God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Utvikling av mersalg som prosess Hvordan serviceutvikling sammen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
En lærende organisasjon?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
IKT Orkide Ledelse og Skole
Serviceerklæringer i Oslo kommune
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Hvordan forsterke merkevaren?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Definere og velge hovedmål og delmål
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Organisering og arbeidet i kommunene
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
God kommunikasjon – vær trygg
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Planlegge og prioritere tiltak
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Modellkommunene Hva er unikt?
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Powered by: SMS Tjenester for Mobilt Bedriftsnett.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Det strukturelle perspektivet
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Prosjekt Trøndelagsarkivet
RIS-metoden for prosessforbedring
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Orientering til styret om AMUS mars 2017
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Utvikling av mersalg som prosess Hvordan serviceutvikling sammen med ledertrening i motivasjon og fokus på målbare drivere gir resultater

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hovebølger intern utvikling: KUNDESERVICE og SAMARBEID Kompetanse og prosedyrer COACHING - Fokus på utvikling av medarb. LEDERUTVIKLING -Fokus på utvikling av ledere SALGSTRENING - Fokus på utvikling av resultater

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Mersalg Alle aktiviteter for å stabilisere og øke omsetningen fra eksisterende og nye kunder.

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Fem strategier for mersalg 1. Stopp kundelekkasjen. Ta vare på kunden. Prosess for utvikling av kundeservice 2. Få inn nye kunder Markedsføring. Eksponering av salgssted. Velkomst. 3. Få hver kunde til å omsette mer / kjøpe flere artikler Plussalg 4. Få kunden til å verve nye kunder Vervekampanjer, giveaways, klubber, medlemsfordeler 5. Motivasjon av ledelse og medarbeidere Lederutvikling i motivasjon, selvledelse, superledelse Kompetanseoverføring i kundeservice og mersalg

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hva driver prosessen for utvikling av mersalg? Engasjert toppledelse Kompetanseoverføring og motivasjon i kurs og seminarer Personlig utvikling for deltakerne Pedagogisk oppbygging over tid Felles utformede målsetninger Fokus på målene, innsatsen og resultatene Måling av resultatene, driverne og utviklingen Oppmerksomhet på medarbeiderne Ledertrening som sikrer fokus og oppmerksomhet Belønningssystemer som støtter opp om motivasjon for suksess Internt kampanjedriv (intern markedsføring)

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide G J E N N O M F Ø R I N G S F A S E F O R B E R E D E N D E F A S E Intern og ekstern SERVICE UNDERSØKELSE PRESENTASJON AV SERVICE UNDERSØKELSE LEDER- SEMINAR MÅL OG PLAN PILOT- PROSJEKT. JUSTERING EKSEMPEL PÅ MERSALGS PROSESS

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Overordnet prosess for utvikling av mersalg i store organisasjoner Forberedende fase Måling av interne og eksterne drivere for kundeservice og resultatutvikling Presentasjon av resultater for ledelse med forslag til strategi / tiltak Lederseminar med fokus på mål og plan for prosess Gjennomføring av pilotprosjekt med representanter for ledelse, medarbeidere, spesialister endringsagenter og viktige opinionsdannere. Prosjektutforming. Produksjons planlegging. Temavalg for bølger. Vareutvalg. Kampanjemateriell og støtte materiell. Gjennomførings fase Oppfølgingsfase

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Markedsundersøkelser som finner fakta om: 1.Kundens opplevelse, krav og forventningsnivå til servicen på de spesifikke funksjonsområder i bedriften 2.Hvilke servicedimensjoner (drivere) som er avgjørende (høyest effekt) for kundens tilfredshet, lojalitet og gjenkjøp 3.Den faktiske status på servicenivået blant de ansatte og deres potensiale for økt serviceytelse 4.De konkrete driverne (hva som har effekt) for økt serviceytelse av de ansatte Kunnskap om overnevnte vil være fundamentalt for en bedrift som ønsker å utvikle mersalg

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Eksempler på undersøkelser Internt i bedriften Service Performance Analysis (SPA) Eksternt blant kundene Service Quality Analysis (SQA) Lønnsomhet

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Service Quality Analysis: Tilfredshet med elementene Overordnet tilfredshet Intensjon om gjenkjøp Opplevde byttekostnader Alternativenes attraktivitet Relasjons- investeringer StrukturBackstage Prosump- sjon Interaksjon

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Service Performance Analysis (SPA) Service- ytelse internt INDRE MOTIVASJON Holdning Identifikasjon med service-rollen EVNE TIL Å YTE Opplevd mestring Kunnskap om kundene ANLEDNING TIL Å YTE YTRE MOTIVASJON Opplevd belønning Sosiale normer Tid Prioriteringer Verktøy

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide OPPFØLGINGS- FASE G J E N N O M F Ø R I N G S F A S E BØLGE 1: DISK- MODELLEN LEDERE TRENES MELLOM- PERIODE MED TRENING F O R B E R E D E N D E F A S E BØLGE 2 : SERVICE- UTVIKLING. LEDERE TRENES MELLOM- PERIODE MED TRENING BØLGE 3-5: MERSALG. KLAGER. LEDERE TRENES MELLOM- PERIODE MED TRENING EKSEMPEL PÅ MERSALGS PROSESS

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide 14 dager mellom hver bølge. Fokus i bølgen varierer: Kommunikasjon- MERSALG DISK-modell - MERSALG Kundefokus - VERVING Løsningsfokusert samtale Løsningsfokusert benektelse

