Statens vegvesen arbeid mot viltulykker Program for etterundersøkelser Sjefsingeniør Bjørn Iuell Miljøseksjonen Utbyggingsavdelingi Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
Nye Norske standarder innen samordning av ledninger i grunnen
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Hjorteviltregionmøter 2013 Rune Hedegart Rådgiver klima og miljø Regional utviklingsavdeling, NTFK.
Fylkes- og kommunale veger
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Klassifisering av vegnettet ut fra risikoen for saltskader på vannmiljøet Kjersti Wike (Statens vegvesen) Paul Andreas Aakerøy (Bioforsk) Stein Turtumøygard.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Folkehelse og universell utforming
Prosjekt tidlig innsats

Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Forsøk med salting Faktabok om salting og Ph.D-studium Kai Rune Lysbakken Statens vegvesen, Vegdirektoratet Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
ELGMERKEPROSJEKTET I AKERSHUS Fylkesmannen i Oslo og Akershus Asle Stokkereit Fylkesmannen i Oslo og Akershus Elgmerkeprosjektet i Akershus.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
NEDGRAVDE LØSNINGER er fremtiden - En effektiv, driftssikker og miljøvennlig renovasjonsløsning.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Redningstjeneste ved snøskredulykker Innspill til prioritering av ressurser ved snøskredaksjoner Albert Lunde.
Vilt i vegen Komplekse utfordringer
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Fagmøte Hå Rugeri oppal/Rugeegg
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Fv Bustneslia Rana kommune
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Viltulykker - hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

Statens vegvesen arbeid mot viltulykker Program for etterundersøkelser Sjefsingeniør Bjørn Iuell Miljøseksjonen Utbyggingsavdelingi Statens vegvesen Vegdirektoratet

Tiltak skilting trafikantinformasjon siktrydding salt viltreflektorer luktstoffer gjerder, sluser over- og underganger

HB 242 Veger og dyreliv

Skilt 146: Fare for vilt i vegbanen

HB 050 Trafikkskilt (foreløpig) Anvendelse Skilt 146 skal bare brukes foran strekninger hvor dyr ofte krysser over eller ferdes langs vegen. Bruk av skilt for elg, rein eller hjort skal avklares med kommunens viltmyndighet. Permanente fareskilt for vilt som står ute hele året, har liten trafikksikkerhetsvirkning. En bør derfor skilte situasjonsbestemt. Skiltene skal bare benyttes der det er stor fare for vilt på eller ved vegbanen.

Tiltak for å redusere faren skal vurderes før skilt tas i bruk. Skiltene skal tas ned i perioder der faren er moderat eller liten. Vilttrekk endrer seg over tid. En bør derfor ha en større gjennomgang av viltskiltingen i samarbeid med de kommunale viltmyndigheter med minimum 5 års mellomrom. For rådyr skal skilt ”Hjort” brukes. Dersom rådyr er hovedproblemet og rådyr trekker i samme område som elg, kan skilt ”Elg” benyttes.

Siktrydding

Viltreflektorer, luktstoffer

Viltgjerde, høyde: 250 cm Rv 23, Frogn

Viltsluser

Viltsluser m/detektorer

Viltuthopp, fluktrampe

ÅDTBarrierevirkning < 1.000Krysses av de fleste ville dyr – 2.500Noen arter krysser slike veger uten problemer, men vegen er en barriere for spesielt sårbare arter – Kraftig barriere. Støy og bevegelse vil virke avvisende på mange dyr. Stor andel av dyr som forsøker å krysse blir påkjørt. > Ugjennomtrengelig barriere for de fleste ville dyr. ÅDT= Årsdøgntrafikk

Viltgjerder utgjør en 100% barriere for mange arter 24 timer i døgnet 365 dager i året sammenhengende barrierer over lange strekk må ses på som ledegjerder og ikke stengsler anbefalt bruk på veger med ÅDT> bør unngås, vurdere andre alternativer

Habitatfragmentering Habitatfragmentering forårsaket av infrastruktur kan føre til at arter forsvinner lokalt når terskelverdiene for habitatstørrelse og isoleringsgrad under-, respektive overskrides.

