1 Arild Kalkvik 1. Desember 2014 Et skrik fra mørket – hvor synlig er kinoen for publikum?
2 Historisk Kinoene har lange tradisjon for å annonsere i lokal- og distriktsaviser. Dette har blitt gjort på grunn av den kjennsgjerning at gjennom avisen nådde en et bredt publikum. I tillegg representerte avisene en kostnadseffektiv måte å annonsere på – når mange til en relativt lav kostnad. Kilde: Stumfilm.no
3 Avis - dekningsgrad Kilde: Medienorge
4 Avis – dekningsgrad ulike typer aviser Kilde: Medienorge
5 Nettaviser Kilde: Medienorge
6 Avis – også i fremtiden? Avisene hevder som følger: Fremdeles største markedskanal Nett kompenserer for negangen til papir Tilbud på andre kanaler innenfor samme mediehus økes Gir stadig større rabatter i forhold til “listepris” på papir Mindre annonsering gir mindre redaksjonell dekning
7 MEN - hvem leser avisa? (eksempel Adresseavisen) Kilde: Capa Kinoreklame
8 MEN - hvem leser nettavisa? (eksempel Adresseavisen) Kilde: Capa Kinoreklame
9 Betaling per leser øker (eksempel Adresseavisen) Kilde: Medienorge
10 Trondheim kino Brukt Adresseavisen i alle år. Vår erfaring er som følger: Avis leses av stadig færre De digitale kanalene vi tilbys i tillegg har mindre effekt enn tidligere VG Distributørene finner andre flater mer interessante: Veggreklame Buss-reklame Sosiale medier (Facebook og Instagram) Egen flyer (distribueres på de fleste kafeer i byen) Radioreklame Kinosonen – arbeider med fremtidig CRM-system (Nyhetsbrev) Egenaktiviteter (arrangement og digitale skjermer)
11 Egenaktiviteter
12 Egenaktiviteter Kan gjøres enkelt Eksempel fra Fosnavåg kino Gi publikum en anledning til å informere andre at de er på kino – og at det er gøy! For mens Netflix i stua er hverdag, så er film på kino en fest!!!
13 Arild Kalkvik 1. Desember 2014 Takk for meg!