Oppegård kommune 27000 innbyggere 37 km2 Pleie- og omsorgsektoren og tjenester for funksjonshemmede har til sammen 472 årsverk og består bl.a. av: - 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Retten til hel stilling Sammen om en bedre kommune Siv Karin Kjøllmoen Rådgiver Gardermoen 13.februar 2013.
Saman om ein betre kommune
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Veileder i Trepartssamarbeid
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
«Saman om ein betre kommune» Mål for prosjektet: FAGFORENINGENE VIL HA EN HETIDSKULTUR I ELVERUM KOMMUNE.
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Kva med dei stadig omstilte arbeidstakarane? Arbeidsmiljøkonferansen Ulvik 2005.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
«Saman om ein betre kommune» i Elverum «Min rolle» i prosjektgruppa Bidra til å sikre forankring i vår organisasjon Fokus på kultur/holdninger/ansvar Arbeidsgiverperspektiv.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Lunner kommune: Medbestemmelse - lønner det seg ? Fagforbundets konferanse : Kommuner og egenregi Gardermoen, 5. mai 2015/Ole Øystein Larsen.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
”Grenselaust samarbeid”
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Rapport: Å ville utvikle skolen
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Hvordan arbeide med Samhandlingsreformen
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Erfaringer med bruk av NS 8435
Sammen for en bedre kommune
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Fag og tariffpolitisk konferanse
FASTLEGEORDNING UNDER PRESS
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
JUNGEL- PROSJEKTET Jobb for Ungdom, NAV hjelper deg, det gir Glede, Erfaring og Lønn // Myhren/Mølmen.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Effekter av en heltidskultur:
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Forsterkningstiltak fosterhjem
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Troms-regionens potensial
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
SO YOU THINK YOU CAN HELTID?
IA skole Omsorgstjenesten.
Kompetansestrategi Agder 2030
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Heltidskultur Utfordringer og muligheter
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Oppegård kommune innbyggere 37 km2 Pleie- og omsorgsektoren og tjenester for funksjonshemmede har til sammen 472 årsverk og består bl.a. av: - 3 sykehjem - 3 bemannede omsorgsboliger - 3 soner i hjemmetjenesten …i tillegg til boliger/avlastnings- og dagsentre for funksjonshemmede Kommunevåpenet Hver trekant i våpenet symboliserer et tuntre – ett for hver middelaldergård.

Bakgrunn og utfordringer Opprinnelig: Et ønske om å få bukt med den ufrivillige deltiden Justert mål: En heltidskultur med bedre kvalitet på tjenestene, store, faste stillinger til våre ansatte og et omdømme som sikrer tilgang til de engasjerte, dyktige fagfolkene vi trenger i fremtiden.

Fordeling av fagkompetanse

Sykepleien.no: «Kunne det friste med en 14,08 prosent stilling?» 14, 26 og 36. Dette er verken stilkarakterer eller Lotto-tall. Det er prosenter på stillingsstørrelser som nå skal lokke Østfolds sykepleiere til kommunehelsetjenesten. Karen Brasetvik, leder for Sykepleierforbundet i Østfold Karen Brasetvik Hvilken arbeidsgiverpolitikk speiler det? Og hvordan kan ledere tro at de skal få napp på dette? Partene i arbeidslivet er enige om at flere må jobbe heltid. Da må arbeidsgiverne følge opp med å lyse ut hele stillinger. Det er en skammelig arbeidsgiverpolitikk.

Arbeidet i Oppegård kommune En sentral «hovedprosjektgruppe» – Politikere og prosjektgruppemedlemmer på samlinger og temaverksteder i regi av «Sammen om en bedre kommune»

Én for alle, alle for én!

