FOLK 2 Prosjektleder dr. art. Margunn Skjei Knudtsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Planer, ideer og visjoner
Advertisements

Folkehelse i Nord-Trøndelag
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Kultur og helse NOKU – Heia 30.mars Hvorfor kultur og helse? FOLK 1 (Folkehelse og kultur i et distriktsfylke) FOLK 2 (Femårig regionalt kultur-
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
FOLK 2 Kultur og helse – sett fra kulturenheten. Kultur og helse? - ja takk, begge deler! Individuelle behov, individuelle opplevelser av kultur:
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Kultur og helse HiNT 10. november 2005 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
Folkehelse, rus og psykisk helse Kunst og kultur i psykisk helsearbeid 28. april 2006 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Kultur og helse. Samling Jægtvolden Fjordhotell 19. april 2007.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Kultur og helse Teatervirksomhet blant ungdom kan redusere deres risikoatferd ½ time med meningsfull musikk- og sangaktivitet 2 ganger i uka for demenssjuke.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Namdal Rehabilitering, Høylandet Koordinatorforum 12. juni 2006.
HELSE OG OPPVEKSTFAG UTDANNINGSVALG 10.KLASSE November 2016.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Sola Kari Helene Rosenlund
Kick Off bøsseaksjonen
En introduksjon.
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Whopp WHOPP er en aktivitetskonkurranse mellom videregående skoler og ungdomsskoler i Oppland. Den gjennomføres i koblingen til de olympiske grunnverdiene.
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Kulturkortet for ungdom
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Rapport: Å ville utvikle skolen
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
1 Egenomsorg og helse.
Kapittel 1 Helse og sykdom
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Kan helseundersøkelsene bidra til kunnskapsløftet i kommunene
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Seksjon for primærhelsetjenesten
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Tverrfaglige tema.
Folkehelse - et felles ansvar
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Velkommen til foreldremøte
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

FOLK 2 Prosjektleder dr. art. Margunn Skjei Knudtsen

Kultur og helse Teatervirksomhet blant ungdom kan redusere deres risikoatferd ½ time med meningsfull musikk- og sangaktivitet 2 ganger i uka for demenssjuke kan forsinke utviklingen av sjukdommen 1 time ekstra musikkundervisning i uka kan påvirke stressnivået hos barn positivt og bedre det sosiale miljøet i klassen. Å synge i kor kan gi positive fysiske reaksjoner og gjør folk glade! Kulturelle aktiviteter kan gi andre positive fysiske reaksjoner enn fysisk aktivitet. De som deltar regelmessig i kulturelle aktiviteter, kan leve lengre og bedre enn de som ikke gjør det.

Kultur og helse Sverige: Kulturdeltakelse: Alder, kjønn og utdanningsnivå utslagsgivende Om lag 10 % av befolkninga driver ukentlig med musikk. Barn under 14 år er mest aktiv, jenter mer enn gutter De som besøker museum oftest, er studenter og høgt utdannede personer. Kvinner går mer på kunstutstillinger enn menn - Utdanningsbakgrunn avgjørende. Det er først og fremst barn, ungdom og studenter som går på kino.

Kultur og helse Flere grupper i samfunnet er forhindret fra å delta i meningsfulle kulturtilbud: - Barn og unge voksne med funksjonssvikt -Eldre på institusjon -Heimeboende eldre med funksjonssvikt -Voksne med psykiske plager -De som ikke kjenner ”koden” -De som ikke tør gå alene -De som ikke har råd – det koster mellom kr. for en familie på fire å gå på teater

Kultur- og helsearbeid Meningsfulle kulturaktiviteter kan gi økt livskvalitet, bedre evne til å mestre hverdagens krav og derved bedre helse Systematisk bruk av kulturelle aktiviteter i - behandling - rehabilitering - forebyggende og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og befolkningsnivå ikke som erstatning, men som naturlig del av det øvrige helsearbeidet

Eksempler Musikk og sang for eldre på institusjon Turgrupper for personer med psykisk sjukdom Malekurs for barn og unge Dans for åringer Kunst- og kulturprosjekt – flyktninger på asylmottak Kunst- og kulturprosjekt rettet mot unge jenter Kunst- og kulturprosjekt på dagsentre Kunst- og kulturprosjekt på arbeidsplass

Hva er FOLK2? Femårig regionalt kultur- og helseprosjekt Kulturarbeid Folkehelsearbeid Regionalt partnerskap Utviklingsarbeid – praksis, utdanning og forskning

FOLK Hovedinnhold: Kunsten og kulturens egenverdi og arbeid på kulturens egne premisser står sentralt Kulturelle aktiviteter i folkehelsearbeidet Bidra til å utjamne sosiale ulikheter i helse og kulturdeltakelse Regionalt partnerskap hvor samarbeidet med kommunene er en søyle Videreutvikling av lokalt, regionalt (FOLK 1) og nasjonalt arbeid

Hvem? Nord-Trøndelag fylkeskommune Fylkesmannen i Nord-Trøndelag HUNT forskningssenter, det med. fakultet, NTNU Helse Nord-Trøndelag Høgskolen i Nord-Trøndelag Levanger kommune 10 nye kommuner: Flatanger, Frosta, Grong, Høylandet, Inderøy, Meråker, Namdalseid, Steinkjer, Stjørdal og Vikna Samarbeid med frivillige organisasjoner

