Informasjonsmøte 3. mars 2016 Rådmann Tor Sommerseth RÅDMANN Jo mere vi er sammen i K1, K2 eller K5?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Lunner kommune: Medbestemmelse - lønner det seg ? Fagforbundets konferanse : Kommuner og egenregi Gardermoen, 5. mai 2015/Ole Øystein Larsen.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Teknologi for bedre eldreomsorg Ordfører Harald Furre ORDFØRER.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Kommunereform K2.
Kommunereformen – status
Vannskuterforvaltning KS
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
«Å bygge nye Asker kommune»
”Grenselaust samarbeid”
Handlingsplan og Budsjett 2017
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Rådgiversamling 2. november 2016
Bærekraftig samfunnsutvikling
BUDSJETT 2017.
Status fra fellesnemnda
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Løypemelding fra KS Nord-Norges Strategikonferanse
Budsjett- og økonomiplan
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Oppstart SU Jevnakerskolene
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Budsjett og økonomiplan
Presentasjon på KS-nettverk
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Status i programmet nye Kristiansand
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Status lærlingordning
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Politisk organisering Nye Drammen
Veileder for innplassering av ansatte
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Informasjonsmøter for ansatte
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsmøte 3. mars 2016 Rådmann Tor Sommerseth RÅDMANN Jo mere vi er sammen i K1, K2 eller K5?

Innramming av presentasjonen Del 1: Intensjonsavtalenes forskjeller, muligheter, utfordringer, fellesnemnda v/ordfører Del 2: Økonomiske konsekvenser og arbeidsgiverpolitikk v/rådmann Del 3: Veien videre v/ordfører Spørsmål underveis Beinstrekk hvis behov

Alternativene DemokratiØkonomiNye oppgaverUtviklingKultur K1 Muligheter og utfordringer? K2 K5 K?

Del 1 – ordfører Johnny Greibesland

Hvorfor kommunesammenslåing? –Bærekraftige og økonomisk solide kommuner –Mer effektiv offentlig forvalting –Generalistkommunene klarer ikke alle spesialfunksjoner like godt som før og nye oppgaver kommer (eks samhandlingsreform) –Små og sårbare fagmiljø i mindre kommuner (eks barnevern) –Overordnet areal og planforvaltning, transport/vei og kollektiv – næringshensyn.

–Helhetlig og samordnet samfunns- og tjenesteutvikling i felles BAS-region –Trender: Byer vokser sammen med omlandet – digitalisering – økt andel eldre (demens) – klima og miljø – nye måter å gjøre ting på. –Interkommunalt samarbeid gir demokratisk underskudd og manglende øk. styring, er ikke lenger en nasjonal ønsket strategi. Hvorfor kommunesammenslåing?

K1, pr. tid i god driv. Hva nå? −Fare for inntektsreduksjon ca. 7 mill. (4 lærerstillinger tilsvarer 3 mill.) −7000 innbyggere i 2020, under halvparten av ekspertutvalgets tilrådde minstenivå med dagens oppgaver (8200 i 2030, 9100 i 2040) −Avhengig av interkommunalt samarbeid, i økende grad −85% vekst andel eldre > 80 år i 2030

K2 eller K5? −Tilfredsstiller ekspertutvalgets tilrådde minstenivå med dagens oppgaver Prosessen: −Forhandlinger med K2 for å gi best mulig avtalegrunnlag i Nye Søgne −Forhandlinger med K5 for best mulig avtale i Nye Kristiansand −Likest mulig avtaler for å lettere kunne sammenligne

Hva er likt: K2 + K5? –Alle skal få de tjenestene de trenger hver dag i nærområdet der de bor – Harmonisering av tjenestenivå (eks kommunehelsetjenesten, eldreomsorg mv) –Tjenester som man trenger ofte skal kunne ytes i nærmeste kommunedelssenter – servicekontor som i dag (sentralisert desentralisering) –Rådhuset ligger i sentrum av den nye kommunen –Stedsuavhengige tjenester skal lokaliseres i de tidligere rådhus –Stedsutvikling

