Rehabilitering etter samhandlingsreformen- utdanningsinstitusjoners rolle Kari Brodtkorb Førstelektor Institutt for helse- og sykepleievitenskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
AVLASTNING Melhus
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Omsorgsplan 2015 nettverk Ingrid Mydland
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Spesialisthelsetjenesten som premissleverandør for helsetjenester i kommunehelsetjenesten Distriktsmedisinske sentra og kommunale fyrtårn – arenaer for.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Etisk refleksjon som munner ut i viktige kjerneverdier for tjenestene
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Statusoppdatering utviklingssentrene i Buskerud
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Pasientforløp alkohol
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Omsorgsteknologi ved HiB
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Prosjektet «Vossamodellen - tidlig rehabiliteringsinnsats for hjemmeboende eldre i Voss kommune» Bergen 05. april 2016 Frode F. Jacobsen.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Visjon for en bedre primærhelsetjenste Hege- Kristin Aune Jørgensen, Kommuneoverlege i Beiarn,
GERIATRISK REHABILITERING Avdelingsoverlege Einar Einarsen Sandnessjøen sykehus Avdeling Helgeland Rehabilitering i Sømna 8920 SØMNA Telefax:
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Praksisnær omsorgsforskning Maren Sogstad Leder, Senter for omsorgsforskning, Østlandet.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Fremtidens spesialsykepleiere
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Mulighetene for en videreutdanning
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Ny ordning for Utviklingssentrene
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Rehabilitering etter samhandlingsreformen- utdanningsinstitusjoners rolle Kari Brodtkorb Førstelektor Institutt for helse- og sykepleievitenskap

FAGLIG ORGANISERING

11000 Studenter 1100 Ansatte 6621 Studenter valgte UiA i fakulteter Avdeling for lærerutdanning 50% Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer Sykepleiere NØKKELTALL

FAKULTET: HELSE- OG IDRETTSVITENSKAP INSTITUTTER: Institutt for folkehelse, idrett og ernæring Institutt for helse- og sykepleievitenskap Institutt for psykososial helse SENTRE: Senter for e-Helse og omsorgsteknologi Senter for omsorgs-forskning – Sør Olympiatoppen Sør (OLT Sør)

Samhandlingsreformen- utdanningsinstitusjoners rolle Forske/utvikle ny kunnskap Senter for omsorgsforskning Sør Senter for e-helse og omsorgsteknologi Utdanne og formidle Bachelor sykepleie Etter- og videreutdanning Masterprogram Phd-program 6

Nord-Norge Midt-Norge Østlandet Sør Vest Senter for omsorgsforskning

Senter for omsorgsforskning (SOF) En nasjonal satsning for å øke forsknings- og utviklingsaktiviteten i helse- og omsorgstjenestene i kommunene - Opprettet av Helse- og omsorgsdepartementet i Fem regionale sentre, hvorav SOF – Sør er ett -SOF-Øst har koordinerende nasjonalt ansvar -Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling og kunnskapsforvaltning Praksisnær forskning Forskningsfaglig bistand til kommunene -I 2014: Opprettelse av dokumentasjonssenter – «Omsorgsbiblioteket» -I dag : en sentral institusjon, som i økende grad får oppmerksomhet, regnes med og får oppdrag også fra statlig hold

Hva gjør vi? Egen publikasjonsserie Vi publiserer i nasjonale og internasjonale tidsskrift Vi utgir senterblad Felles nettside: og de enkelte sentra har sin nettside Vi arrangerer regionale konferanser Etablert «omsorgsbibliotek» Ansvar for «Tidsskrift for omsorgsforskning»

Senter for omsorgsforskning - Sør (SOF-Sør) Samarbeid med regionens Utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) Vest-Agder: Kristiansand og Songdalen kommune Aust-Agder: Grimstad kommune Telemark: Porsgrunn kommune Vestfold: Sandefjord kommune Buskerud: Drammen og Ål kommune Totalt 83 kommuner involvert «Omsorgsbiblioteket» i SOF – Sør. Emne: «Pasientforløp» Emneredaktør: Kjersti Karoline Danielsen

Et av toppsatsingsområdene for Universitetet i Agder Fakultet for helse- og idrettsvitenskap Fakultet for samfunnsvitenskap Handelshøyskolen Fakultet for teknologi og realfag Senter for eHelse og omsorgsteknologi

