Forskningsdagene 2009 Presentasjon 26. november 2009 Kathrine Ytterdal Sørum, medieanalytiker  23 00 25 71  Mette.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Advertisements

Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Hvordan kan fagskolene bli mer synlig og kjent?. Informasjonsarbeid Nasjonalt Fagskoleråd Synliggjøre fagskoleutdanningen som en attraktiv utdanning Muligheter.
Bridgetinget 5. juni Rogaland Haugaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Hordaland Buskerud Vestfold Aust Agder Vest Agder Telemark Nordisk Standard.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Om skole og næringslivssamarbeid
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Organisering av arbeidet ved den verdensarvnominerte serien Viking Age Sites in Northern Europe Norsk verdensarvforum
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
2011 Fagbesøkende presentasjon. Utforming og design av undersøkelsen er basert på ACSI som er en internasjonalt anerkjent modell Snitt fagmesser = gjennomsnitt.
Observer Norge Forskningsdagene 2006 Medieomtalen 15. august – 5. november 2006 Kathrine Ytterdal Sørum, medieanalytiker  
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Medieanalyse for Forskningsdagene 1. november 2011 til 31. oktober 2012.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Det Sentrale Pensjonistutvalget i Fagforbundet har avholdt en anonym spørreundersøkelse for uføretrygdede medlemmer i Fagforbundet. Spørreundersøkelse.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Utvalgte kulturlandskap i jordbruket Forvaltningssamling i Trondheim
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Publiseringsanalyse 2011 Erik Ruud. Hovedtrekk ,6 160,9 240,8 245,8 Opprettholder økningen fra 2010 Samlet tellende publisering øker med.
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Orientering om søkertall
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Læringsnettverk for kommuner
Kompetansehevende tiltak
Kompetansehevende tiltak
Bedriftsundersøkelsen næringslivets egne forventninger
Ved fylkeslege Petter Schou
Regional radiolytting
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Kartlegging av mobilitet
NAVs bedriftsundersøkelse
Army Summit i mediene 2018 Foto: Ole-Sverre Haugli.
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
UKM-festivalen Vestland
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsdagene 2009 Presentasjon 26. november 2009 Kathrine Ytterdal Sørum, medieanalytiker   Mette Røstum, senior medieanalytiker  

2 Publisitetsutvikling de siste ni årene

3 Dekningen per uke Forhåndsomtale i forkant av Forskningsdagene Antall oppslag i åpningsuken er på nivå med fjoråret Antall oppslag på nivå med samme uke i fjor – etteromtale av arrangement og forskningsformidling Etteromtale av Forskningstorg, men også forhåndsomtale av kommende arrangement, samt forskningsformidling Forhåndsomtale av ulike arrangement og generell omtale av Forskningsdagene rundt om i landet, samt etteromtale av åpningsarrangementet i Oslo i form av byråmelding

4 Dekningens utvikling pr dag Uke 37Uke 38Uke 39Uke 40

5 Dekningens utvikling pr dag Uke 37Uke 38Uke 39Uke 40

6 Dekningens utvikling pr dag Uke 37Uke 38Uke 39Uke 40

7 Dekningens utvikling pr dag Uke 37Uke 38Uke 39Uke 40

8 Dekningen av Forskningsdagene blir mer stadig mer lokal

9 Andel notiser øker på bekostning av artikler

10 Økning både i rent positiv og nøytral omtale Positiv profilering av Forskningsdagenes arrangementer, tema, formål og forskningsformidling Negativ dekning på stabilt lavt nivå

11 Arrangementsomtalen øker Økning i arrangementsomtalen, svak nedgang i generell omtale og forskningsformidling Forskningsdagene omtalt i 91 % av dekningen Arrangementsomtale 67 % Generell omtale 15 % Forskningsformidling 14 % Forskningens kår 2 % Forskningens samfunnsrolle 2 %

