Skjold klassens plass i fremtidens Sjøforsvar Presentasjon av SMS sine synspunkter Åsmund Andersen President.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
Advertisements

IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
MTB systemkontor 4 KK Frode Løseth Sjef MTB systemkontor.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Frode B. Nilsen Drifts- og utviklingssjef, BankID Norge
FORSVARETS KJØPEKRAFT ER HALVERT SIDEN 1990! FORSVARET MÅ REDDES FRA AVVIKLING NORGES FORSVARSFORENING KJØRER VERVEKAMPANJE FOR ØKT INNFLYTELSE GJENNOM.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
Strategiarbeid i praksis
FOLKEMØTE 4. april 2011 Kommandør Åsmund Andersen,
Ny NATO-kommandostruktur Adm konf september 2001 Endret trusselbilde og nye oppgaver Etterretnings- samarbeidet i Alliansen NATO HQ interne arbeidsprosesser.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
Skolen – en kommunal virksomhet
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Universitetet i Tromsø
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Arbeidsgiverpolitisk avdeling Regionmøter Ståle Borgersen, direktør.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
IPFS Mandat Faggruppen skal arbeide med å øke forståelsen for at Kyststaten, sjøfarts-, fiskeri- og oljenasjonen Norge har store maritime interesser i.
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Industrielt samarbeid
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Møte i Vegdirektoratet 9
Fremtidens Sjøforsvar
Forsvarssjefens landmaktutredning
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Erfaringer med bruk av NS 8435
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Status og utfordringer i Forsvaret FST HR 2018
Nå er vi spente!.
Utskrift av presentasjonen:

Skjold klassens plass i fremtidens Sjøforsvar Presentasjon av SMS sine synspunkter Åsmund Andersen President

Sjømilitære Samfund er en aktiv og ideell faglig organisasjon som ble stiftet i SMS formål er å virke for Sjøforsvarets tarv og utvikling, å fremme medlemmenes interesse for militære, militærvitenskapelige og militærtekniske emner, samt å fremme kameratskap og korpsånd blant dem. Pr i dag har SMS 2040 medlemmer

FPUs innstilling og FS 07 er fremlagt. Forbausende sammenfall i konklusjonene - indikerer betydelig påvirkning mellom utvalgene. Skjold-klasse MTBer anbefales tatt ut av strukturen. Langtidsmelding skal utarbeides og behandles av Stortinget før sommeren 2008.

Skjold-klasse MTBer representerer ryggraden i fremtidens Marine med kapasiteter som er avgjørende for vår evne til å løse de utfordringer Norge kan møte på det sikkerhetspolitiske området i årene som kommer.

SMS ønsker å bidra til at Skjold-klasse MTBer innfases og settes i drift som vedtatt av Stortinget i St.prp 42 ( ), kap 3 og 4, beskriver et operativt behov for Skjold-klassen Den operative evne til sjøs blir dramatisk forringet uten Skjold-klassen

Bygging av Skjold-klasse MTBer ble vedtatt i Stortinget i oktober Skjold-klassen er;..anskaffet for å gi et bidrag til aktiv tilstedeværelse, suverenitetshevdelse og overvåkning i norske kystnære farvann...også egnet til episode- og krisehåndtering og rene anti-invasjonsoppgaver jfr. St.prp. nr 42, pkt

FS 07 og spesielt FPU gir en meget grundig og god beskrivelse av utfordringene i nordområdene og tegner et risikobilde med tilhørende oppgaver for Forsvaret som tilsier; –styrking av Sjøforsvaret –ikke svekkelse, slik det fremgår av strukturanbefalingene SMS mener det her foreligger en klar logisk brist Utviklingen siden 2003 understreker behovet

Konsekvenser uten Skjold Kapasitet til å utføre troverdig og effektiv krisehåndtering og suverenitets- hevdelse vil bli vesentlig redusert. Kvantitet. Uten Skjold vil vi ha tre fregatter tilgjengelig, det vil i praksis si kun ett kampfartøy i Nord Norge. Norge mister kompetansen til kystnære maritime operasjoner. Skjold er driveren i NSM-utviklingen, og hovedgrunnen til å drive egenutvikling av missiler. Skjold er en forutsetning for bemanning av fregattene. Personellplanene er sammenvevd og gjensidig avhengig.

