Kommunikasjonsbrief 04.03.2015. Merkets posisjonering: Befriende enkelhet – helhetlig design – smarte løsninger. Jordan vet hvordan! Hvorfor: Lilleborg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

AftenpostenTV Til stede i storbyen. AftenpostenTV viser inntrykkene fra storbyen: Nyheter, kultur, innsikt og serier:
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Fokusperiode – Frisk i barnehagen
Sommervikar i Blend.
Veiledning av elever / lærlinger
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
GROW modellen.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Man kan få alle typer vond lukt under kontroll med Freshen-UP ...
Et økende problem i skolen?
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
- Verdsettende ledelse
Posisjonering Kapittel 10.
Smittemåter og smitteforebygging
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Inkluderende design fra industridesigneres ståsted
Xcomfort gir deg komfortable løsninger:
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Braut produkter.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Ortose/Hjelmbehandling
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Vaskerull™ Observasjoner /Hypoteser/D ata/Trender (Hva vet vi?) Effektivitet etterfulgt av enkelhet er hovedriverne innenfor rengjøring (Ipsos, 2010).
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
KATRIN INCLUSIVE DISPENSERS DESIGNED FOR EVERYONE.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
19. januar 2014 Orkla advertising brief JIF AVLØPSÅPNER Merkets posisjonering Uslåelig effektivitet – Befriende enkelt – Ren glede Hvorfor1.Avløpsåpnerkategorien.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Velkommen til foreldremøte
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Kapittel 19 Operative tiltak.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Informasjonssikkerhet i hverdagen
KULTURTANKEN Visuell profil
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Camilla Hall-Henriksen
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjonsbrief

Merkets posisjonering: Befriende enkelhet – helhetlig design – smarte løsninger. Jordan vet hvordan! Hvorfor: Lilleborg lanserer nå en revolusjon innen rengjøring; Jordan Vaskerull! Jordan Vaskerull er en av Lilleborgs aller største satsninger noensinne, vi skal endre forbrukers vaskevaner – vi skal få de til å stue bort klut og tørkerull! Jordan Vaskerull er bionedbrytbare engangskluter innsatt med rengjøringsmiddel som gir enkel, effektiv og hygienisk daglig vasking av småsøl på kjøkkenet. Vaskerullen er alltid klar for hånden og lett tilgjengelig plassert på kjøkkenbenken i en smart og tiltalende Jordan Vaskerulldispenser. Perfekt for deg som skulle ønske du hadde en ekstra hånd eller at døgnet hadde 25 timer! Dispenseren kommer i flere fargevarianter slik at du kan velge den som passer best til ditt kjøkken. Målsetning: Forbruker skal bli kjent med hva nyheten er, og overbevises om at dette er løsningen som vil forenkle hverdagen deres. Kommunikasjonen skal stimulere til prøving husholdninger skal prøve Jordan Vaskerull innen et år etter lansering Hvem: Generell målgruppe: Menn og kvinner i alderen år. De tiltrekkes av løsninger som forenkler hverdagen – de er opptatt av kvalitet, men det at løsningen er rask og enkel er like viktig. Godt design er et stort pluss! Strategisk målgrupper: 1.Småbarnsmødre i alderen år. Hun lever i tidsklemma, så det er viktig med enkle og raske løsninger, men dette skal ikke gå på bekostning av kvaliteten. Hun inspireres av trender og design. 2.”De moderne eldre”. De er endringsvillige, adopterer raskt nye trender og har høy kjøpekraft. 3.Mann som bor alene. Han har lite kunnskap om vasking og ser etter enkle og raske metoder som gjør jobben. Han prøver gjerne ut nye ting. Viktigste forbrukerinnsikt: Jeg trives best på kjøkkenet når det er ryddig og delikat, og småvasker flere ganger daglig. For å få hverdagen til å gå opp, er jeg avhengig av enkle og effektive løsninger. Jeg bruker som oftest klut, men den er ikke ideell til småsøl da den fort vil lukte og bli ekkel - jeg skulle ønske jeg kunne slippe å ha en ekkel klut som ser stygg ut liggende fremme. I tillegg stoler jeg ikke på hvor den er brukt. Hva ønsker vi å si: Aldri har det vært enklere å få rent kjøkken! Jordan Vaskerull gir deg rent kjøkken i en håndvending - Smart design for en enklere hverdag! - Jordan vet hvordan