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Overordnet prosess for utvikling av mersalg i store organisasjoner Forberedende fase Gjennomførings fase Lederseminar om motivasjon og oppfølging av seminarer Bølge 1 Opplæring av ledere for aktivitet og oppfølging i mellomperiode Seminar bølge 1 (eks. 4-8 timer) Gjennomføring og måling av aktiviteter i mellomperiode Lokal støtte til enheter i mellomperiode (ekstern/intern konsulent) Eksponering, vareplassering, trening på stedet, fellesmøter etc Intern kommunikasjon og belønning ift. innsats og resultater Evaluering av bølgen, justering av plan for neste bølge Bølge 2, 3 osv Oppfølgings fase

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide OPPFØLGINGS- FASE G J E N N O M F Ø R I N G S F A S E F O R B E R E D E N D E F A S E NYE BØLGER LEDERTRENIG SALGSTRENING ANDRE PROSESSER NY MÅLING LEDERSEMINAR HANDLINGSPLAN EKSEMPEL PÅ MERSALGS PROSESS

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Overordnet prosess for utvikling av mersalg i store organisasjoner Forberedende fase Gjennomførings fase Oppfølgings fase Evaluering av prosess Måling av resultater interne og eksternt Støtte til avdelinger med lav resultatgrad Utvikling av ledernettverk Opplæring av nytilsatte Planlegging av nye bølger som er internt motivert Utarbeide aktivitetsplaner for videre utvikling

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide OPPFØLGINGS- FASE G J E N N O M F Ø R I N G S F A S E BØLGE 1: DISK- MODELLEN LEDERE TRENES MELLOM- PERIODE MED TRENING F O R B E R E D E N D E F A S E Intern og ekstern SERVICE UNDERSØKELSE PRESENTASJON AV SERVICE UNDERSØKELSE LEDER- SEMINAR MÅL OG PLAN PILOT- PROSJEKT. JUSTERING BØLGE 2 : SERVICE. LEDERE TRENES MELLOM- PERIODE MED TRENING BØLGE 3-5: MERSALG. KLAGER. LEDERE TRENES MELLOM- PERIODE MED TRENING NYE BØLGER LEDERTRENIG SALGSTRENING ANDRE PROSESSER NY MÅLING LEDERSEMINAR HANDLINGSPLAN EKSEMPEL PÅ MERSALGS PROSESS

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hvordan snu en kundeserviceorganisasjon i motvind ? Snuoperasjon – hva er gjort ? Organisasjon som er i stand til å løse kundens problem profesjonelt Noen virkemidler …. Organisering Ledelse Bemanning / Rekruttering Introduksjonsprogram Bemanningsplanlegging Prosesser / rutiner Karrieresystem Incentivsystem Rapportering Selvbetjeningsløsninger Prosessforbedringer Trafikkstyring Kontinuerlig oppfølging Tilstedeværelse Evaluering Justering Samarbeid Internt Eksternt

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hvordan snu en kundeserviceorganisjon i motvind? Organisasjon Organisering Styrket ledelse Karrieresystem Bemanningsbehov Rekruttering Kompetanse Incentivsystem Lederutdanning Hva er gjort i suksessfulle endringsprosesser for å bygge en organisasjon som er i stand til å løse kundens problem profesjonelt

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hvordan snu en kundeserviceorganisasjon i motvind ? Prosess forbedringer Innsamling og kartlegging av eksisterende dokumentasjon av prosesser og rutiner Planer og prioritering Hvor starter vi ….. ? Prosjekt for gjennomgang av hver enkelt prosess Dokumentasjon av nåsituasjonen Analyse Omforming Måling av resultat

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hvordan snu en kundeserviceorganisasjon i motvind ? Saksgang – behandling av kundehenvendelser Kundehenvendelser Skillbasert – Mål - løsning ved 1.gangs henvendelse Alle henvendelser dokumenteres Ved behov sendes sak til 2.linje Løses og svar / dokumentasjon sendes tilbake til 1.linje Evt eskalering til 3.linje Definerte og klare eskaleringsrutiner Klager på saksbehandling Spesiell behandling og oppfølging PDC – Potensial Dissatisfied Customers Ris og ros

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hvordan snu en kundeserviceorganisasjon i motvind ? Rapportering Hva trenger vi for å følge den daglige operasjon ? Hvordan kan vi være sikre på at vi har kontroll på operasjonen til enhver tid ? Styringsparametere Målsetninger Rapporteringsmodell Utarbeidet basert på analyse Følges opp og kontinuerlig Behandles i dedikerte møteplasser

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hvordan snu en kundeserviceorganisasjon i motvind ? Samarbeid Eksternt Aktivt samarbeid med forbrukermyndighetene Samarbeidet med (premiss) leverandør forbedret Bedre informasjon og planlegging vedr omlegginger Bedre informasjon til kunder Samarbeidfora etablert Samarbeid med andre underleverandører betydelig styrket Internt Fornuftig arbeidsdeling og informasjonsflyt mellom personer og avdelinger Møteplasser Definert saksgang med klart eierskap Klare eskaleringsregler Felles ansvar i hele virksomheten

God utvikling for: person - organisasjon - resultat - ledere - salg - service - samarbeide Hvordan snu en kundeserviceorganisasjon i motvind ? Utvikling - Saker til Brukerklagenemnda Brukerklagenemnda har fått totalt 65 klager 21 av klagene er ferdigbehandlet. I 16 saker sier nemnda at klagen ikke taes til følge I 4 saker har kunde fått medhold I 1 sak tilrår nemnda delt ansvar