Konsekvenser uten Skjold Marinen mister ”taktisk mobilitet” og derved nødvendig moment ved nasjonale øvelser og operasjoner. Fregattene må i større grad oppholde seg utenlands for å få relevant trening. Industrielt - vil gi negative konsekvenser for verftets evne til å vedlikeholde minerydderstrukturen. Personellmessige utfordringer - rekruttering blir vanskeligere.

Kapasiteter Reaksjonsevne. Fra Bergen til Troll-feltet på en time. Fra Bergen til Barentshavet på 20 timer. Utholdenhet til å bli der over tid. Markant økning i evnen til overvåkning. Sensordekning i luften og på overflaten ut til et par hundre km. Fleksible våpen tilpasset maktanvendelse mot overflatemål (avskrekke-skade- ødelegge) fra km. Ferdig utrustet til å integreres fullt ut i et avansert nettverk, som en av de få enhetene i strukturen vår. Bidrar til å dra NBF fra visjon til implementering. Kan underlegges direkte strategisk styring i sann tid ved sensitive operasjoner. Evne til å operere udetektert ved behov, som følge av lav signatur (avansert stealth- teknologi).

Kapasiteter Samvirke. Ved kriser/hendelser vil Fregattene representere tyngde og utholdenhet. Skjold vil representere manøver, overraskelse og fleksibilitet. Skjold er kompatibel med alle nasjonale og multinasjonale maritime styrker. Bidrag til luftkrigen. Primært som bidragsyter med bildeoppbyggingskapasitet og link 16. Bidrag til landkrigen, primært ISTAR med elektrooptiske og ESM sensorer samt begrenset ildstøtte. Kystnære operasjoner – kanskje det eneste vi er best på. Her utgjør Skjold grunnmuren i Forsvaret. Dette er en kapasitet som er rendyrket i MTB-våpenet. Vil styrke vår evne til maritime spesialoperasjoner, særlig i rollen som fremskutt operasjonsbase, herunder bording, innsetting og maritim anti-terror.

Nato; Due to more concurrent operations being envisaged but at less intensity, there has been a slight reduction in maritime requirements for highly advanced, multi-mission, larger warships, while at the same time there has been an increase in the requirement for smaller, less capable, but very effective warships to carry out missions such as embargo ops, patrolling, Maritime Interdiction Operations (MIO), and peace keeping. Defence Requirement Review 07, ACT Force proposals 2008 (side 6) -beskriver NATOs ønskede utvikling på maritim side i et 10-års perspektiv

Økonomi “Sunk cost” er betydelig større enn 5 mrd. –Utviklingskostnader, NSM, SATCOM. Drift og vedlikehold av hele Skjold-strukturen utgjør ca 200 mill kr av forsvarsbudsjettet årlig, tilsvarende 0,6%.

SMS registrerer at sentralt plasserte personer nå arbeider aktivt mot videreføring av Skjold-klassen. Det fremmes påstander om at ”Forsvaret” ikke vil ha fartøyene, og at politikerne nærmest ble lurt til byggevedtaket i 2003.

Konklusjoner Forslaget om å ta bort Skjold-klassen bygger på feil grunnlag Ikke sammenheng mellom beskrivelse av sikkerhetspolitiske utfordringer og konklusjon ift styrkestruktur Mister ett av våre mest kosteffektive sikkerhetspolitiske instrumenter Skjold-klassen har kapasiteter som er avgjørende for vår evne til å løse nasjonale oppgaver, samtidig som den er et godt svar på den maritime utviklingen i NATO Vår operative evne til sjøs blir dramatisk forringet uten Skjold- klassen