FOLK2 Både kultursatsing og folkehelsesatsing fra fylkeskommunens side -en kraftig satsing p å kultur – ogs å i folkehelsearbeidet - FOLK 2 og FYSAK Deltakelse og innflytelse i samfunnet er en av de mest grunnleggende samfunnsmessige forutsetningene for god folkehelse

Organisering Styre – sammensatt av repr. for kjernepartnerskapet Tre innsatsområder – med tre prosjektgrupper: Praktisk kultur- og helsearbeid – to representanter fra de nye kommunene f.o.m Utdanning Forskning og forskningsformidling Praktisk kultur- og helsearbeid: Arbeidet i kommunene utgjør hoveddelen

Målgrupper barn og unge med særlig vekt på utsatte grupper og grupper som deltar lite i kulturelle aktiviteter deler av den voksne befolkninga som deltar lite i kulturelle aktiviteter som til eksempel enkelte grupper eldre, brukere ved institusjoner og personer med psykiske lidelser o.a. ledere og arbeidstakere på arbeidsplasser med interesse og behov for kunst- og kulturprosjekt i ledelses- og arbeidsmiljøsammenheng.

Mål Spre kultur- og helsearbeidet til flere kommuner og nye aktører og arenaer - 10 nye kommuner Skaffe fram forskningsbasert kunnskap gjennom å initiere og drive forskning innen feltet – stipend, vit. evaluering, utarbeide større forskningsprosjekt og delta i HUNT3. Videreutvikle eksisterende utdanningstilbud innen kultur- og helsefeltet og utvikle nye – ”Spæll i lag”, Kultur- og helsemodul 15 stp., kultur og helse v.g. skole.

Innsatsområdet praktisk kultur- og helsearbeid Samarbeidet med kommunene Partnerskapsavtale, prosjektplaner og rapportering Prosjektene/tiltakene i kommunene tufter på kommunenes ideer og eksisterende tiltak. FOLK2 s rolle: Gi faglig støtte til videreutvikling og systematisering Erfaring fra lignende arbeid, kommunene kjenner lokalsamfunnene Kompetanseutvikling – kurs, seminar, studietilbud Drive nettverket av kommunene og opprettholde eksternt nettverk Økonomisk støtte - inntil kr pr. år i tre år

Kommunenes rolle Sette i verk og drive minimum tre kultur- og helseprosjekt årlig - på ulike arenaer og ulike målgrupper. Ansvar for daglig drift av kultur- og helsearbeidet – avgjør organisering og samarbeidspartnere selv. Stille med ressurser til koordinering og faglig utvikling tilsvarende 20% stilling. Ansvar for å utarbeide årsplan, prosjektplan og prosjektrapporter for prosjektene i kommunen. Skal integreres i kommunens folkehelsearbeid og kulturarbeid i løpet av samarbeidsperioden gjennom forankring av ulik art. Kommunen og FOLK 2 har et felles ansvar for å gjennomføre evalueringer av resultater og samarbeid.

Oppsummering Innsatsområde praktisk kultur- og helsearbeid Kommunene - betydning, type prosjekt, organisering, samarbeidspartnere, utfordringer. Innsatsområde utdanning: Pilotprosjekt Verdal - erfaringer og utfordringer Innsatsområde forskning og forskningsformidling Utviklingsarbeid: Konkret eksempel på samhandling mellom fagfolk i praksisfeltet, utdanning og forskning Partnerskapsarbeid

Utfordringer Får vi flere til å delta? Opplever deltakerne tiltakene som meningsfulle tilbud? Blir kultur- og helsearbeidet forankret hos aktørene på ulike nivå og hos den enkelte?

Hvordan få sentrale myndigheter til å satse? Kulturministeren til Kommunal Rapport: ”Det er en masse gode, viktige samfunnsmål som nås gjennom kultur, og vi må bruke noen av disse argumentene. Kultur er viktig for helse, for næringsutvikling …… og for bekjempelse av fattigdom…”

Hvorfor kultur og helse? Kunst og kultur – en kilde til gode opplevelser, indre glede og kreativitet Kunst og kultur – en kilde til kunnskap og innsikt Meningsfulle kunst- og kulturopplevelser bidrar til å fremme trivsel, god livskvalitet og bedre helse – kroppslige reaksjoner følelseslivet de sosiale evnene de kognitive evnene evnen til å sette tilværelsen inn i en større sammenheng

Våren februar: Kurs i evaluering, siste frist for påmelding i dag (Fylkets hus). 21. februar: Seminar: Kultur og helse i utdanning – utdanningsgruppa (Inderøy v.g. Skole). 15. mars: Seminar: Kultur i Vården; Jämtland län– FOLK2 har fire/fem plasser (Østersund) 22. mars: Erfaringsutveksling kommunene (Steinkjer)

FOLK 2 Prosjektleder dr. art. Margunn Skjei Knudtsen tlf (Fylkets hus), mobil