Hva er ulikt? K2: –Må ha IKS for å klare oppgavene og må finne nye samarbeidsformer når KnpS blir lagt ned –Blir mindre synlige i landsdelen –Kan ikke være ledende på utvikling av alle tjenester –Mindre regional og nasjonal gjennomslags- kraft (ambisjonsnivå senkes ifht K5) K5: −Vil avslutte mest mulig IKS og ta over tjenestene selv med mer demokratisk kontroll −Spydspiss i landsdelen i utviklingen av tjenester, digitalisering og velferdsteknologi −Bedre næringsutvikling −Omstilling og samarbeid med UIA

K2: –Vanskeligere å få næringsutvikling vest for byen –Nærhet til rådhuset og politikerne –Mindre administrasjon kan gi en mer smidig organisasjon K5: −Regional og Nasjonal påvirkningskraft – E39, storby, havn, flyplass, jernbane etc. −Større gjennomførings- evne i større prosjekter −Allaktivitetshus Nodeland, svømmehall i Søgne −Kommunedelsutvalg sikrer lokalbeslutning og høring i lokale saker Hva er ulikt?

Kommunedelsutvalg Nye Kristiansand Kommunestyret 77 medlemmer Formannskap 19 medlemmer 7 Kommunedelsutvalg – Direkte valgt -Beslutningsmyndighet i lokale saker - Høringsinstans for saker som skal i kommunestyret og hovedutvalgene - Hovedutvalg eks helse og utdanning - Antall medlemmer og grensesnitt mot kommunedelsutvalg klargjøres av fellesnemnda

Hvordan sikre?: −samlet skatte og avgiftsnivå omtrent som før? −nærhet til tjenester som i dag? −realisering av stasjonsbyen stedsutvikling? −en kommune som takler fremtidens utfordringer og (nye) oppgaver? −mest mulig velferd for skattebetalernes penger? −best kvalitet på tjenester – flere, bedre og mer spesialiserte solide fagmiljø? Hva betyr det for Songdøler? –tenk 50 år frem!

Hvordan?: –møte krav om forskningsbaserte tiltak og dokumentasjon innen spesialiserte og kompetansekrevende tjenester? –medvirke til nødvendig økt regional samordning og innsats ift asyl- og bosettingsutfordringer? Hva betyr det for Songdøler? –tenk 50 år frem!

Hvordan?: –delta aktivt i «det grønne skiftet» og utvikle skogsnæringen? –støtte opp under regionens primærnæringer og ta vare på god matjord og utvikle lokalprodusert mat? Hva betyr det for Songdøler? –tenk 50 år frem!

Behov for nyskaping, hvordan?: –sikre god tjenesteutvikling og innovasjon? (langt mer enn varme hender…) –få til økt digitalisering på alle tjenesteområder og økt tilgjengelighet? –kompensere for en aldrende befolkning ved å jobbe smartere og ta i bruk mer e-helse, e-omsorg og velferdsteknologi? –Telemedisin –Innovative anskaffelser –sikre deltakelse og finansiering av egne forsknings- og innovasjonsprosjekter? Hva betyr det for Songdøler? –tenk 50 år frem!

kristiansand.kommune.no –Det etableres en fellesnemnd som skal forberede, samordne og gjennomføre arbeidet med å etablere og bygge den nye kommunen. Dette inkluderer forberedende arbeid med økonomiplan, arealplanlegging og budsjettet for det første driftsåret etter kommunesammenslåingen. –Midlertidig fellesnemnd oppnevnes høsten 2016 – den formelle høsten 2017 Fellesnemnd, utdrag mandat RÅDMANN K5: 4 fra Songdalen og Birkenes 5 fra Søgne og Lillesand 11 fra Kristiansand K2: 5 fra Songdalen 5 fra Søgne

kristiansand.kommune.no − Det opprettes et partssammensatt utvalg for behandling av saker som gjelder forholdet mellom den nye kommunen som arbeidsgiver og de tilsatte, i tråd med bestemmelsene i kommunelovens § 25, arbeidsmiljøloven, inndelingslovens § 26 og Hovedavtalen. − Medlemmene fra arbeidsgiversiden skal velges blant fellesnemndas medlemmer. − Fra arbeidstakersiden oppnevner de ansatte to medlemmer fra hver av K2/K5 kommunene. RÅDMANN Fellesnemnd, utdrag mandat