Klinikklaboratorium 450 m 2 ”Mini helse-Norge” © UiA, eHelse, 2015 med muligheter for: Sykehus Sykehjem Helseklinikk Mobile hjemmetjenester Pasienthjem med sensorer og smarthus teknologi Undervisning Forskning Utvikling Utprøving av ny teknologi 12

Pasienthjem/Smarthus anno 2020 © UiA, eHelse, 2015 Scenario: Aleneboende mann (Harald), 75 år Demo-rom for fremtidens omsorgsteknologi Flere aktiviteter sammen med industrielle partnere – Trådløs overvåkning/monitorering av medisinske data – Sensorer i rom og installasjoner – Falldetektor – Integrasjon av teknologiløsninger – Tilgangsstyring og kontroll – Deteksjon av endringer i bevegelsesmønstre mv – Bruk av videobasert samhandling 13

Usability Lab 14 © UiA, eHelse, 2015

Tester telemedisinske løsninger for kronisk syke i 12 land Norge: Teknologiske løsninger for pasienter med KOLS Samarbeid mellom UiA SSHF 27 kommuner i Agder inngår 15 EU-prosjektet United4Health

Pasientens hjemme-utstyr 16 Dette er «Behandlingshjelpemidler» Spirometri Pulsoksymetri HD video kamera Video konferan se høyttaler © UiA, eHelse, 2015

Sykepleieres erfaring med samhandlingsreformen Økt arbeidsmengde og økt kompleksitet i oppgavene Økt kompleksitet og arbeidsmengde har kommet før oppbygging av kompetanse og faglig infrastruktur; kommunene er på etterskudd. Kompetanseheving foregår i stor grad i form av kurs og ad-hoc- opplæring og i mindre grad i form av systematisk utdanning av sykepleiespesialister. Samhandlingsreformen synes ikke å ha ført til økt rehabilitering Hauklien, Vike og Vardheim,

Tilrettelegging for formell videreutdanning/master Hjemme tjeneste InstitusjonAlle I stor grad9% I noen grad26%27%26% I mindre grad24%22%23% Ikke i det hele tatt 34%33% Vet ikke/ikke relevant 7%9%8% N=

19 HjemmetjenesteInstitusjonAlle Geriatri/eldreomsorg/demens25%40%32% Ledelse26%30%28% Palliasjon11%12% Psykisk helsearbeid/rus14%8%11% Kreftsykepleie13%6%10% Helsesøster2%4%3% Intensivsykepleie2%3% Diabetes3%2% Akuttsykepleie1%3%2% Anestesisykepleie1%2%1% Hudsykepleie1%0%1% Nevrosykepleie1% N=

Rehabilitering i sykepleieutdanning v/UiA I gradsstrukturen Bachelor sykepleie Master Doktorgrad/phd. utdanning (i fakultetet) Etter- og videreutdanninger (EVU) I tett dialog med tjenestene 20

Sentrale perspektiver i sykepleie Pasientens opplevelse av sykdom Ivaretagelse av pasientens grunnleggende behov Å hjelpe pasienten til å mestre konsekvenser av sykdom og helsesvikt Særlig viktig her er å understøtte pasientens egne krefter, hans mestringsevne og håp i forbindelse med sykdom og helsesvikt. Tro på pasientens autonomi og understøttelse av hans egne ressurser. Nortvedt og Grønseth 21

Sykepleierens ansvars- og funksjonsområder Forbyggende og helsefremmende funksjoner Behandlende funksjon Lindrende funksjon Rehabiliterende/habiliterende funksjon Administrative funksjon Fagutviklende funksjon 22

Rammeplan for sykepleieutdanning (2008) “Formålet med sykepleierutdanningen er å utdanne yrkesutøvere som er kvalifisert for sykepleiefaglig arbeid i alle ledd av helsetjenesten, i og utenfor institusjoner. Pleie, omsorg og behandling utgjør hjørnesteinene i sykepleierens kompetanse. Sykepleieren forholder seg til pleie og kontinuerlig omsorg for den syke ut fra hvordan det erfares å være syk, og ut fra kunnskap om de enkelte sykdommers årsak, diagnostikk og prognose. Sykepleierne skal også ha kompetanse i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid, undervisning og veiledning, forskning og fagutvikling, kvalitetssikring, organisering og ledelse. De skal ha kunnskap om helsepolitiske prioriteringer og juridiske rammer for yrkesutøvelsen. Utdanningen skal baseres på yrkesetiske retningslinjer og fremme en flerkulturell forståelse av helse og sykdom” (Rammeplan for sykepleierutdanning 2008, s.4-5). 23