Forskningsdagene mer synlig i dekningen

Arrangementsomtalen gir positiv profilering av Forskningsdagene Deltakende arrangement og foredrag preger arrangementsomtalen Stikkord er entusiasme, nysgjerrighet, forskerspirer og begeistring Tematisk variert, men størst fokus på realfag, biologi og samfunnsforskning Nær ni av ti arrangementsoppslag har et lokalt geografisk nedslagsfelt

Generell omtale: Profilering av Forskningsdagenes program, tematikk og formål Mye forhåndsomtale med fokus på innhold, tematikk og formål Viser mangfoldet både i program og type forskning som formidles I brorparten av dekningen er Forskningsdagene i hovedfokus

Variert forskningsformidling Mest forskningsformidling knyttet til helse/medisin, samfunnsforskning, biologi, klima/miljø og realfag Regions- og riksaviser har mest forskningsformidling Forskningsdagenes logo ofte synliggjort gjennom kronikkserier

16 Andelen oppslag om forskningens samfunnsrolle og kår holder seg stabil Brorparten av dekningen i form av meningsbærende oppslag Forskningens samfunnsrolle mest omtale i medier i Troms og landsdekkende medier Fokus på hva forskning betyr for regionen og på behovet for kunnskap generelt Forskningens kår mest omtale i Nordland og nasjonale medier Dekningen knyttet til politikk og rammevilkår både regionalt og nasjonalt

17 Hvilken type forskning fenger mediene? Darwin Evolusjon Hamsun Skoleprosjekt 9 % omhandler evolusjon 6 % omhandler bærekraft 6 % omhandler Hamsun Antall oppslag

Arrangører og regionalt nedslagsfelt

19 Stort medietrykk i de nordligste fylkene N=690

Troms og Hordaland øker mest Går fram Går tilbake Går fram

Fortsatt mest omtale i Troms Mediene i Troms har for tredje år på rad mest omtale av Forskningsdagene og forskning generelt. Arrangementene er i fokus for mediedekningen og synliggjør spesielt forskning på havforskning og arrangementer med tema ernæring/mat. Mye av omtalen dreier seg også om forskningsformidling. Som i de foregående årene, har Nordlys og Troms Folkeblad mest omtale av Forskningsdagene og forskning, men vi finner også mange oppslag i Harstad Tidende og Framtid i Nord. 21 Framtid i Nord Harstad Tidende Debatt om alternativ medisin i Harstad Tidende

Hordaland øker Også i Hordaland øker medietrykket, hvor forskning/Forskningsdagene omtales i 56 oppslag, mot 47 oppslag i fjor. Arrangementsomtalen svarer for over 70 prosent av dekningen, med omtale av astronomi og evolusjon i tillegg til molekylærbiologi. Høgskolen i Stord deltar for første gang og får bl.a. omtale av skoleelever som boltret seg på Høgskolens forskningstorg Universitetet i Bergen og Bergen Museum som de mest synlige i dekningen totalt 22 Ung og lovande nysgjerrigper Sunnhordland Bergens Tidende 18.09

Medietrykket øker i Nordland Også i Nordland registrerer vi en økning i antall oppslag siden i fjor. De tre nordligste fylkene står til sammen for en tredjedel av den totale omtalen. Høgskolen i Bodø er den mest synlige arrangementsinstitusjonen med 24 oppslag. Mesteparten er omtale av arrangementer, men vi finner også en del oppslag om forskningsformidling. Realfag og næringsliv får mest fokus. Hamsun er tema i 11 oppslag 23 Helgeland Blad Avisa Nordland 01.09

Vestfold og Buskerud går mest tilbake 24 Hallingdølen Tønsberg Blad 16.09Østlands-Posten Vestfold går fra 45 oppslag i fjor til 29 i år. I fjor var det stor aktivitet i forbindelse med byjubileet i Horten. Fortsatt et bra antall oppslag og en god del aktivitet. Halvparten er arrangementsomtale, og mye er historieforskning. I Buskerud finner vi 24 oppslag mot 38 i fjor. Realfag og astronomi står sentralt i år. Som i fjor får forskningsbussen omtale i mediene.