kristiansand.kommune.no − Utvalget skal gi uttalelse i saker om overordnede personalpolitiske spørsmål, retningslinjer og planer i forbindelse med kommunesammenslåingen. − Prosessen for ansettelse av prosjektleder, ny rådmann og øverste administrative ledelse, skal behandles av det partssammensatte utvalget. − Utvalget skal drøfte hvordan tillitsvalgte skal inkluderes i henhold til Hovedavtalens og arbeidsmiljølovens bestemmelser. RÅDMANN Fellesnemnd, utdrag mandat

kristiansand.kommune.no −Fellesnemnda skal etterspørre og avklare alle prinsipielle forhold om sammenslåingsprosessen. −Se til at regler og avtaler om ansattes og tillitsvalgtes medvirkning/-bestemmelse i forhold som gjelder sammenslåing av kommunene, blir ivaretatt. −Etablere arbeidsutvalg, underutvalg og arbeidsgrupper etter behov. De ansatte skal være representert i underutvalg, der dette er relevant. −Ta stilling til revisjonsordning for den nye kommunen etter innstilling fra kontrollutvalgene i de fem kommunene. RÅDMANN Fellesnemnd, utdrag mandat

kristiansand.kommune.no –Kommunene har ansvar for sin ordinære drift til 1. januar 2020, men spørsmål som kan ha betydning for den nye kommunen bør først drøftes i fellesnemnda –Fellesnemnda skal behandle prosjektleders innstilling til organisering av og ansettelser til den øverste administrative ledelse. RÅDMANN Fellesnemnd, utdrag mandat

kristiansand.kommune.no −Fellesnemnda kan uttale seg i saker som er til behandling i kommunenes ordinære utvalg fram til den nye kommunen er etablert og som fellesnemnda anser for å kunne ha konsekvenser for sammenslåingsprosessen. −Fellesnemnda skal opprette en valg- og honorarkomite. −Fellesnemnda har et spesielt ansvar for å vurdere saker som kan ha økonomiske og arealpolitiske konsekvenser for den sammenslåtte kommunen. RÅDMANN Fellesnemnd, utdrag mandat

kristiansand.kommune.no –Fellesnemnda tilstreber konsensusvedtak første året. Ved uenighet skal Fellesnemnda vurdere om spørsmålet kan utsettes til etter at nytt kommunestyre er konstituert. Forhold det er nødvendig å ta stilling til, avgjøres med alminnelig flertall. –Disponerer engangsstøtten som utbetales etter Stortingets vedtak våren –Fellesnemnda skal holde kommunestyrene orientert om nemndas arbeid. –Fellesnemnda skal legge til rette for et godt samarbeid mellom prosjektleder og rådmennene i de fem kommunene, fram mot etableringen av ny kommune. RÅDMANN Fellesnemnd, utdrag mandat

Del 2 – rådmann Kjell A Kristiansen

kristiansand.kommune.no − Driftsutgifter og årsverk − Økonomiske konsekvenser K1, K2, K5 − Kommunen som arbeidsgiver K2, K5 Tema som gjennomgås RÅDMANN

Bakteppet: driftsutgifter og årsverk 0926 Lillesand Birkenes Kristiansand Songdalen Søgne Sum K Songdalen Søgne Sum K Drifts utg mill. kr. Årsverk 2013 Sum K1, Songdalen Kilde: John Ånon Jonassen, rådgiver KnpS

Økonomiske konsekvenser − Nytt inntektssystem for kommunene − Engangsstøtte ved kommunesammenslutning − Eiendomsskatt − Kommunale avgifter − Oppsummering av økonomiske konsekvenser

Virkningene av forslag til inntektssystem − Endringer i kostnadsnøkler − Innføring av strukturkriteriet − Endringer i de regionalpolitiske tilskuddene − Storbytilskudd − Inndelingstilskudd − Selskapsskatt

Virkningen av å slå kommunene sammen 1000 krSongdalenK2K5 Virkning kostnadsnøkler Netto effekt strukturkriteriet Tap inntektsutjevning Storbytilskudd Sum Kr pr innbygger Beholde basistilskudd Kilde: John Ånon Jonassen, rådgiver KnpS

Engangsstøtte og reformstøtte − En ny sammenslått kommune vil få 20 mill. kr. i engangsstøtte som utbetales i 2017 − Den nye kommunen vil få 20 mill. kr. i reformstøtte som utbetales i − Dette utgjør til sammen 40 mill. kr. eller kr pr innbygger for K2 − K5 vil til sammen få 95 mill. kr. i engangsstøtte og reformstøtte. Dette utgjør 789 kr pr innbygger.