Etterlatt inntrykk: «Jordan Vaskerull er midt i blinken for meg og vil forenkle hverdagen min, nå kan jeg endelig stue bort den ekle kluten. Dette er kjøkkenets nye must have, denne må jeg ha!» Reason to believe: Patentert vaskerulldispensersystem (innbefatter både vaskerull og vaskerulldispenser) 100 % bionedbrytbare kluter Effekt- og skånsomhetstestet på alle vanlige kjøkkenflater og kjøkkenutstyr Dermatologisk testet Jordan assosieres sterkt med smarte og kvalitetsmessig overlegne produkter, ergonomi, estetikk og «Jordan vet hvordan». Hvordan (Executional Considerations) Det skal utvikles en kommunikasjonspakke for Jordan Vaskerull: TV, Web-TV og bannerannonser. TV-reklamen skal treffe bredt og nå den generelle målgruppen vår, mens Web-TV og bannerannonser skal tilpasses hver av de tre strategiske målgruppene. TV: 30 sek med 20 og 15 sek cut downs (2 forskjellige packshots på hver versjon) Web-TV: Forskjellige versjoner per strategisk målgruppe, 15 sek Bannerannonser: Forskjellige versjoner per strategisk målgruppe Kommunikasjonen skal være tydelig på det funksjonelle (hva og hvorfor), men samtidig gi en god følelse og være lett å kjenne seg igjen i. Humor er lov! Fokus på tilgjengelighet, enkelhet og hyppighet i bruk Viktig å vise produktet i bruk og at det enkelt fjerner småsøl på kjøkkenet og gjør helt rent Freshe kjøkken hvor de tre fargene på dispenseren (sort, hvit og rød) passer fint inn. TV-reklamen må fungere også i andre Nordiske land med kun enkle justeringer Vi ønsker å se 3-5 ideer i første fase, og det er viktig at det settes av tid i fremdriftsplanen til forankring. Tidsplan: Alt TV-materiale oversendes VW innen 1. mai 2015 Budsjett: 1,6 mnok Evaluering: husholdninger skal prøve Jordan Vaskerull innen et år etter lansering Hvor godt kommunikasjonen svarer på brief Se vedlegg for Orklas reklamevurderingskriterier

Vedlegg: Jordan Brand Stamp Produktbilde Produktkonsept Orklas reklamevurderingskriterier

Jordan Brand Stamp Category and segment environment Category: Home Care Segment: Mekaniske rengjøringsprodukter, i hovedsak oppvaskbørster, kluter og wipes. Hovedkonkurrenten er primært handelens EMV. Target Group Målgruppe: Kvinner og menn i alderen 25 til 65 år. De tiltrekkes av løsninger som forenkler hverdagen deres – de er opptatt av kvalitet, men det at løsningen er rask og enkel er like viktig. Godt design er et stort pluss! Key Insight Jeg legger stolthet i hvordan jeg har det hjemme, og hvordan jeg tar vare på omgivelsene og menneskene rundt meg. Jeg tiltrekkes av solide produkter i godt design som signaliserer hvem jeg er. Brand Benefits Funksjonelt: Jordan har smarte, funksjonelle og kvalitetsmessig overlegne rengjøringsprodukter som tar vare på mitt hjem og som gjør det enklere og mer effektivt å holde det rent og pent rundt meg. Visuelt sett er de så fine at jeg vil ha de stående fremme. Emosjonelt: Jordan gir meg tryggheten av å ha gjort det riktige valget. Jeg liker å bruke produktene som stadig overrasker meg med sine finesser og smartness. Sensorisk: Estetisk og appellerende design. Unik og naturlig frisk duft. Reason to Believe -Smarte og kvalitetsmessig overlegne produkter -Ergonomiske og estetiske produkter -Jordan Vet Hvordan Brand RoleJordan tar vare på meg og hjemmet mitt, vet hva jeg verdsetter og får meg til å skinne. Brand Personality Smart og omsorgsfull med høye krav til seg selv. Gjennomtenkt og stilig. Discriminator Jordan forenkler og sprer glede i hverdagen, gjennom smarte og funksjonelt overlegne produkter i tidsriktig design. Core IdeaBefriende enkelt - Helhetlig design - Smarte løsninger -> Jordan vet Hvordan