Intensjon med revidering av fagplan bachelor sykepleie Revidere de teoretiske emnene slik at: Helsefremming, forebygging og rehabilitering styrkes Aktivitet og ernæring styrkes Velferds- og omsorgsteknologi tas inn som eget tema og knyttes opp mot etikk Pasientmedvirkning og samarbeid med pårørende styrkes Ingen emner er uten vekttall Emnene samlet sett gjenspeiler dagens og fremtidens sykdomsbilde en økning av antall eldre en økning av psykiske lidelser en økning av langvarige og sammensatte lidelser 24

Intensjon med revidering av fagplan bachelor sykepleie Praksisemnenes organisering og innhold skal samlet sett gjenspeile den helsetjenesten som skisseres i St. meld. 47 og St. meld. 13. Det innebærer: Vurdere muligheten for å utvide omfanget av praksis i kommunene og i større grad å ta i bruk bredden i de kommunale helse- og omsorgstjenestene Legge til rette for en ny praksisperiode i 3. studieår der vekten legges på organisatorisk kompetanse, sykepleierens pedagogiske funksjon, tverrprofesjonell samarbeidslæring og pasientforløp. Ulike læringsarenaer innenfor kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten kan fungere som base for en slik praksisperiode. 25

Rehabilitering i bachelor sykepleie Rehabilitering som tema i 2. studieår Case med fokus på rehabilitering og slag Simulerings-scenarie om slag i kirurgisk/medisinsk praksis Hverdagsrehabilitering i hjemmesykepleiepraksis 26

Master Master i klinisk helsevitenskap (120sp) Valgfri fordypning: 1. Rehabilitering og helsefremming ved kronisk helsesvikt 2. Lindrende omsorg 27

Doktorgrad/Phd-program Felles program i fakultetet Nå: Stipendiatstilling tilknyttet Senter for omsorgsforskning Sør og forskningsgruppen Aldring og helse: Helhetlige pasientforløp for eldre personer som utskrives fra sykehus til eget hjem og som trenger oppfølging av helse- og omsorgstjenestene i kommunene. 28

Sykepleierens ansvars- og funksjonsområder Forbyggende og helsefremmende funksjoner Behandlende funksjon Lindrende funksjon Rehabiliterende/habiliterende funksjon Administrative funksjon Fagutviklende funksjon 29

30 Rehabilitering Et begrep som notorisk unndrar seg definering Langt fra noe fasttømret felt, hverken for myndigheter, fagfolk eller tjenestebrukere Solvang og Slettebø, 2012

31 En mye brukt definisjon Rehabilitering er tidsavgrensa, planlagde prosessar med klare mål og verkemiddel, der fleire aktørar samarbeider om å gi nødvendig assistanse til brukaren sin eigen innsats for å oppnå best mogeleg funksjons- og meistringsevne, sjølvstende og deltaking sosialt og i samfunnet. St.meld.21 ( )

En innkretsing av rehabiliteringsbegrepet Prosesser som skal utbedre det som staten, rehabiliteringsprofesjonene og funksjonshemmede oppfatter som en situasjon relatert til skader på kropp og kognitiv funksjon som det må gjøres noe med. Et knippe sosiale, psykologiske og biologiske prosesser der den minste fellesnevner er en skade og en påfølgende prosess som leder fram til en tilstand der den nye situasjonen håndteres. Denne prosessen dreier seg både om individets muligheter og om de mulighetene som ligger i endring og tilrettelegging av sosiale og fysiske omgivelser. Solvang og Slettebø (2012) 32

Referanser Helse- og omsorgsdepartementet. St. meld. Nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen. Helse- og omsorgsdepartementet. Meld. St. 29 ( ) Morgendagens omsorg Hauklien H, Vike H, Vardheim I(2015) Samhandlingsreformens konsekvenser i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Sykepleieres erfaringer. TF-rapport nr St. meld. 26 ( ) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet. Rammeplan for sykepleieutdanning (2008) Kunnskapsdepartementet Nortvedt og Grønseth (2016) Klinisk sykepleie – funksjon, ansvar og kompetanse. I: Stubberud, Grønseth og Almås (red.) Klinisk sykepleie. 5. utg. Gyldendal akademisk. Bolstad og Ødegaard(1015) Fagdager bedret samarbeid. Felles fag- og prosedyredager. Tidsskriftet sykepleien. Solvang og Slettebø (red.) (2012) Rehabilitering. Gyldendal Akademisk. Romsland, Dahl og Slettebø (1015) Sykepleie og rehabilitering. Gyldendal Akademisk 33