Informasjon Kommunikasjon Motivasjon

INFORMASJON FRA ”PROSJEKTGRUPPE HELTID” JANUAR 2014 Dette er det første i en rekke informasjonsskriv som jevnlig vil sendes ut til alle virksomheter og tjenestesteder i PLO og Tilfu i tiden framover. Hensikten er å holde alle ansatte informert om prosjektets framdrift. I tillegg vil vi informere om arbeid som finner sted i andre kommuner som jobber med tilsvarende prosjekter. Hvorfor Prosjektgruppe heltid? Politikerne i Oppegård besluttet i 2012 at kommunen skal arbeide med å øke den gjennomsnittlige stillingsprosenten innenfor pleie- og omsorgssektoren og Tilfu. I 2013 kom Oppegård med i utviklingsprogrammet Saman om ein betre kommune (også kalt ”Saman om”) i regi av Kommunaldepartementet, KS, YS kommune, Unio, LO kommune og Akademikerne. Programmet tar for seg noen av de viktigste utfordringene i kommunesektoren: Sykefravær, kompetanse og rekruttering, heltidskultur, omdømme og innovasjon. Vårt oppdrag er å arbeide med ”heltidskultur”. Deltakelsen i ”Saman om” gir oss tilgang til et bredt fagmiljø med høy kompetanse og mulighet for erfaringsutveksling med andre kommuner som arbeider med samme tema. I tillegg mottar vi noe økonomisk støtte til prosjektarbeidet. ”Saman om” er et trepartssamarbeid mellom politikere, arbeidsgiver og tillitsvalgte. Innenfor våre tjenester er den gjennomsnittlige stillingsstørrelsen for ansatte som går i turnusstillinger 53%, ved enkelte tjenestesteder er gjennomsnittet så lavt som 44%. Hensikten med prosjektarbeidet Hovedhensikten med prosjektarbeidet i Oppegård kommune er å sette kvalitet og brukers behov i sentrum når vi planlegger og organiserer kommunens tjenester. Men det er flere gode grunner til at vi ønsker å øke gjennomsnittlig stillingsprosent og fremme en heltidskultur. Vi kan nevne: Kvalitet: I Oppegård har vi et stort antall stillinger under 30%, og på enkelte arbeidsplasser utgjør slike småstillinger omtrent halvparten av de ansatte. Forskning viser at ansatte i små stillinger ikke yter på lik linje med ansatte i fulle stillinger. Selv om vi har mange flotte folk i små stillinger, vet vi at informasjonsflyt og pasientenes behov for kontinuitet og forutsigbarhet lider ved at de må forholde seg til et stort antall ansatte. Befolkningsutviklingen: I Oppegård vil vi sannsynligvis i 2040 vil ha behov for mer enn dobbelt så mange ansatte innenfor pleie- og omsorgssektoren som i dag. For å dekke dette behovet, er vi nødt til å ha ansatte i store, helst fulle, stillinger. Rettigheter: Mange ansatte ønsker seg en full stilling med forutsigbarheten, rettighetene og den økonomiske uavhengigheten det gir. Omdømme/rekruttering: God kvalitet, ryddige ansettelsesforhold og klar satsing på fagutvikling gir et omdømme som tiltrekker seg fagutdannet arbeidskraft. De dedikerte, dyktige fagfolkene vi ønsker å ansette i tiden som kommer slik at vi kan opprettholde et høyt nivå på våre tjenester, ønsker seg fulle stillinger. Likestilling: De fleste ansatte innenfor helsesektoren er kvinner, og mange deltidsansatte oppgir at de ikke er økonomisk uavhengige. Deltidskulturen er med på å opprettholde kjønnsforskjellene i arbeidslivet. Drift: Ansatte i deltidsstillinger krever like mye administrative ressurser og opplæring som sine kollegaer i store stillinger. Når man er ansatt i en liten stilling, viser erfaring at det er vanskelig å holde eget engasjement i forhold til fag og arbeidsmiljø ved like. -

Arbeidet i Oppegård – forts. Lokale prosjektgrupper på hvert tjenestested – Stor grad av selvstyre – Bidrag fra hovedprosjektgruppa ved behov – «Verktøykasse» – Ett års prosjektperiode med evaluering hver 3. måned

En verktøykasse for virksomheter som deltar i

Arbeidet i Oppegård – forts. «Rapporteringspakke» og evalueringer hver 3. måned underveis Politisk vedtak om at gjennomsnittlig stillingsprosent skal være minst 65 innen 2017

Ting Tar Tid

Resultater så langt Jan 2014Jan 2015Okt 2015 Antall ansatte Antall ansatte i 100% stilling Gjennomsnittlig stillingsprosent 5360,763,7

Antall ansatte i 100%

Stillingsprosent

Suksesskriterier God forankring politisk og administrativt og klare krav om konkrete resultater Tett og godt samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene Engasjert prosjektgruppe God tilgang på turnuskompetanse Gode ledere som er i stand til å motivere for og håndtere omstillingsprosesser Et godt forarbeid med god informasjon Mot til å sette seg hårete mål! Utholdenhet!