Hovedfokus på Fiskedammen Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på mobbing/utestengelse) Selvstendighet Medvirkning Språk Realfag Friluftsliv Kunst, kultur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
"God bagasje på livets reise."
Advertisements

FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Velkommen til foreldremøte Litt om oss – maurtua og bikuben Personalsammensetning Maurtua: Kari, Renate, Siri, Tonje, Siv Hege og Siv Lena.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Hovedfokus på Fiskedammen Det psykososiale miljøet -Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på inkluderende miljø) Selvstendighet Omsorg Medvirkning Språk.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Vennskap, respekt, inkludering og toleranse jobbes det med,
Velkommen til nytt barnehageår!. Program for kvelden Velkommen! Presentasjon av ansatte Overordnede føringer for hele barnehagen IST Hypernett Valg av.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
Uke 39: Skoguke på Lekestua, høsten Det er tid for høstens skoguke. Vi gleder oss! Skogen innbyr til mye forskjellig lek. Den byr på utforsking,
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
Norskfaget i 1. klasse.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Velkommen til foreldremøte.
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
September Uke/ frukt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Vennskap, respekt, inkludering og toleranse jobbes det med,
Glede gjennom mestring
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Årshjul rødbasen
DESEMBER November Desember
Foreldremøte skolestartere 2018
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til SFO Velkommenr.
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Velkommen til Madlamark sfo
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Barnehagenorsk Samling 14
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Foreldremøte skeie skole sfo
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Kalender for 2018/2019 Granåsen barnehage SA.
HIPP HURRA FOR 17-MAI EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST. MÅLTIDER
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
MEG SELV EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST
Utskrift av presentasjonen:

Hovedfokus på Fiskedammen Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på mobbing/utestengelse) Selvstendighet Medvirkning Språk Realfag Friluftsliv Kunst, kultur og kreativitet, med skogen som tema Overgangen barnehage - skole Foreldrekontakt

Trygge barn - voksnes ansvar ICDP- bygge gode relasjoner til barn gjennom 8 pkt. Fokusbarn- for å sikre at alle barna blir sett og møtt Øke barns selvfølelse, empati/inkludering og sosiale kompetanse gjennom lek og samspill. I leken tør barn prøve å gjøre nye ting, utfordre seg selv. Det er der de får mulighet til å øve seg på å kompromisse, forhandle, organisere og forholde seg til andre, være en del av en gruppe. Ta initiativ, igangsette og videreføre. De får utvikle språket sitt, får øvd seg på å ha fokus lenge og være kreativ! Vi snakker om lek og hvordan vi er med/mot hverandre i samling, leser bøker, de voksne er med i leken og veileder barna. Foreldresamarbeidet er veldig viktig. Hva dere snakker med barna hjemme om, hvem dere velger å invitere med hjem. Det er viktig at vi samarbeider - hjem og barnehage. Fastholde handlingsplan mot mobbing/utestengelse

Lek og samspill Hvordan ser leken ut? Kommer alle til eller er det noen barn som alltid må ha samme rolle? Hvem bestemmer i leken? Er det variasjon? Leker de alltid det samme? Hvordan kan vi og barna hjelpe hverandre å fylle på med fakta/kunnskap om det han/hun er interessert i til de andre, så de vil bli med å leke. Hva trenger enkelte barn hjelp med for å få gode lekeopplevelser? Vi ønsker å styrke deres selvfølelse. Det du synes er morsomt, det du ønsker å leke, dine innspill, er viktige. Den du er i kraft av deg selv, er viktig! Egenledelse i lek Jeg i gruppe- Gruppeledelse

Hva gjør vi? Temasamlinger -Hva gjør vi når vi ser at noen går alene? -Hvordan føles det når noen sier at du ikke kan bli med? -Hva er en god venn? -Hvordan kan du være en god venn og lekekamerat? Leser bøker om vennskap og reflekterer sammen med barna Voksne er med og veileder dem i lek, hjelper dem med kommunikasjonen Veileder barn inn i lek Voksne presenterer nye leker, materiell, utvider leken, skaper felles opplevelse, så de har en felles start å gå ut fra

Barns medvirkning Ser hvert enkelt barn og tar det på alvor Møter barnas følelser, og hjelper dem å sette ord på dem Følger barnas initiativ, hva er de opptatt av Barna tar del i planlegging og evaluering av aktiviteter Årsplan, månedsplaner og ukeplaner tar hensyn til barnas ønsker og interesser Barna får ytre sine tanker og meninger i samling, på tur og gode samtaler gjennom dagen Tar utgangspunkt i barnas interesser ved innkjøp av nye leker, utstyr og materiell til avdelingen God dialog med dere der hjemme Barnekonvensjonen- Alle barn har rett til å si sin mening

