Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier------ Barnehageloven – rett til barnehageplass fra 01.01.09 Rammeplan for barnehagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Melding til Stortinget…
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Tidlig innsats for livslang læring
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Den gode skoleeier I Nes.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Undervisning og barnehage
Undervisning og barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen Opplæringsloven – forskriften kap. 3 om vurdering fra Kunnskapsløftet Stortingsmelding 16 - Og ingen stod igjen Stortingsmelding 31- Kvalitet i læring Handlingsplan Gode oppvekstvilkår for barn og unge i Vestfold Fylkesstrategi for kommunene i Vestfold

Stortingsmelding nr. 16 – og ingen stod igjen Tidlig innsats Endre ”vente og se”-holdningen Småbarnsalder og første skoleår viktige for læring Tidlig innsats skal skje på alle nivåer …

Stortingsmelding nr. 31 – Kvalitet i skolen 2008 Alle elever skal som går ut av grunnskolen skal mestre grunnleggende ferdigheter-tidlig innsats og gode lærere Alle elever og lærlinger som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring- tettere oppfølging av elevene i starten av VGO Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring- alle skal få utfordringer, både de spesielt dyktige og de med svake ferdigheter

Felles innsats for kvalitet Mer støtte og klarere styring på alle nivå 1. Tidlig innsats -Flere lærere på småtrinnet – innføres fra Obligatorisk kartlegging – for trinn 1. og 2.obligatorisk våren 2009 i regning og lesing, frivillig for trinn 2 2. Kompetanse -Videreutdanning for lærere – lesing i 2009/2010, matematikk i 2010/2011. Kompetanse for strategi -Rektorutdanning – kommer tilbud fra høsten 3. Tettere oppfølging -Veiledende læreplaner – er under utarbeidelse, klarere mål, vurderingskriterier? -Kommunene må følge opp kvaliteten – kommunen som skoleeier må levere årlig rapport

Handlingsplan Gode oppvekstvilkår for barn og unge i Vestfold Vedtatt i Hovedutvalg for levekår Innen 2018 skal: 95% fullføre videregående opplæring Leseferdighet for 5. klasse være blant de 5 beste fylkene i landet Levekårsindeksen være over landsgjennomsnittet

Fylkesstrategi for kommunene i Vestfold Mål: Vestfold skal i perioden være det fylket som forbedrer sine resultater mest på nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk. Delstrategier: Skoleåret 2008/09 vektlegges lesing Skoleåret 2009/10 vektlegges regning Skoleåret 2010/11 vektlegges engelsk

Mål for barnehagene/ skolene Alle barn skal ha utvikling Personalet ser hvert enkelt barn og møter det på det nivå det er. Barna i barnehagen medvirker i hverdagen. Optimalt læringsutbytte for elevene på Tjøme

Elevtall ved barne- og ungdomsskolen framover SkoleårLindhøyTUSK 2009/ / / / / / / / / / / / / / / / / /

Læreren som kan sitt fag som er profesjonell som kan lede og organisere som tør å være en tydelig rollefigur som har et sett av læringsmetoder og kan variere læringsarenaene som er hengiven til læreroppgaven som ser mennesket og mulighetene hos den enkelte

Elevene som lærer av hverandre som utnytter potensialet i integrerte klasser Entydig erfaring: –Hvis man deler inn elever etter evne blir de flinke ikke flinkere og de dårlige blir atskillig mye dårligere OG: Det må settes krav og forventninger til elevene Kravene må ikke gå ut over elevenes grenser, men strekke yttergrensene Elevene må følges opp Det må settes tydelige grenser

Skolelederen som prioriterer pedagogisk ledelse som utvikler den gode lærer som gir lærerne støtte som skaper kontinuerlig pedagogisk refleksjon i kollegiet som setter fokus på læring som ikke bare har faglig men også sosiale mål

Utfordringer Sammenslåing – ta vare på aller elever og ansatte Elevtallendringer – lærere må kunne flytte mellom skolene? Hvordan opprettholde kompetansen når skolene har få elever? TUSK reduseres til nesten halvparten i 2020 Lindhøy er på det laveste i 2017 Tilbud til innvandrerbarn Redusert bemanning – økt press på spesialundervisning Fysisk tilbud for mellomtrinnet – utfordring? Godt busstilbud – er i stadig kontakt med VKT Ekskursjoner koster – Skolen skal være gratis – Lindhøy har søkt VKT om et prøveprosjekt Den nye vurderingsforskriften Hva med læremidler? Hva med datatilbudet?

Økonomi Midler til ekskursjoner – hva med leirskole/studietur til Auschwitz Ressurser til å ta imot innvandrerbarn når de kommer Kommunens andel av videreutdanning til lærere Tilbud om fysisk trening på mellomtrinnet – utvidelse av skoledagen Stor andel spesialundervisning – gjelder spesielt ungdomskolen

Lindhøy Si noe om økonomi? Tall

Tjøme ungdomsskole Si noe om økonomi? Tall

Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen Stortingsmelding 16 - Og ingen stod igjen Stortingsmelding 31- Kvalitet i læring Handlingsplan Gode oppvekstvilkår for barn og unge i Vestfold Fylkesstrategi for kommunene i Vestfold

Prognoser for barn i alderen 0-5 år i Tjøme kommune (SSB, middels nasjonal vekst): Fødte1-5 år0-5 år

Utfordringer Rett til barnehageplass. Ved hovedopptak i august dersom barnet fyller 1 år innen Barnehagenes kriterier for plass i barnehagen overstyrer loven – I kommunestyret ble det vedtatt å forsøke å samordne opptakskriterier for private og kommunale barnehager etter lovendringen Rammefinansiering fra 2011 Kommunalt tilskudd til private barnehager – lovendring behandles i Stortinget – vil få konsekvenser for barnehagestruktur Prognose viser økning i barnetallet Førskolelærere – antatt mangel Tidlig innsats – Organisatorisk sammenslåing av Hvasser og Pytteberget Kostnadseffektiv drift – 4. avdelingsbarnehage Barnehagene må takle svingninger i barnetallet Språktilbud til innvandrerbarn Samhandling barnehage-skole omkring 6-åringene Redusert bemanning – økt behov for spesialundervisning? Følge opp kompetanseplanen for barnehagen

Økonomi Kommunalt tilskudd til ikke kommunale barnehage Kostnadseffektiv drift av Pytteberget og Hvasser barnehager Ressurser til spesialundervisning – økende behov i 2009 (Stab) Strategi for kompetanseutvikling i barnehagesektoren Tilbud til innvandrerbarn – vi får ca kr pr barn

Pytteberget/Hvasser barnehager Si noe om økonomi? Tall

Stab og støtte Si noe om økonomi - tall