Kommunale avgifter og gebyrer − Barnehage − SFO − Hjemmetjenester − Saksbehandlingsgebyrer − Tilknytningsgebyrer for vann og avløp − Årlige kommunale avgiftene knyttet til vann, avløp og renovasjon.

Eiendomsskatt − Alle skatteobjektene må vurderes ut fra de samme kriterier for takstvurdering. − Skattesats, reduksjonsfaktor og bunnfradrag må være likt for hele kommunen − Noen må betale mer i eiendomsskatt hvis de totale inntekter fra eiendomsskatten skal opprettholdes − Ingen skal ha høyere eiendomsskatt vil i så fall bety et inntektstap for kommunen.

Forutsetninger  Nytt inntektssystem er ikke vedtatt  Eiendomsskatt og kommunale avgifter er basert på nivået i 2016  Politiske beslutninger frem mot 2020 kan endre på beregningene –Eiendomsskatt –Investering innen VAR-sektoren kan endre avgiftsnivået –Fremtidig drifts- og rentenivå vil påvirke kommunale avgifter

Oppsummering økonomiske konsekvenser K1K2K5 SongdalenSongdalen i Nye Søgne Songdalen i Nye Kristiansand Endring inntekts- systemet ÷÷÷+++ Endring eiendomsskatt +/÷÷÷ Endring kommunale avgifter +/÷++ Differanse ÷÷÷+++ + er positivt ÷ er negativt Kilde: John Ånon Jonassen, rådgiver KnpS

kristiansand.kommune.no − En eller flere kommuner opphører når de slås sammen til en ny kommune − Vil innebære en virksomhetsoverdragelse jfr. arbeidsmiljøloven §16 − Alle ansatte får ny arbeidsgiver − Vil i utgangspunktet utløse overtallighet/endringer i arbeidsforholdet − Skal opprettes en fellesnemnd jfr. inndelingslova§26. K2 og K5 som arbeidsgiver RÅDMANN

kristiansand.kommune.no − Dyktige ansatte med trygge og forutsigbare ansettelsesforhold er grunnlaget for å kunne gi gode tjenester. − Stort behov for arbeidskraft og kompetanse. Viktig å legge forholdene til rette slik at ansatte ønsker å fortsette − Ansettelsesgaranti i ny kommune. Eventuelt overtallige skal tilbys andre oppgaver. Nye oppgaver og arbeidssted kan være aktuelt − Effektiviseringstiltak gjennom naturlig avgang. KS’ retningslinjer for omstilling skal legges til grunn for prosessen K2 og K5 som arbeidsgiver RÅDMANN

kristiansand.kommune.no − Tilbud om kompetanseheving i tråd med gjeldene avtaleverk for ansatte som får nye stillinger. − Lønn skal harmoniseres innenfor samme enhet. Ingen skal gå ned i lønn og de ansattes pensjonsrettigheter skal ikke forringes som følge av sammenslåingsprosessen. − Den nye kommunen skal vektlegge utvikling av et tett og godt samarbeid mellom politikere, administrativ ledelse og fagforeninger, for å utvikle de kommunale tjenestene. RÅDMANN K2 og K5 som arbeidsgiver

kristiansand.kommune.no − Politisk og administrativ toppledelse og deres fagstaber samles på Tangvall (K2), i Rådhuskvartalet (K5) − Øvrige sektorovergripende funksjoner samlokaliseres. Funksjonene skal lokaliseres på en slik måte at fordelingen av arbeidsplasser blir balansert. − Formålet er å sikre at det fortsatt er arbeidsplasser i de gamle kommunehusene. − K5: For gamle Kristiansand kommune kan dette prinsippet fravikes. RÅDMANN K2 og K5 som arbeidsgiver

