21.09.2016 Hørselstesting av barn, og oppfølging av hørselshemmede barn. Åshild Spjøtvold Audiopedagog/audiograf, høresentralen ved St.Olavs Hospital.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Statped i omstilling Jan Erik:
Henvisning og utredning for CI
Evaluering av taleoppfattelse i støy samt studier av binaural funksjon basert på norsk Hearing in Noise Test (HINT). Forskningsstudier på normalthørende,
STØY – hva skal vi fokusere på i BHT?
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
CI Lydtilkopling på voksne
CI -historie Tidlig på 1800-tallet forsøkte leger å helbrede døve ved hjelp av en metode de kalte galvanisering. Ved å kjøre strøm gjennom ørene mente.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Presentasjon av et prosjekt «God Start – veien fram»
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
Screening av hørsel hos barn
ISF poliklinikk 2008 – skjerpede krav til utførende helseperson Fagnettverksmøte Tromsø 9. – 10. oktober 2008.
Retningslinjer for undersøkelse av hørsel hos barn
Nordisk lærebok i Audiologi
Cochleære Implantat også i Tromsø ?. Nucleus Freedom Speech Processor BTE Bodyworn.
Frekvensspesifikke svar ABR - ASSR
Sosiologi i barnehagen
Kap 16 Lyd.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Beinet defekt i øvre buegang. Klinikk og teoretisk bakgrunn
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Hørselsscreening i Helse Nord
11 1.test med TEOAE evt. AABR 1.-3.levedøgn Passert, ingen videre kontroll Ikke passert 1. retest evt. inkl. AABR ~2 uker Passert, ingen videre kontroll.
Fagnettverksmøte 17. september 2009
CI i Helse Nord Status pr (Norge) 200 barn 200 barn 200 voksne 200 voksne (2007: totalt)
10 Superlesing.
Finstrukturen i romakustisk frekvensrespons
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Haukeland Universitetssykehus
Hørselvern Always a Safe Step ahead!.
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Bruk og stell av høreapparater
Månedens realfagsoppgave Et hørselsproblem. Oversikt Mål: Utforme og bruke en enkel hørselstest Gjøre en kritisk sammenligning av testen med andre Forstå.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Christine Mohn PSY 1000 / PSYC 1200 Våren 2008
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Stafettloggen Handlingsveileder. Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift hvert år,
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
Haukeland Universitetssykehus Kjell Grøndahl – Medisinsk-teknisk avd. / Høresentralen.
Hørselstap, Tinnitus og Overfølsomhet til lyd En presentasjon av Trond Sjøvoll.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Kull-14, termin 1C, Støy/støyskader
Utvalg for Oppvekst og Kultur
Støypropper og avhjelpsfunksjon
Høresansen Høresansen er en av våre viktigste sanser.
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Hørselstap, Tinnitus og Overfølsomhet til lyd
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Hørselstesting av barn, og oppfølging av hørselshemmede barn. Åshild Spjøtvold Audiopedagog/audiograf, høresentralen ved St.Olavs Hospital.

Otoakustiske emisjoner er lyd som dannes av de ytre hårcellene i cochlea og kan måles med en mikrofon i øregangen. Emisjonene kan oppstå spontant, men i praktisk testing utløses emisjonene av tilført lyd i øregangen. Otoakustiske emisjoner,OAE

Brukes i screening av alle nyfødte på St.Olavs Hospital Probe i øregangen, lydgiver og mikrofon Klikkelyder. Respons fra cochlea  lyd tilbake, registreres og analyseres Sjekker mellomøre og de ytre hårcellene i cochlea Avhengig av at barnet (og omgivelsene) er rolige OAE

Nyfødtscreening med Otoakustiske emisjoner (OAE) undersøker funksjonen av det indre øret. tester på barselavd. 2-3 levedøgn. retest ca. 2 uker etter hjemreise. hvis ikke avklaring med OAE, utføres AABR på høresentralen. ERA/ASSR i naturlig søvn.

Elektrofysiologiske tester (Elektrisk Respons Audiometri) ERA er et samlebegrep for en gruppe elektrofysiologiske målemetoder for å vurdere hørselsbanene Auditory Brainstem Response – ABR (Hjernestamme respons audiometri) Auditory Steady-State Responses – ASSR En frekvensspesifikk elektrofysiologisk målemetode Testene benyttes for å bestemme eventuelle hørselstap i tilfeller hvor tidligere tester kan ha gitt mistanke om nedsatt hørsel

ABR ”hørselsEEG” Stimulus er fortsatt lyd, klikkelyder med forskjellig styrke Responsen er SMÅ signaler i EEG-”støy” som registreres med overflateelektroder Responsen presenteres i tidsplanet Midling av mange (  2000) målinger Karakteristiske bølger fra forskjellige strukturer i hørselsnerven og hjernestammen

Hørselstesting av barn……… Fra ca 6 mnd. alder: uformelle tester/distraksjonstester, og VRA: visual reinforsment audiometry Fra ca. 2 år- 6-7 år: lekeaudiometri

Uformell testing Hensikten med testen er å få et inntrykk av barnets hørsel, eventuell grad av hørselstap Målgruppen er barn fra ca. 6 mnd. opp til ca 3 år, avhengig av barnets utvikling Det brukes frekvensspesifikke lyder (rene toner) til å få et inntrykk av barnets hørsel i de ulike frekvensområdene Lyder presenteres i ”frittfelt” ved ulike lydstyrkenivå

Lekeaudiometri Rentoneaudiometri på barn utført med klosser (2-5 år) Testen utføres med vanlig hodetelefon og/eller benledertelefon Resultatet presenteres i et audiogram med ulike frekvenser og nivåer Hensikten med testen er å avklare barnets hørsel, eventuell grad av hørselstap

Frekvens [Hz] Hørselstap [dB HL] Audiogram

Symboler i audiogrammet: UmaskertMaskert –Luftledningsterskel, høyre øre: –Luftledningsterskel, venstre øre: –Beinledningsterskel, høyre øre: –Beinledningsterskel, venstre øre: –Ikke oppnådd respons ved max intensitet –luft –bein Symboler i audiogrammet

Ved diagnostisert hørselstap tilpassing av høreapparat ved behov oppfølging, råd og veiledning info. til foreldre henvisning til andre instanser….

