Prioritering i spesialisthelsetjenesten Erfaringer fra Norge Odd Søreide Helse Vest RHF Danske Regioners Generalforsamling Herning 25. mars 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.
1 Rettsgrunnlaget for prioriterings- praksis – enkelte normative synspunkter og vurderinger Aslak Syse Institutt for offentlig rett, UiO Workshop Helse.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Prioritering som medisinsk-faglig utfordring
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
Brukermedvirkning og pasientmakt
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Henvisninger Kari Jussie Lønning.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Seminar om prioritering – Nord-Norges Kurbad
Rehabilitering og juss
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Rehabiliteringsinstitusjonene – status etter et.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
Samhandling rundt innsøking til behandling
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Regionale forskningsfond
Reviderte prioriteringsveiledere Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven og prioriteringsforskriften.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Prioritering på norsk Avdelingsdirektør Siv Cathrine Høymork Sekretariatet for Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorgstjenesten.
Mini-metodevurdering – som del av et nasjonalt system for nye metoder Divisjonsdirektør Cecilie Daae, Helsedirektoratet Årskonferanse Nasjonalt kunnskapssenter.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
PRIORITERINGSUTVALGET Et offentlig utvalg oppnevnt av Helse- og omsorgsdepartementet for å vurdere spørsmål knyttet til prioritering i helsesektoren.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Nytt fra klinikk for psykisk helsevern for barn og unge Oktober – seminar om psykisk helse for barn og unge Solstrand Avdelingssjef Liv Åse Dybdal.
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten 30. September Aslak Syse Institutt for offentlig rett.
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Innherred medisinske forum 7 Mars 2012
Likeverdige helsetjenester for eldre
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner.
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
2017 Pakkeforløp kreft Helse Førde
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Hva det innsamlede materialet om individuelle frister viser
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

Prioritering i spesialisthelsetjenesten Erfaringer fra Norge Odd Søreide Helse Vest RHF Danske Regioners Generalforsamling Herning 25. mars 2010

Mandagmorgen / NSH: Visjon Helse 2015, 2006

Innhold Kort om prioritering Rammeverk for prioritering i Norge Fra rammeverk og lovgivning til realitet –prosjektet “Riktigere prioritering i spesialisthelsetjenesten” Erfaringer og utfordringer Bilder: Supplement fra prosjektet “Riktigere prioritering”, Adm.dir. Stener Kvinnsland, Helse Bergen, m.fl.

Prioritering Hvem skal ha forrang? –(ressurser, oppmerksomhet, kompetanse) Hvem skal få først og hvem må vente? Hvilke prinsipper og verdier skal legges til grunn for valgene?

Fordele knappe goder Først til mølla… Rasjonerings- kort Decibelmetoden Lotteri

Modeller Åpen nasjonal prioriteringsdebatt –Kjernetjenester (Core services) –”Velge-bort-lister” –Ingen gode internasjonale erfaringer robuste over tid Delegere til eksperter (UK) – transparent metode –Retningslinjer (Guidance) - NICE –Ulike ekspertorgan (Service frameworks) Delegere til praksisfeltet –Basert på juridiske rettigheter MEN: Kliniske beslutninger

Prioritering - hovedtrekk Internasjonalt - ingen opne prioriteringsprosessar som sikrar at prioritering skjer med høg grad av legitimitet Ingen spesifikk teknikk eller definerte prosessar kan løyse prioriteringutfordringane Prioritering i det verkelege livet krev prosessar som gjev ekstern og intern legitimitet –Ekstern legitimitet - prioritering kan aksepterast av ålmenta (sosialt akseptable beslutningar etter ”forhandling”) –Intern legitimitet - akseptert av helsetenesta sjølv Prioriteringscentrum 2005

Ansvarsmodell for prioritering Norman Daniels og James Sabin

Sykehusene 1. ordens prioritering Rammesettende Pasientnær (individuell) 2. ordens prioritering

Innhold Kort om prioritering Rammeverk for prioritering i Norge Fra rammeverk og lovgivning til realitet –prosjektet “Riktigere prioritering i spesialisthelsetjenesten” Erfaringer og utfordringer

Prinsipper for prioriteringer i Norge 1987 Lønning I: Alvorlighet Alvorlighet 1997 Lønning II: Effekt av behandling Kostnadseffektivitet 1999 Lov om pasientrettigheter (Pasientrettighetsloven) 2000 Prioriteringsforskriften 2004 Individuell frist

Prioriteringsforskriften ”rett til nødvendig helsehjelp” Pasienten har ”rett til nødvendig helsehjelp” når: Pasienten har et visst prognosetap med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes Pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen De forventede kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt.

Normer for prioritering i Norge Pasientrettighetsloven og prioriteringsforskriften Gir pasienter rett til nødvendig (prioritert) helsehjelp –dersom tre hovedvilkår er innfridd –og individuell, juridisk bindende frist for start helsehjelp ”Ikke rett” til nødvendig (prioritert) helsehjelp, skal også tilbys behandling, men ingen juridisk bindende frist

Prioriteringskategorier Øyeblikkelig hjelp Rett til nødvendig helsehjelp Annen helsehjelp Lov om spesialisthelsetjenester Pasientrettighetsloven og Ot.prp. 63 ( )

Individer eller grupper? Særskilt for Norge: –Individuell vurdering av hver enkelt pasient i forhold til pasientrettighetsloven og prioriteringsforskriften – faglighet som grunnlag Andre land: –Behandlingsgarantier på gruppenivå

| 16 Henvisningsforløp Henvisning mottas Vurder henvisningen Ikke behov for hjelp i spesialist- helsetjenesten Behov for spesialist- helsetjenester, ikke prioritert Informasjon tilbake til henvisende lege og pasienten Utredning Behandling Utredning Behandling Vurdere og konkludere om prioritet Maks 30 (10) virkedager Maks ventetid Behov for prioritert helsehjelp i spesialisthelse tjenesten Pasient- rettigheter

