Langsiktighet og målstyring i Bærum Kristin W. Wieland Kommunaldirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Advertisements

o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Foto: Jo Michael Offentlige anskaffelser som virkemiddel for bærekraftige bygg Økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser – Smartere innkjøp.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
ICT 1 Etikk i SINTEF “Fra dyp krise til etisk pryd” Trondheim 3. mai 2007 Svein Nordenson, etikkombud i SINTEF.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
«Å bygge nye Asker kommune»
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Konkurranse grupper Januar 2017
Må verdier telles for å telle?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Hvilket planstadie er klubben på?
Bærekraftig samfunnsutvikling
En verden av usikkerhet
Håndtere endringer i organisasjonen
Arbeidsgiverstrategi
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Budsjett og økonomiplan
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Den digitale fremtiden
ASSS nettverksmøte PLO/TTU
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Effekter av en heltidskultur:
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Presentasjon av budsjett Levanger kommune
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Evaluering av Hovedavtalen
Tverrfaglige tema.
Utredningsgruppe samferdsel
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Langsiktighet og målstyring i Bærum Kristin W. Wieland Kommunaldirektør

Bærum kommune innbyggere, Norges 5. største og av de raskest voksende ansatte Oppunder 9 mrd. brutto driftsbudsjett Investerer for 1-2 mrd årlig

Verden og vi

Vi skal vokse fra til på 20 år, men antall eldre vokser mest!

Arbeidskraftbehov

Bærum 2035 Vi vokser – flere blir flere eldre må bygge nok skoler, barnehager & omsorgs-tilbud. får ikke mer penger trenger flere ansatte skal digitalisere må jobbe smartere og i tillegg «Kork, kø og kaos» - samferdsel Felles bo- og arbeidsmarked Areal og miljø Næringsliv som kan gi jobber

Én kommune! Historisk: Noen jobber med områdeutvikling og reguleringsplaner Noen jobber med å kartlegge behovene som oppstår og «bestille» hva de trenger innenfor bygg og IT. Noen jobber med å utvikle byggene og systemene for å svare opp behovene Noen jobber med å saldere budsjettene To-nivå-modellens bakside, særlig i store kommuner: Den ene handa veit ikke alltid hva den andre gjør, og de som ser utfordringene på tvers har ikke alltid myndighet til å gjøre noe med det! I digitaliseringens tidsalder er to-nivå-modellen egentlig en umulighet! Nå: Sterkt fokus på koordinering av behov på tvers, at konsekvenser av de ulike planene skal henge sammen. Digitalisering er reelt sett ikke mulig uten dette!

Visjon Virksomhetside Verdier Langsiktige mål og strategier Kommuneplan Kommunedelplaner/meldinger/ behovsanalyser/strategier Langsiktig driftsanalyse og investeringsplan Virksomhetsanalyser Handlingsprogram&Årsbudsjett Resultatledelse Mål og nøkkeltall/lederavtaler/resultatsikring Styringsverktøy De interne systemene og rutinene som kommunen bruker for å sikre god og forsvarlig drift og utvikling av virksomheten Sammen skaper vi fremtiden mangfold-raushet-bærekraft Åpenhet Mot Respekt

Langsiktig driftsanalyse- og investeringsplan (I) Historiske utviklingstrekk og gjeldende rammer Utfordringsbildet KOSTRA – sammenligne kostnader med andre kommuner Drøfting av vekstutfordringer og rekkefølgestyring Investeringsplanen Driftsanalysen m/ simuleringer Løsninger for bærekraftig økonomi Vurdering av risikobildet

LDIP Tverrfaglig utviklingsarbeid av BKs fremste Mange uavklarte spørsmål: Rekkefølge? Fornebu? KIK-prioriteringer? Inntektssystem? Makroøkonomisk utvikling? Ambisjonen: Et analyse- og kunnskapsgrunnlag for politiske valg Eiendom IT Område- utvikling Strategi& analyse Økonomi Tjenestene

Investeringsplanen – samlet

Dilemma: Hvordan finansiere veksten? 50% eller redusere til 30% egenkapitalandel? Slipper å spare i dag, lenge til merkostnadene viser seg…. Baksiden av medaljen: Økte totalkostnader Ytterligere gjeldsvekst Vesentlig økt risiko Generasjonsansvaret: Det er nå vi må omstille tjenestene for å sikre fremtidig bærekraft! Jmf. produktivitetskommisjonen. Omstilling nå gjør kommunen mer robust i møte med fremtiden! Rådmannens anbefaling, i tråd med vedtatte handlingsregler: 50% EK over tid, unntak for enkeltår med «investeringstopper». Sette av til investeringsfond i år det er rom for det, for å «høste» når det trengs Målet er mest mulig stabile rammevilkår for drift over tid.

Hva er sunn kommuneøkonomi for Bærum kommune? Skal suppleres med nøkkeltall for «sunt vedlikehold»

Bærum 2035: Sammen skaper vi fremtiden mangfold – raushet- bærekraft

Målstyring i en kommune – dilemma: For lite detaljert, og for lite langsiktig på samme tid! Mange av indikatorene måles bare en gang i året, eller sjeldnere. Eks KOSTRA, Skoleporten. Bedrekommune.no osv Noen indikatoerer velges fordi de er enkle å hente fra systemene. Hvordan holde øye med de langsiktige målene for å snu negative trender? Eks Tidlig innsats – spesialundervisning i barnehage/barnetrinn i stedet for mest i ungdomskolen som i dag!

Forskjellige behov på ulike nivå i kommunen nøkkeltall som også kommuniserer med politikerne? 10 nøkkeltall pr kommunalsjef, noen BK nøkkeltall (sykefravær, øk), noen sektorspesifikke nøkkeltall. x antall tjenestespesifikke nøkkeltall som leder og ansatte kan påvirke for å nå målene Vi er veldig opptatt av finne gode indikatorer på drivere for endring! …. Ikke bare det som er enklest å måle!

Bruk de nøkkeltallene du trenger for å nå målene! Kan vi omskrive LEON prinsippet (Laveste Effektive Omsorgs Nivå) til LERN prinsippet (Laveste Effektive Resultatmålings Nivå) !

Strategisk hovedmål: Bærum kommune har etablert en synlig innovasjonskultur innen Delingsarenaer 2.Innovasjonsledelse 3.Bruker- og innbyggermedvirkning 4.Innovasjonsverktøy 5.Måle/synliggjøre verdi 6.Konkretisere gjennom tiltak (forankring) En innovativ og endringsdyktig organisasjon med gjennomføringskraft.

Vi har avviklet de store kvantitative brukerundersøkelsen våre fordi de ikke gav innsikt i brukernes behov! Nå bygger vi opp et sett med ulike metoder som vi kombinerer for å jobbe med bruker og innbyggerinnsikt (panel, situasjonsbestemte brukerundersøkelser, dybdeintervju, tjenestesafari, brukerreiser, survey osv.) ?? Hvem fortalte kommunene at survey var det eneste svaret!

Målstyring kan hjelpe oss til å gjøre…. Grad av innsikt Grad av involvering Feil ting på riktig måte Riktig ting på riktig måte Feil ting på feil måte Riktig ting på feil måte

Sammen skaper vi fremtiden! Mangfold-raushet-bærekraft