Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Melding til Stortinget…
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Institutt for religion, filosofi og historie
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv Tilbyr bachelor- og..mastergrader.
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Status 3+2 prosess farmasi
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Mulighetene for en videreutdanning
Opptakskrav til master i pedagogikk
Emneplanseminar
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Informasjon - rådgiversamling
Førstelektorprogram ved UiT
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Utskrift av presentasjonen:

Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016

GRUNNSKOLELÆRERUTDANNING (GLU)

2017 Nye masterutdanninger for GLU 1-7 og 5-10 Bygget opp litt annerledes enn nåværende utdanninger – varighet fra 4 til 5 år Studentene får normalt: – 3 fag i GLU 5-10 (mer rettet mot u-trinnet) – 4 fag i GLU 1-7 (mer rettet mot begynneropplæring)

Grunnskolelærerutdanning for trinn PedagogikkFag 1Fag 2Fag 3Fag 4Praksis År 530 sp90 sp 30 dager År 4 År 3 80 dager År 230 sp60 sp30 sp År 1 5 dager Grunnskolelærerutdanning for trinn PedagogikkFag 1Fag 2Fag 3Praksis År 530 sp90 sp 30 dager År 4 År 3 80 dager År 230 sp60 sp 30 sp År 1 5 dager Syklus 2 Syklus 1 Syklus 2 Syklus 1 Masteroppgave FoU-oppgave Masteroppgave FoU-oppgave

Formål – balansere det «teorinære» og «praksisnære» Forskriftens formål er å sikre at lærerutdanningsinstitusjonene tilbyr en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert grunnskolelærerutdanning på masternivå Den skal kjennetegnes av høy faglig kvalitet, av helhet og sammenheng mellom fag og fagdidaktikk, pedagogikk og praksis og av et nært samspill med profesjonsfeltet og det samfunnet skolen er en del av.

Formål Utdanningen skal gi et profesjonsetisk grunnlag, ruste for kontinuerlig profesjonell utvikling og kvalifisere kandidatene til å videreutvikle skolen som en institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.

Forskningsbasert og profesjonsnær - progresjon Forskningsbasert År 5: Profesjonsrettet og praksistilknyttet masteroppgave År 3: Profesjonsrettet FoU- oppgave Profesjonsnær År 4-5: Forskerblikk – utvikle undervisnings-praksiser Se ulike sider av skolens virksomhet År 1-3: Undervisningspraksis Se ulike sider av skolens virksomhet Observasjon

Skolen trenger… Lærere med ulik erfarings- og interesseprofil Lærere på 1.-7./5.-10./ trinn Lærere som liker å møte mennesker Lærer som er faglig dyktige – Kommunikasjonsferdigheter (lese, skrive, muntlig) – Karakterkrav – Fritaksbestemmelser fra videregående (jfr dysleksi)

PRAKTISK-PEDAGOGISK UTDANNING (PPU)

Opptakskrav PPU Høsten 2016 – Utdanning fra høgskole eller universitet av minimum 3 års omfang (180 studiepoeng) der minst ett av fagene er et undervisningsfag på trinn 8-13 Fra og med høsten 2017 – en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, eller – en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget, eller – en bachelorgrad i idrettsfag med minimum 180 studiepoeng i faget Universitetet må ha tilbud om fagdidaktikk i faget 10

ULIKE VEIER INN I LÆRERYRKET Likheter/ forskjeller 11

Ulike veier inn i læreryrket Grunnskolelærerutdanning trinn 1-7 Grunnskolelærerutdanning trinn 5-10 Lektorutdanning trinn 8-13 Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) Faglærerutdanning 12 Likheter/forskjeller

GLU 5-10Lektor 8-13PPU Rettet mot skoleslag Mellomtrinn og ungdomstrinn Ungdomstrinn og vgs. Men....det er skoleeier som ansetter lærere etter gjeldende regelverk, og som vurderer hvilken kompetanse som kreves i det enkelte fag. 13

Likheter/ forskjeller 14

Likheter/ forskjeller GLU 5-10Lektor 8-13PPU Antall fagNormalt 3 (2)2Normalt 2 Fag/ fagdidaktikk Alle fag inneholder fagdidaktikk Fagene inneholder ikke fagdidaktikk PPU-året består bl.a. av fagdidaktikk Praksis100 dager 60 dager OpptakskravGSK Karakterkrav i norsk og matematikk GSK Karakterkrav i norsk og matematikk Bachelor/ master 15

Les mer på uia.no/laereruia.no/laerer 16