Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senterpartiet Vi tar hele Norge i bruk.
Advertisements

Datakurs i heimesida Skei hotell 15.mai  Søk opp på internett  Last ned Google Chrome – gratis  Gå inn via Google Chrome når du skal inn på pensjonistforbundet.
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
HVORDAN LAGE GODE WORD-DOKUMENTER
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Opprett avansert nyhetsbrev Oppgave: Opprette et nyhetsbrev med flere underliggende sider. Underliggende sider vil vises med tittel, ingress og ingressbilde.
Rett på sak.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Å skrive for Internett Språktips.
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
God kommunikasjon på nettet
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
10 regler for å skrive for web
”Lukten av informasjon” Lag nettsteder der brukeren kan ”lukte” seg fram til det viktige innholdet Lærefil fra © 2005 Nina Furu Denne.
Foreldre som gode leseveiledere
Grunnkurs i webpublisering
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Publisering av tekst og bilder på LHK-90s hjemmeside
Instruksjon På de neste sidene vil du se noen rammer der overskriften er ulike argumenter for å undervise biologi Du vil også se en liste over enkelt-argumenter.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Velkommen til arbeidsstue. Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med.
Fossums nye web nå går vi online Opplæring 17 og 18.nov Tel Opplæringspresentasjon v/Carina nov10.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Hagelagenes nettsider
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Brukerhåndbok versj. 1, 3. februar 2013
Slik skriver du godt innhold på uib.no
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Les alt om det Microsoft SharePoint-nyheter
Hagelagenes nettsider
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo: Mobiltelefon: Telefon: E-post:

Her skal du publisere

Vi leser ikke på nett! Når vi skal skrive for nett må vi ta utgangspunkt i at brukere ikke leser på nett, men at øyet deres sveiper over nettsiden for å finne det de leter etter. Øyet vårt leter/skanner over nettsiden, inntil vi finner det ordet (”Triggerordet”) vi er ute etter. Da klikker vi! Bruker tenker Finner jeg det jeg leter etter her? Er siden ment for meg?

Eyetracking: Omtrent slik skanner øyet vårt over en webside Suksess = Gode menypunkt og linker Suksess = Bruk av riktige ord/ triggerord Suksess = Gode titler

Utfordringen når vi skriver for nett Tidsklemma på nett Du må skrive slik at det er mulig å oppfatte hva det hele handler om i løpet av sekunder. Bruker vil da ev. gå mer i dybden og lese. Bruker er villig til å lese ca. 300 ord dvs. ¾ A4 side. Det gjelder å få informasjonen synlig for bruker ved første øyekast Vi må sette oss i brukers sted (tenke som målgruppen ) Spørre hvilke ord har bruker i hodet og ser etter? Finne fram til og bruke triggerordene i tekst, menypunkt og linker!.

Å bygge brukervennlige tekster Som en innledning tar jeg for meg litt forskjellige tekster og trekker fram prinsipper som fungerer i tekst på web.

Store tekstblokker virker avskrekkende på leser Hjelp!, Alt dette orker jeg ikke lese. Jeg prøver en annen side. Kort og godt, langt og vanskelig

Eksempler fra skolers web Finner jeg det jeg leter etter her? Er siden ment for meg? Er dette seriøst?

Hva er galt her?

Kunne noe vært gjort bedre?

God forsøk, men... Noen vil nok spørre: Er dette seriøst?

Tekst/element som ikke fungerer Grå vegger Tekstblokker på mer en fem/seks linjer Kursiv (hvis det ikke er en billedtekst) Understerket – hvis det ikke er en link Bruke linker inne i tekst i overdreven grad Bruke uthevede ord inne i teksten i overdreven grad Bilder uten billetekst Tvinge bruker til å skrolle eller klikke seg gjennom unødvendig stoff Avvike fra standarder for tekststørrelse, mellomtittelstørrelse etc. Lage prosaaktige, doble eller pirrende titler el. menypunkt. Lange setninger med diverse innskudd, el. stammespråk. Manglende konsistens Lite gjennomtenkt struktur

Tekstelement som fungerer Skrive kort, konkret, klart og relevant Begynne med det viktigste Si en ting om gangen Bruke mellomtitler Bruke kulepunkt Bruke utheving Bruke linker Formulere tekstblokker på max 5-10 linjer. Sette deg i leserens sted når du formulerer tekst Lage saklige Titler Triggerord i: Navigasjon, overskrifter, tekster, ingress, linker, kulepunkt, dokumentnavn Bruke relevante linker Bruke relevante Bilder Bruke bilde til artikkel og alternativ tekst til bildet Semantisk rik tekst

Tekst som fungerer greit

Tekst som fungerer bedre

21. september 2016Kenneth Eriksen, senior internettrådgiver, Online Corporate Solutions, Online Salg Tekst som fungerer knallbra! 76 klikk / dag 200 klikk / dag Over 300 klikk / dag

21. september 2016Kenneth Eriksen, senior internettrådgiver, Online Corporate Solutions, Online Salg Teks som gir penger i kassa! Fra 35% til 55% konvertering til neste side

Nyhetsartikkelen (struktur) Tittel Ingress Brødtekst Mellomtitler Link(er) Kulepunkt Bilde Følger to prinsipp: 1.Fallende viktighet 2.Vertikal lesning Et lengre dokument (Struktur) Tittel(Triggerord) Innledning - finnbarhet Tekst (kort ned) Semantisk rikt Mellomoverskrifter Underoverskrifter Kulepunkt Innrykk Uthevet/linket Link Bilde

Semantisk rik tekst hjelper leser å finne fram Ahha! Blindeforbundet gir ut tre blader

10 råd når du skriver for nett 1.Bruk brukerens ord 2.Skriv kort og konsist 3.Si det viktigste først 4.Del opp teksten i avsnitt 5.Bruk mellomtitler og legg til rette for vertikal lesning 6.Uthev viktige enkeltord og setninger 7.Bruk lister og punkter 8.Begrens bruken av lenker 9.Ha lange dokumenter som vedlegg/sep sider 10.Les korrektur