Fred Arild Norum Sikkerhetsrådgiver/Supervisor LTT FS Safety/Gardermoen Kontrolltårn Fagkveld Grenland Flyklubb 19/10-2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Advertisements

Dagens ferdselskart Bardufoss flystasjon
Cold Response mars. Cold Response 2014 •10. – 19. mars •4 flyperioder daglig: •0800 – 1100Z •1300 – 1600Z •1800 – 2100Z •2300 – 0600Z •Ingen.
Kommunikasjon innen luftfarten
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
OSLO ATCC VELKOMMEN OSLO-ASAP-TD-800, App 6.8.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Lydlogg Jakten på lydloggen fra: Politi Brann Sjukehus Avinor Private kilder. Nødtelefoner Private Telenor Kystradio som har nnødsamtaler.
FORMATIV VURDERING.
Method for evaluating authentication system quality Morten Sporild.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Migrasjon International Organization for Migration.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Citation and reference tools for your master thesis
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Citation and reference tools for your master thesis
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
CAMPAIGNING From vision to action.
Citations and citation databases
Citation and reference tools for your master thesis
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
Skadedata og risikoanalyser
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
NLF konferanse lørdag, den 9. november 2013
New noise regulation for OSL
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Hca revisjon & rådgivning
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
EPiServer Connect for CRM
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Fred Arild Norum Sikkerhetsrådgiver/Supervisor LTT FS Safety/Gardermoen Kontrolltårn Fagkveld Grenland Flyklubb 19/

Luftromskrenkelser Kommunikasjon Annet ?

Airspace Infringement HVA ER PROBLEMET? AI - benyttes som forkortelse på luftromskrenkelse Luftromskrenkelse: –Et luftfartøy flyr inn i publisert luftrom (kontrollert eller TIA/TIZ) uten klarering og/eller uten å være kontakt med ansvarlig LTT-enhet. (Kilde: LT)

Noen observasjoner FPL høyde er IKKE klarert høyde. Filed FPL er ikke tillatelse til å entre kontrollert luftrom. Bruk riktig frekvens. Når du tar av fra en kontrollert flyplass er en ruteklarering IKKE en avgangsklarering.

Hva er et safety initiative? Et safety initiative er et identifisert satsningsområde der målet er å utvikle, vedta og implementere en handlingsplan for å redusere risiko for satsingsområdet for hele luftfartsindustrien. Eurocontrol er den sentrale myndigheten som koordinerer og innhenter informasjon, samt bearbeider den til ferdige handlingsplaner. Safety initiativene så langt er: Level Bust Runway Incursion Air/Ground Communication Airspace Infringement – Luftromskrenkelser

AI planen LT i førersetet WS i juni 2010 og i januar 2011 Anbefalte tiltak og forslag til tiltak

Eksempel AI planen Recommended action Implementation target date Reference / Related action(s) Improve pre-flight briefing facilities at flying clubs and schools 1 Jul 2011USE-R-03 Additional informationSupporting material, project or working arrangement This action is designed to improve the pre-flight preparation of pilots. It calls for improvements to capabilities of existing briefing facilities and the implementation of new facilities, where they do not exist at the various GA locations, for example at flying clubs. Cooperation with the AIS and MET services providers (or ANSPs) is essential for successful implementation of this action. Support from the regulatory authorities should be sought and obtained. A typical briefing facility available at flying clubs should include provision of aeronautical and meteorological information, but also support the filing and submission of flight plans. Remote access of members to the briefing facility should be ensured. Potentially, a personal computer can serve the purpose of a flight briefing station, but those who do not use computers or are not comfortable with them will have to be considered.

Luftfartshendelse i 2008 Rapport fra Oslo Approach: Jeg blir plutselig oppmerksom på at LNZZZ har entret kontrollert luftrom og er i 3400 fot i Climb mot Kjeller. NAX på right base er clarert 3000 fot og ILS. NAX får beskjed ”Stop descent”, og stopper i 4900 fot. Da er LNZZZ i 4000 fot. Flyene var da på kryssende trekk. SAS var neste i sekvensen, og ble også stoppet i høyden over NAX. Etter et par minutter kommer LNZZZ på frekvensen og blir instruert om å decende under kontrollert luft. Flyger oppgir fotografering som årsak til uoppmerksomhet.

Hva kan du som flyger gjøre? (1)  Planlegg flygingen din og send en reiseplan (FPL). (Levert reiseplan sikrer også alarmtjeneste)  Les NOTAM.  Husk at UTC ikke er det samme som lokaltid.  Ikke fly for nært regulert luftrom. En liten distraksjon kan lede til at du flyr inn i luftrom du ikke hadde planlagt.

Hva kan du som flyger gjøre? (2)  Ta gjerne kontakt med lufttrafikktjenesten (LTT), selv i ikke-kontrollert luftrom. Dette kan gjøre det lettere for deg å få tak i rett frekvens til den neste sektoren du skal inn i, samt gi deg informasjon om annen trafikk.

Hva kan du som flyger gjøre? (3)  Tenk gjennom hva du skal si før du trykker ned sendeknappen på mikrofonen.  Bruk standard fraseologi. Det vil hjelpe LTT å hjelpe deg, og du høres mye mer profesjonell ut.

Hva kan du som flyger gjøre? (4)  Husk at flygelederen/AFIS fullmektig kan være opptatt selv med andre ting, selv om han ikke prater på din frekvens.  1. oppkall bør helst være av typen: ”Flesland radar – LNABC”

Hva kan du som flyger gjøre? (5)  Fraseologi/frasen ”STAND BY” betyr at flygeleder/AFIS- fullmektig er opptatt, men kaller deg opp så snart som mulig.  ”Stand by” er ikke en klarering, du må fortsette utenfor kontrollert/regulert luftrom til du har fått en klarering.

Hva kan du som flyger gjøre? (6)  Blir været dårligere, overvei dine muligheter tidlig. Husk det er ingen skam å snu.  Havner du i problemer, kall opp LTT- Vi er der for å hjelpe deg.  Dersom du har behov for å fravike din klarering for å fortsette klar av skyer, gi beskjed til LTT så tidlig som mulig.

Hva kan du som flyger gjøre? (7)  Dersom du ønsker å gjennomfly kontrollert luftrom, kall opp i god tid. Ca 5 minutter eller 10 NM før luftromsgrensen kan være en grei tommelfingerregel.

Hva kan du som flyger gjøre? (8)  Du kan ikke alltid regne med å få fly gjennom kontrollert luftrom. Det er derfor viktig å beregne tid og drivstoff til å fly rundt kontrollert luftrom.

Hva kan du som flyger gjøre? (9)  Bruk alltid transponder, dersom du ikke er blitt bedt om å skru av den.  Har du ikke blitt tildelt en transponderkode, sett på transponderen på 7000C.  Er du i kontakt med LTT vil du ofte få tildelt en egen transponderkode og du vil da bli synlig på radaren dersom du er innenfor dekningsområdet.  Husk at en mottatt transponderkode ikke er en klarering inn i kontrollert luftrom.

Linker:

Oppsummering Kjenn ditt luftrom Hva er frekvensen? Hvor er jeg? Hva betyr ”Radar Contact”? Hvilken ”service” kan jeg forvente? Trenger jeg klarering? Hva er en klarering? Instruks? Husk alltid spør om klarering før du entrer kontrollert luftrom….. Tenk gjennom hva du skal si Spør hvis du er usikker Vi er der for å bistå, ikke hindre.

Takk for oppmerksomheten!!!!