Prioriteringssystem i Norge PRIORITERE Kriterier / prinsipp Saksbehandling (vurderingsfrister) Frist - kopling til forsvarlighet Betalingsplikt

Innhold Kort om prioritering Rammeverk for prioritering i Norge Fra rammeverk og lovgivning til realitet –prosjektet “Riktigere prioritering i spesialisthelsetjenesten” Erfaringer og utfordringer

Virkeligheten - praktiseringen av prioriteringsforskriften Store forskjeller i tildeling av ”rett til nødvendig helsehjelp” –mellom RHF-ene –mellom HF innenfor samme RHF –mellom sykdomsgrupper –mellom sykdomsgrupper innenfor samme RHF

Prioriteringspraksis: Uakseptable forskjeller Avviklede pasienter - rett til nødvendig helsehjelp

Andel ”rett” fordelt på fagområde Nasjonalt gjennomsnitt

Oppdrag til Hdir og RHF-ene fra Helse- og omsorgsdepartementet ”å lage en helhetlig strategi og identifisere tiltak som kan gi større sikkerhet for at spesialisthelsetjenesten driver sin virksomhet i samsvar med gjeldende normer for prioritering”.

Svar på oppdraget fra HOD Prosjektet ”Riktigere prioriteringer i spesialisthelsetjenesten” Første trinn: (Vertikal) prioritering innenfor fagområdet) Bedre system for monitorering Andre trinn: Horisontal prioritering (mellom fagområder) – (2011?)

Oppgaven for arbeidsgruppene Utarbeide veiledere for –tildeling av rett til nødvendig (prioritert) helsehjelp i spesialisthelsetjenesten –frist for start helsehjelp for dem som tildeles rett til nødvendig (prioritert) helsehjelp Dekke ca ¾ av kliniske problemstillinger Pasienter skal vurderes i forhold til rettighet uavhengig av dette prosjektet - veilederne til hjelp i vurderinger som uansett må gjøres Større grad av likhet (ulikheter politisk uakseptabelt)

ca 30 faggrupper ca 250 “eksperter”, brukere/pas

| 26

| 27

| 28 Henvisningsforløp – bruk av veileder Henvisning mottas Vurder henvisningen Om nødvendig, innhent mer informasjon Ikke behov for hjelp i spesialist- helsetjenesten Behov for spesialist- helsetjenester, ikke prioritert Utredning Behandling Utredning Behandling Vurdere og konkludere om prioritet Maks 30 virkedager Maks ventetid Behov for prioritert helsehjelp i spesialisthelse tjenesten Pasient- rettigheter

Innhold Kort om prioritering Rammeverk for prioritering i Norge Fra rammeverk og lovgivning til realitet –prosjektet “Riktigere prioritering i spesialisthelsetjenesten” Erfaringer og utfordringer

Idealer og realiteter (i) Krevende system –faget opplever systemet som byråkratisk og uvant –komplisert logikk mht forløp og typer pasienter (forskriften bygget på ”kirurgisk tenkning”) –strategisk tilpasning (benchmarking viktig) –vilkårene og veiledere dekker ikke alle tilstander / problemer fullt ut (men det må jo likevel prioriteres)

Idealer og realiteter (ii) Politiske forventninger og krav –ventetider skal reduseres / elimineres –alle skal få hjelp (”slik kan vi ikke ha det”) –liten oppmerksomhet på prioriteringsforskriftens skille mellom de 2 prioriteringskategoriene –prioritering – ikke lett å handtere politisk Men systemet legger opp til at noen skal vente lenger –men det må være de rette –fagmiljøene må ta ansvar (men må få støtte)

Idealer og realiteter (iii) Prioriteringsprinsippene utfordres –BUP: FNs barnekonvensjon –Rus –Alvorlig sykdom uten andre behandlingsalternativ (eks. kreftbehandling der tradisjonell behandling ikke virker) Begrepet ”rett til nødvendig helsehjelp” (evt ”ikke rett” til nødvendig helsehjelp). Viktig styringsinformasjon – de sykeste behandling først

Eksempler – erfaringer og utfordringer

Prioritering - modell Rett til nødvendig helsehjelp Avdeling eller Fagområde 1 Avdeling eller Fagområde 2 Avdeling eller Fagområde 3 Avdeling eller Fagområde 4 Annen helsehjelp Etterspørsel Sørge-for-ansvar

ØH “Rett”

Klinisk eksempel

Prioriteringsprofil i Helse Bergen Somatisk sektor – sykehusopphold Somatikk

Gjøre de riktige tingene…. Fordelingsperspektivet Grenseflate mot kommunehelsetjenesten Ø-hjelp Prioritert helsehjelp Ø-hjelp Annen helsehjelp

Ventetider over tid - ventende

Brudd på behandlingsfrist FRISTBRUDD lovbrudd fratar pas rettighet medisinsk uforsvarlig

Prioriteringsprofil – Prioriterte somatiske pasienter i Helse Bergen

Ventetid etter prioritetsgruppe- de alvorligst syke venter kortest tid Utvalg: Henvisninger mottatt i 2009

Oppsummering Prioritering i Norge – godt fundert og begrunnet system med ekstern og intern legitimitet på teoretisk nivå Betydelig potensiale – har vi noe annet? –I en økonomi som alltid vil ha begrensninger er faglig riktig prioritering avgjørende for styring av forholdet mellom aktivitet og ressurser på ulike nivå Men krevende å realisere – krever innsikt, overvåkning (monitorering) og vilje/evne fra ledelse for å følge opp