Språk Kommunikasjon. Hvordan snakker vi med hverandre? Hva setter vi ord på? Hvem ser vi på når vi snakker? Hva gjør vi? Vi leker mye med språket - klappe stavelser, hva/hvem begynner på den og den bokstaven? Spiller spill som stimulerer språket (Eks. eventyrskort, bokstavsspill, lydspill, førstelyden lotto Leser mye bøker som vi reflekterer rundt. Hva tror vi boken handler om da vi ser på framsiden? Ble det sånn? Hva skjedde egentlig? Her hjelper vi barna med å bygge ut ordforrådet. Benytter oss av konkreter når vi forteller eventyr Lager eventyr sammen med barna Vi synger og lærer oss rim og regler Grep om begreper Grep om begreperGrep om begreper Gi dem som trenger det tid til å tenke seg om før de svarer Hjelper dem til å sette ord på hva de tenker og føler, og ting de trenger hjelp til men som de finner ord på.

5-åringene Ekstra fokus på samspill, følelser og trygghet. Vi er 5-åringene! -sove i barnehagen (inne) -sove i gapahuken (Sætern gård) -dra på lengre turer (Eks. -mer ansvar/selvstendighet (sekk, klær, plassen min, hjelpe til å lage varm måltid) Viktig med her og nå! Jeg er en god lekekamerat Jeg er OK å være sammen med Myk overgang til skolen Fraggelklubben Jeg kan - og det jeg ikke kan, det kan jeg lære meg ved å øve Læring er gøy!

Realfag Formatematiske begreper - setter ord på hva vi gjør - spiller spill der barna får øvd seg på de grunnleggende matematiske begrepene - bruker begrepene i hverdagen sammen med barna (Eks. stor, liten, varm, kall) Teller Sorterer etter størrelse, farger, materiell (Eks. v/Rydding) Preposisjoner, adjektiv Ser etter former på avdelingen og på tur. Gjør barna bevisst på hvilke former som finnes rundt oss. Mattesekken Bøker Tema Skogen Friluftsliv - hvordan kan vi bruke skogen til lek og læring (se neste side)

Friluftsgruppa Lek og gode opplevelser ute i naturen Lærer å like og ferdes ute i all slags vær Lære om all slags vær (Regn, vind, sol, snø, is) Lærer å pakke egen sekk Lærer om dyr, insekter, fugler og vekster i nærområdet Lærer å ha respekt for naturen Lærer å spikke og snekre Bruke naturmateriale i leken (pinner, kongler, steiner m.m) Beveger seg i ulent terreng og får bedre motorikk (åle, krabbe, snurre, henge) Klatrer i trær Hyttebygging Går på skøyter, skilek og aker Tenner opp bål i skogen Skogen i de ulike årstidene Stjerneorientering og natursti Setter opp og bruker lavvo og presenning Setter ut insektfeller og lager terrarium Overnatter ute i gapahuk Utflukter (Eks. Gapahuken, Utsikten, Gorillaskogen) Grave ned ulikt søppel på høsten. Graver det opp til våren og ser hva som er igjen.

Årets fagområde Kunst, kultur og kreativitet Tema på fiskedammen: skogen Leser bøker om skogen - Bygger på eventyrene, tar dem ut i leken. Lager ting ut av naturen Maler Ser på hvordan vi kan skape en miljø som stimulerer til lek på avdelingen sammen med barna Forming Bøker om eventyr og skogen som stimulerer til lek og aktiviteter Teater Besøker biblioteket Lager våre egne eventyr sammen Følger barnas innspill og initiativ - hva er de opptatt av? De får øvd seg på å uttrykke seg med forskjellige materiell Synger Land art

Overgangen barnehage - skole Pedagogisk leder for de eldste besøker de som startet 1. trinn i august. Inviterer de 1. klassinger som har gått på Grindaberget til å komme og vise fram sekk og pennal, og fortelle våre 5-åringer hvordan det er å gå på skolen. Foreldremøte i Januar for 5-års foreldrene - overgangen En fra Gullhaug skole kommer og forteller om hvordan det er på skolen. Forventninger til barna og foreldrene. Hvilke forventninger har vi til dem? Lek med nærbarnehagene Besøker SFO Besøker biblioteket på Gullhaug Fotballcup med nærbarnehagene Besøker 1. trinn sammen med 5-åringene

Foreldrekontakt Vi hilser og smiler til hverandre i garderoben Foreldresamtale høst og vår Foreldremøter høst og vår m/egen del for førskolebarna Blogg (nesten) hver dag Månedsnytt og månedsplan Mailer med viktig informasjon Viktig med en god dialog om barnet (tlf, sms, mail og samtaler ved henting/levering) Ekstra samtale med ansvarlig pedagog hvis foreldrene ønsker det Ønsker daglig en myk overgang mellom hjem og barnehage- viktig med gode leverings og hentesituasjoner. Viktig å koble seg på og av. (Barn og voksne)