Produktbilde

Konsept Jordan Vaskerull Observasjo ner/Hypote ser/Data/Tr ender (Hva vet vi?) Effektivitet etterfulgt av enkelhet er hovedriverne innenfor rengjøring (Ipsos, 2010). Kjøkkenet har hyppigst vaskefrekvens, husets ”front stage” og 57,1 % vasker på kjøkkenet flere enn 2 ganger daglig (Questback, 2013). Men vaskemidler står sjeldent framme - må fortjene plassen på benken, estetikk er viktig faktor (Moods research, 2011). Løpende rengjøring (småvask) oppfattes ikke som ”rengjøring” da det er en mer ubevisst handling. ”Rengjøring” tar lenger tid, bruker flere produkter og er mer fysisk krevende. Kvinner gjør mer av den løpende rengjøringen enn menn (Moods research, 2011). 65,8 % bruker oftest klut, 28,8 % bruker oftest både klut og tørkepapir, og 5,5 % bruker oftest tørkepapir. Kluten brukes oftest enten sammen med kun vann eller med vann og såpe, mens tørkepapiret brukes oftest tørt. 89,8 % bruker tørkepapiret til mer enn å vaske kjøkkenet med; snyte seg, tørke av barna, hender og tørke av kjøtt og fettete mat (Questback, 2013). Kluten har bra oppsugningsevne, gir kontroll over et større område, det blir ordentlig rent og den er miljøvennlig. Mange (særlig menn) har et problem med kluten, de opplever hele greia som litt ekkel og sverger derfor til tørkerull. Kluten forbindes med surhet/bakterier, den er vanskelig å holde ren og et ork å skifte den ut/vaske den. Kvinner irriterer seg ofte over menns/barns ”feilbruk” av kluten, og det er vanskelig å holde kontroll på hva den ble brukt til sist (Moods research, 2011). InsightJeg trives best på kjøkkenet når det er ryddig og delikat, og småvasker flere ganger daglig. For å få hverdagen til å gå opp, er jeg avhengig av enkle og effektive løsninger. Jeg bruker som oftest klut, men den er ikke ideell til småsøl da den fort vil lukte og bli ekkel - jeg skulle ønske jeg kunne slippe å ha en ekkel klut som ser stygg ut liggende fremme. I tillegg stoler jeg ikke på hvor den er brukt. IdeaJordan Vaskerull er bionedbrytbare engangskluter på rull for dispenser - gir enkel og effektiv daglig vasking av småsøl på kjøkkenet på en hygienisk måte. Vaskerullen er alltid klar for hånden og lett tilgjengelig plassert på kjøkkenbenken i en smart og tiltalende Jordan Vaskerulldispenser. Perfekt for deg som skulle ønske du hadde en ekstra hånd eller at døgnet hadde 25 timer! Vaskerulldispenseren kommer i flere design-/fargevarianter slik at du kan velge den som passer best til ditt kjøkken. BenefitFunksjonelle Forenkler hverdagen gjennom den daglige småvaskingen på kjøkkenet: - Effektivt rent uten produktrester - Klart til bruk og alltid lett tilgjengelig - Hygienisk – aldri mer sur klut jeg ikke har kontroll på hvor har vært - Inneholder 100 wipes, varer lenge selv om jeg vasker litt hver dag Sensoriske: Estetisk appellerende design som er så fint (i tillegg til funksjonelt) at det står fremme Duften av rent kjøkken Emosjonelle Gleden av et smart valg som forenkler hverdagen og gir meg full kontroll og god samvittighet Reason to believe Patentert vaskerulldispensersystem (innbefatter både vaskerull og vaskerulldispenser) 100 % bionedbrytbare kluter Effekt- og skånsomhetstestet på alle vanlige kjøkkenflater og kjøkkenutstyr Dermatologisk testet Designvariant av Vaskerulldispenser - signert anerkjent designer som appellerer til skandinavere. Discriminat or Bare Jordan Vaskerull og Vaskerulldispenser gir deg rent kjøkken i en håndvending - Smart design for en enklere hverdag! MålgruppeGenerell målgruppe: Menn og kvinner i alderen år. De tiltrekkes av løsninger som forenkler hverdagen deres – de er opptatt av kvalitet, men det at løsningen er rask og enkel er like viktig. Godt design er et stor pluss! Kommunikasjonsmålgruppe: Småbarnsmødre i alderen år. Hun lever i tidsklemma, så det er viktig med enkle og raske løsninger – men dette skal ikke gå på bekostning av kvaliteten. Hun inspireres av trender og design. ”De moderne eldre”. De er endringsvillige, adopterer raskt nye trender og har høy kjøpekraft. Mann som bor alene. Han har lite kunnskap om vasking og ser etter enkle og raske metoder som gjør jobben. Han prøver gjerne ut nye ting.

Orklas reklamevurderingskriterier Does the advertising feel right? Relevant attention: Will the advertising stand out of the clutter in a relevant and engaging way? Branding: Is the advertising in line with the brand personality and is the brand integrated in the advertising in such a way that it will be remembered? Benefit: Does the advertising clearly communicate a unique benefit (functional or emotional) and the reasons to believe the benefit? Simple: Is the advertising simple and easy to understand?