Landskapsøkologi, funksjonsområder, konnektivitet

Vegnettet i Europa

Vegnettet i Norge Hovedvegnettet 2004

Vegnettet i Norge

Stamvegnettet i Norge pr 2006

HB 242 Veger og dyreliv Landskapsøkologi, økologiske effekter Unngå, oversiktsplan, trasevalg Minimere, linjeføring, terrengtilpasning Avbøte, over- og underganger Kompensere, erstatningshabitater Andre tiltak, viltgjerde, siktrydding, …. Etterundersøkelser

Dele - Unngå - Avbøte - Kompensere

Avbøtende tiltak Overganger –Landskapsbruer, grønne bruer –Økodukter –Vegtunneler –Kombinerte overganger Underganger –Viadukter, vegbruer –Kulverter, rør –Kombinerte underganger Tiltak for å unngå viltpåkjørsler

Tiltaksbeskrivelser Generell beskrivelse av tiltaket og mål- arter Plassering av tiltak Krav og dimensjoner Utforming Spesielle forhold Vedlikehold

Overganger Bredde hjortevilt: 40 – 50m Forhold bredde (B)/lengde (A): > 0.8

Rv 35 Gardermoen Foto: Siri Guldseth

Viltovergang Østerholtheia E18, Aust-Agder

Viltovergang kombinert med turløype Taraldrud E6 Ski, Akershus

Rv 23, Frogntunnelen

Underganger

Hjortevilt: Min. bredde (B) = 12-15m Min. høyde (C) = 4m Min. ÅI > 1,5 Åpenhetsindeks (ÅI) ÅI = Høyde (C) x Bredde (B)/Lengde (A)

Rv 23, Frogn, Akershus Bru i stedet for veg på fylling

Elg drept av bil på veg JaktsesongAntall 90/ / / / / / / / / / / / / / / / / /081250

Sammenheng mellom fylkesvis elgtetthet og antall trafikkdrepte elger

År Totalt Kr Samfunnsøkonomiske kostnader, viltulykker generelt

Etterundersøkelser av vilttiltak Status: mange tiltak gjennomført de siste årene flere relativt kostbare tiltak ingen god oversikt over hva som er gjennomført usikkerhet om effekt av tiltak behov for mer målrettet innsats fremover

Program for etterundersøkelser Trafikksikkerhet De-fragmentering Forprosjekt 2007 Etterundersøkelser

Tiltak, trafikksikkerhet Skilting, sesongvariert skilting, detektorer Viltgjerder Midtdelere Reflektorer Lyd Luktstoffer Siktrydding Foring Informasjon

Tiltak, de-fragmentering: Viltsluser Overganger og underganger for vilt Kombinerte over- og underganger for vilt og landbruk/friluftsliv/annet Kulverter og rør for vann, fisk, vann- og landlevende dyr Amfibieunderganger

Forprosjektet Forprosjektet gjennomført av NINA (NTNU, SINTEF) Ferdig rapport med anbefalinger juni 2007 (NINA rapp. 276) Grunnlag for utlysning av FoU-prosjekter sommer 2008 Oppstart etterundersøkelser høst 2008

Kriterier for utvalg av tiltak: Formål: trafikksikkerhet, de-fragmentering, multifunksjonalitet Artsgrupper: tiltak rettet mot én eller flere arter/artsgrupper, og/eller rettet mot spesielt sårbare arter Konflikter: Landbruk, friluftsliv, TS, barrierer Anvendelse: ofte brukte tiltakstyper, fremtidige behov Kostnadseffektivitet: finne optimale, kostnadseffektive løsninger

Prioritering av viltrelaterte tiltak for evaluering

Etterundersøkelser av vilttiltak Program : 1.Påkjørselsfrekvens og skadestatistikk for vilt på strekninger med og uten vilttiltak 2.Elgens områdebruk og effekter av vilttiltak i områder med stort utbyggingspress 3.Bruken av viltover- og underganger for hjortevilt 4.Vurdering av ulike typer ulykkesdempende tiltak rettet mot hjort 5.Effekt og funksjon av underganger for amfibier

Oppsummeringsseminar mars 2010