tilpasset mottagers behov.

11 Hvor er hjemmetjenestens fokus? Oppfølging av medisinsk tilstand?

12 Ikke primært - hovedfokus er den gamles funksjonsnivå og bistand så den gamle skal mestre hverdagen

13 Den gamle og fastlegen Fastlegens arbeidsprinsipp: ”på etterspørsel” Behov for mer aktiv tilnærming Koordineringsbehov medisinsk oppfølging? Vurdering av ”behandlingsbyrden”? ”Screening”? –Fysisk/psykisk helse –Funksjon –Sosial situasjon

14 Hvor er fokus i samarbeidet fastlege - hjemmetjeneste? Medikamenthåndtering? Behandlingeseffekter / bivirkninger? Sosiale og psykologiske forhold? Funksjonsnivå og pasientens evne til å mestre sin livssituasjon? Plan for observasjoner og kontroller?

15 ”Når pasienten er lagt inn på sykehus, så samarbeider jo legene og sykepleierne, de går visitt sammen og er på fornavn. Og så blir pasienten 2% bedre og skrives hjem, og så sitter det en lege på legesenteret og en sykepleier på en sone – kanskje to forskjellige steder i byen, og ikke vet hva de heter, har aldri sett hverandre og skal samarbeide og gi pasienten noenlunde samme tjenesten som han fikk på sykehuset. Det er rammen, det er storbyens dilemma.” fastlege Trondheim

HJEM SYKEHUS: HVK FASTLEGE HJEMMETJENESTE HELHETLIG PASIENTFORLØP I EGET HJEM BESØK HOS FASTLEGE INNEN 2 UKER BESØK AV SYKEPLEIER INNEN 3 DAGER INNLEGGELSE I SYKEHUS DAGLIG OBSERVASJON OG TJENESTEYTING 4 UKERS SAMTALE MED PRIMÆRKONTAKT UTREDNING/BEHANDLING, SYKEHUS TELEFON TIL HJEMMETJENESTEN START: NY PASIENT/ UTSKRIVELSE FRA SYKEHUS VURDERINGSBESØK