BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Vurdering for læring.
IKVO-konferanse, Stjørdal
Bilder fra fagdag i Namsos:
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Introduksjons-senteret
Strategiarbeid i praksis
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Arbeidsretting av norskopplæringa
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Godt innhold i avklaring
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Evaluering av Reisverket
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Namsos; Karrieresenteret, NAV, Norskopplæringen, Flyktningetjenesten
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Kongsberg norsksenter
Mer praksis – bedre lærere?
Foto: Geir Hageskal Foto: Helén Eliassen Fadder for deltaker i praksis Kvalifiseringssenter for innvandrere
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Østre Toten folkebibliotek Globale Døråpnere 2 - Storytelling.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tiltak for inkludering av innvandrere Arbeid i sikte Ingvild Vardheim, Telemarksforsking.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
INTEGRERING Inkluderende arbeidsliv i praksis på Coop Mega Molde.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Integrering gjennom landbruket
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Integrering gjennom landbruket
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Vil du bli språkhjelper?
Jobbilag Regionalt rekrutteringssamarbeid i Salten
Utskrift av presentasjonen:

BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk»

Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag grunnskole praksisrelatert undervisning: yrkesnorsk/arbeidslivskunnskap praksis forankret i ledelsen o rektor (faglig ansvarlig) o pedagoger tilknyttet praksisgrupper o alle lærerne har praksisansvar – framsnakke praksis

Bakgrunn for praksis KUM - midler fra IMDI – 2013/2014: «Praktisk norsk – flere i arbeid» Videreføring av prosjekt 2014/2015: «Praktisk norsk- neste steg» Norskopplæringen - praksisnær og effektiv Knytte kontakt med lokalt næringsliv

Antall deltakere i praksis Høst 2013: 4 deltakere hotell Vår 2014: 10 deltakere på hotell Høst 2014: 5 deltakere på hotell 6 deltakere på butikk 5 deltakere på kafe` Vår 2015: 9 deltakere på hotell 8 deltakere på butikk 6 deltakere på renhold 8 deltakere på kafe` 14 deltakere – «annen praksis»

Mål med praksis forberede deltakeren på det norske arbeidslivet utvide nettverk bli kjent med arbeidslivet i Bodø arbeidserfaring styrke norskferdighetene – bruke språket i en sammenheng gjøre deltakerne lettere ansettbare mestring

Organisering av praksis BVO – 3. semester (evt. 2. semester) o 1 dag pr. uke praksis – kl o 2 timer pr. uke yrkesnorsk o 2 timer pr. uke arbeidslivskunnskap «Jobb i sikte» Flyktningkontoret – 4. semester o 2/3 dager pr. uke Intro slutt o Jobb

Riktig deltaker på riktig praksisplass? Deltakere med energi, mot, begeistring deltakers ønske eller mulighet? personlighet/utstråling servicevennlig språknivå hotell: underordnet språknivå butikk: viktig – A2+? deltaker må kunne følge ordinær arbeidstid

Gjennomføring praksis infomøte til deltakerne før praksis «intervju» av deltaker på arbeidsplassen skrive kontrakt praksisstart lærer på besøk ca. en gang pr. måned kontinuerlig samarbeid praksisansvarlig og arbeidsgiver Viktig med tett kobling mellom arbeidsplassen og klasserommet

På praksisplassen arbeidsplass og lærer avklarer arbeidsoppgaver Deltakeren skal: vise engasjement være nysgjerrig på jobb spør når han ikke forstår notere ned nye ord/begreper praktisere norsk spise lunsj med de andre møte i god tid på jobb gi beskjed hvis han er syk ikke bruke mobilen på jobb

Yrkesnorsk på klasserommet - 2 timer Mål: Knytte sammen teori og praksis butikk: bildemateriell – reklame hotell: bildemateriell – sengetøy renhold: renholdstralle - uniform oppsummering av praksis – oppklare spørsmål fornøyde deltakere

Begrepsnivå Frukt og grønt Meieriprodukter

Begrepsnivå

Begrepsnivå/ordnivå holdbarhetsdato en handlekurv

Praksis gir fot innenfor arbeidslivet nettverk attest/kursbevis referanse kunnskap om arbeidslivet økt norskkunnskap arbeidserfaring mestring samfunnskunnskap

Utfordringer vanskelig å rekruttere deltakere alkohol – svinekjøtt - hijab Samhandlingsmøte Islamsk kultursenter og NAV språknivå personlig egnethet fravær

Veien videre tilby praksis innenfor flere bransjer bedre forberedelser/opplæring før praksis bruke rollemodeller – de gode eksemplene praksisplasser for Spor 1 –deltakere intern yrkesmesse infoskjerm samtalevenn Ta godt vare på samarbeidspartnerne Hotellbransjen setter stor pris på samarbeidet med BVO «Vinn-vinn- situasjon»

Erfaringer - «Solskinnshistorier» vikariat på hotell Coop Mega - arbeidskontrakt Rema arbeidskontrakt ekstrajobb/helgejobb på hotell – 8 stk. sommerjobb 2015 hotell - 2 stk. Hvorfor ikke ekstrajobb? Grunnskole/andre planer/svangerskapspermisjon/ikke interessert/ferie/språknivå Praksis – et viktig steg på veien mot arbeid

Nyttige linker om praksis ef=tshttps:// ef=ts ferdigheter/Praksisnar-opplaring/ ferdigheter/Praksisnar-opplaring/ samfunnskunnskap/Arbeidsrettet-opplaring/ samfunnskunnskap/Arbeidsrettet-opplaring/