Følger ikke opp suksessen i Møre og Romsdal Halvering av antall oppslag. I fjor var det mye fokus på Wergelandsåret, nynorsk samt barn og IKT Høgskolen i Volda var svært synlig i dekningen i fjor med 16 oppslag. I år har vi registrert 5 oppslag der nesten samtlige handler om seminar/foredrag. Høgskolen i Molde er omtalt i 6 oppslag. Dette er hovedsakelig kronikker. 25 Romsdals Budstikke Møre 01.10

Østfold og Sogn og Fjordane har minst omtale Østfold opplever en nedgang fra 19 oppslag i 2008 til 9 oppslag i år. De fleste oppslagene er om åpningsarrangementet i Oslo i nettkilder. Sogn og Fjordane: Ned fra 16 oppslag i fjor til 6 i år. Noe omtale om åpningen, i tillegg er klima er et sentralt tema 26 Demokraten web Fjordenes Tidende 25.09

Universitetet i Oslo er oftest omtalte arrangør 27 Diagrammet viser arrangører med 5 eller flere oppslag

Universitetet i Oslo i fokus Universitetet i Oslo øker fra 18 oppslag i 2008 til hele 83 oppslag Mye av dette skyldes at åpningen av Forskningsdagene fant sted på Universitetet i Oslo. UiO har omtale i flere landsdekkende medier i tillegg til medier i andre deler av landet. Arrangementer i regi av UiO er omtalt i 18 oppslag. Fokus på teknologi/IT. 28 VG Nett Kronikk i Hamar Dagblad 24.09

Høgskolen i Finnmark 20 oppslag mot 8 oppslag i fjor Det aller meste er arrangementsomtale, og av dette er samfunnsforskning mest i fokus, mye på grunn av en kontroversiell uttalelse fra Frank Aarebrot Omtale av forskningsdag i Nikel der Høgskolen i Finnmark deltar 29 Finnmarken Finnmark Dagblad web 23.09

Stor aktivitet ved Høgskolen i Telemark Høgskolen i Telemark er omtalt i 14 oppslag. I fjor registerte vi 17 oppslag Det meste er arrangementsomtale, og innen varierte fagområder Flere er deltagende arrangement, og en god del er rettet mot barn 30 Varden web Telemarksavisa web 25.09Telemarksavisa 23.09

Høgskolen i Bodø gjør seg bemerket Stor økning med 24 oppslag mot 12 oppslag i 2008 Høgskolen i Bodø er involvert i Hamsun- arrangementer, blant annet møter Høgskolen Hamsun- interessen med guidet tur Kronikk i Avisa Nordland av daglig leder ved senter for journalistikk. 31 Fremover Nordlys Avisa Nordland 19.09

Høgskolen i Harstad satser Høgskolen i Harstad er omtalt som arrangør i 16 oppslag. Dette er en kraftig økning fra de to oppslagene i fjor. Et foredrag som oppfordrer til en mer kritisk holdning til alternativ medisin starter debatt To arrangement rettet mot barn 32 Harstad Tidende Harstad Tidende 03.10Harstad Tidende 26.09

Oppsummert Totalt sett noe lavere medietrykk enn i fjor, imidlertid øker potensielt publikum for omtalen. Forskningsdagene har større synlighet i dekningen – 91 prosent av oppslagene er regnet som profilerende for Forskningsdagene. Økt andel rent positiv omtale og nøytral omtale, mens den negative omtalen holder seg stabilt lav. Stadig mer omtale av arrangementer gjør at denne typen forskningsformidling forsterkes i Forskningsdagenes medieprofil Forskning som omtales mest i media er realfag, biologi, samfunnsforskning og helse/medisin Også godt gjennomslag for årets tema; evolusjon og bærekraft, samt Hamsunåret. Fylkene med tradisjonelt størst mediedekning øker også i år. Universitetet i Oslo får desidert mest omtale. I tillegg er utdanningsinstitusjonene i nord aktive. Kontroversielle utspill skaper debatt og bidrar til økt medieoppmerksomhet, men kan også ta fokus bort fra andre arrangement i regionen. 33