kristiansand.kommune.no − Ved ansettelse av ledere i den nye kommunen, er det ønskelig at lederstillinger over et visst nivå skal lyses ut internt i kommunen. − Berørte ledere kan søke på stillinger på eget eller tilgrensende fagområde, eller, gjennom omstillingssamtaler, gis tilbud om tilnærmet tilsvarende stilling i tilgrensende sektorer eller fagområder. − Fellesnemnda vil gå i forhandling med dem som rammes av dette, for å komme fram til en omforent løsning. RÅDMANN K2 og K5 som arbeidsgiver

kristiansand.kommune.no − Dette vil først og fremst gjelde administrativ toppledelse, ledere i sentrale stabs- og støttefunksjoner og ledere for stedsuavhengige tjenester. − Fellesnemnda skal se på organisasjonsstruktur og vurdere hvilke lederstillinger dette skal gjelde. − Fellesnemnda skal gå i dialog med de tillitsvalgte i kommunene, for å finne fram til best mulig løsning omkring ansettelse av kommunale ledere. − KS-advokatene skal brukes hvis det trengs juridisk veiledning. RÅDMANN K2 og K5 som arbeidsgiver

Del 3 – ordfører Johnny Greibesland

kristiansand.kommune.no −Politisk behandling av intensjonsavtaler og mandat fellesnemnd i kommunestyret 16. mars −Høring med innbyggerne (våren 2016) – flere metoder −Endelig vedtak i kommunestyret 22. juni −Hvis sammenslåing, midlertidig fellesnemnd fra september −Fylkesmannens vurdering innen 1. oktober 2016 −Stortingsproposisjon våren 2017 −Etter vedtak i Stortinget våren 2017:  Fylkesmannen innkaller til fellesmøte – etablering av fellesnemnd  Kongelig resolusjon for hver nye kommune.  Ny kommune fra januar Veien til ny kommune RÅDMANN

Prosessen fram mot nye kommuner 43 Frivillig fellesnemd Formell fellesnemd

kristiansand.kommune.no Foreløpig lokal involveringsplan RÅDMANN DatoTiltakMålgruppeRessurserAnsvarlig lokalt jfr. møteplan K2, K5 og intern møte- og aktivitetsplan (se under) Legge ut info på intranett og hjemmesida etter hvert som K2 og K5 skrider fram Innbyggerne Ansatte Ekstern ressurs: Informasjonsmedarbeider K5 Jon Sverre Karterud Enhet for kommunikasjon og service , , Informasjon til ADMU. Behov for ekstramøter vurderes løpende ADMU`s medlemmerInterneRådmann KAK , Informasjon til ADMU og AMU Behovet for ekstramøter vurderes løpende ADMU og AMU`s medlemmer InterneRådmann Personalsjef BRE , Informasjonsmøte/r. Tillitsvalgte Ansatte InterneFTV/HTV/HVO (Initiativtaker) Rådmann, med stab LøpendeInformasjon til ansatte. Fast tema på alle interne møter. Ansatte i sentral- administrasjonen og enhetene InterneRådmann, Kommunalsjefer og enhetsledere Fast møte hver månedEget tema på alle samarbeidsmøter med FTV/HTV/HVO Sentrale tillitsvalget og hovedverneombudet InterneRådmann Rådhuset i Songdalen Dialogmøte med næringslivet i Søgne og Songdalen Private næringsdrivendeInterne, Næringsforeningen, Bondelaget, Næringsdrivende Politisk nivå kl.18:00,Greipstad (Tunballen skole) kl.17:00, Finsland (Finslandshallen) Folkemøte/r om kommune-struktur Alle innbyggerne i Songdalen kommune InternePolitisk nivå: Forhandlingsutvalget 5-6 april Uke 15 Info avis K2 og K5 Innbyggerhøring. Spørreundersøkelse InnbyggerneEngasjere eksternt firmaPolitisk nivå. Hjemmel: Inndelingslova(IDL) Rådgivende folkeavstemning InnbyggerneInterneOrdfører Rådmann

kristiansand.kommune.no Takk for oppmerksomheten! RÅDMANN