Uansett grad av hørselstap henvises alle barn til PPT (Pedagogisk, Psykologisk Tjeneste) I Trondheim: Barne –og familietjenesten I tillegg sender vi melding til Møller-Trøndelag kompetansesenter (Statped). Møre- Romsdal har 3 stillinger i Audiopedagogtjenesten som også er organisert under Møller- Trøndelag kompetansesenter. Straksteam ved Møller-Trøndelag kompestansesenter gir tilbud om hjemmebesøk og samlinger. I de fleste tilfeller sendes melding også til helsestasjon og fastlege. (henvisende instans får alltid kopi av epikrise)

PPT/BFT Pedagogisk-psykologisk tjeneste/ Barne og familietjenesten(Trondheim kommune.) Finnes i alle kommuner/distrikt år, men mest oppfølging av barn. I Trondheim kommune egen PPT for videregående opplæring Psykologer, logopeder og andre med spesialpedagogisk kompetanse Varierende kompetanse på hørsel Henvise/tilmelde saker til Møller-Trøndelag kompetansesenter om bistand, ved behov.

Møller-Trøndelag kompetansesenter Ett av fire kompetansesenter for hørselshemmede i Norge(Statped) Barnehage og skole for hørselshemmede Straksteam etter nyfødtscreening Bistår PPT/barne –og familietjenesten i råd og veiledning til foreldre bla. om tidligstimulering Tilbud om AVT(auditory verbal therapy). Foreldreveiledning for å fremme talespråklig utvikling. Veiledning til barnehager/skoler (teknisk og audiovisuell tilrettelegging)

Møller-Trøndelag kompetansesenter……. Info til barn og ansatte Også videregåendeopplæring/ arbeidsplasser 40 ukers opplæringspakke i tegnspråk for foreldre, ”Se mitt språk”. Pedagogisk personell for også kurstilbud ”Hør mitt språk”, 120 timers kurspakke For barn 0-6 år gamle Kurs for foreldre, barn(ca.7-16 år) og pedagogisk personell (ikke tegnspråk)

Auditory nevropathy spektrum disorder (ANSD)

Tenk deg at du prøver å stille inn radioen på riktig stasjon, men du klarer det ikke helt og du får i hovedsak inn skurring. Du kan delvis høre en person snakke innimellom musikken, men du får ikke helt tak i det som sies Du prøver å skru opp lyden, men det fører ikke til at signalet blir bedre Justering av bass og diskant hjelper heller ikke! Dersom de ønska signalene ikke når radioen din vil du i hovedsak høre mest støy framfor tale Enkelt forklart kan dette være hvordan et barn med ANSD hører -> ørene plukker opp lydbølgene, men signalene blir forstyrra innen de når hjernen Berlin et al. En enkel forklaring av ANSD

Hva er ANSD? Dårlig samsvar mellom de ulike audiologiske testene Rentoneaudiogram av varierende grad (både luft og ben), fra normalt til døvhet, samt mulig flukturerende Svært dårlig talediskriminasjon i forhold til rentoneterskel, fremfor alt i støy, og dårligere enn forventet ut fra rentoneterskler Akustiske reflekser er vanligvis ikke registrerbare (verken ipsi- eller kontralaterale) Ingen eller unormal respons ved hjernestammeaudiometri (ABR), selv om man øker nivået vesentlig i forhold til rentoneterskel

Hva er ANSD? Fortsettelse... EABR er normal Tilstedeværelse av cochleær mikrofoni ved ABR eller ved ECochG Normal respons ved TEOAE, ofte kraftige med større amplituder enn vanlig. De kan falle bort over tid Kontralateral maskering påvirker ikke resultatet av TEOAE-målingen ASSR-terskler er manglende eller samsvarer ofte ikke med rentoneterskler ECochG summasjonspotensialet (SP) kan registreres eller være fraværende, avhengig av hvor skaden sitter

Risikofaktorer (St. Olavs Hospital) Fødselsvekt < 1000 g Gestasjonsalder < 28 uker Arvelighet, nevropati i familien Svært høye bilirubinverdier Asfyksi (HIE 2-3) Langvarig furosemid og antibiotikabehandling Hjerneblødninger /infarkt / misdannelser CNS-infeksjoner

Prevalens Madden et al. (2002) - 10 % (mindre enn 10 % av ANSD-tilfellene antas å være ensidig) Dominguez et al. (2007) - 5,26 % Ajith Kumar & Jayaram (2006) - 0,54 % Cheng et al. (2005) - 10 %

Hvordan kan vi skille ANSD fra APD(Auditory Processing Disorder) ?

Karakteristikkene er like, men…: Likheter: Dårlig taleoppfattelse, selv enkle setninger i støyfylte omgivelser, selv om det kan gå greit å oppfatte noen ord og setninger når det er stille Å lære språk og tale kun via de auditive kanalene er ofte svært vanskelig Men: ANSD referer til en skade i de perifere områdene av hørselsorganet, fra de indre hårcellene til hjernestammen Perifere målinger som manglende stapediusreflexer, unormal ABR, cochleær mikrofoni og tilstedeværelse av OAE kan hjelpe oss å skille ANSD fra APD