19. Juni 2009 Ny helsereform Samhandlingsreformen sett i en større sammenheng Er samhandlingsreformen svaret på helsesektorens utfordring? Er god samhandling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Helse eller forretning?
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
- Samhandlingsreformen –
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
”Samhandlingsreformen”
Samhandlingsreformen, - på veg til en reform Forutsetninger og muligheter Strategikonferansen KS Finnmark, Alta 10. februar 2010 Magne Nicolaisen, regiondirektør.
Samhandlingsreformen St.melding 47
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Kjennetegn ved et godt kommunalt tilbud Hva kan vi forvente av samhandlingsreformen Bårdshaug Elise Solheim.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
SYKEHUS I KRISE – HVORDAN GJENEROBRE KONTROLLEN? VELFERDSKONFERANSEN 14. SEPT 2010 PROFESSOR BJARNE JENSEN HØGSKOLEN I HEDMARK.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Senter for helseadministrasjon
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Status for sykehuspolitikken. Har vi en sykehuskrise? Representantskapsmøte Fagforbundet - Sogn og Fjordane 2. april 2008 Unni Hagen Fagforbundet Samfunnspolitisk.
Follo – et spennende utgangspunkt Befolkning Enebakk Frogn Nesodden Oppegård Ski Vestby Ås
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Halvdan Skard 2. September 09
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

19. Juni 2009 Ny helsereform Samhandlingsreformen sett i en større sammenheng Er samhandlingsreformen svaret på helsesektorens utfordring? Er god samhandling mulig i et konkurransesystem?

Intensjonen i St.melding nr 47 "...skal vi lykkes med gode pasientforløp, må vi sette kommunene i stand til å gi pasientene etterbehandling, rehabilitering og annen oppfølging. Pasientene skal få rett behandling på rett sted til rett tid. Det skal vi klare med samhandlingsreformen."

Stortingsmelding 47 -Noen hovedgrep : Tre hovedutfordringer i meldingen: 1. Pasientenes behov for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok 2. Tjenestene preges av for liten innsats for å begrense og forebygge sykdom 3. Demografisk utvikling og endring i sykdomsbildet gir utfordringer

Noen hovedpunkter i reformen: Pasienten skal få bedre behandling der han/hun bor. Det skal etableres flere distrikts- og lokal- medisinske sentre Samarbeidet mellom kommuner og helseforetak skal lovfestes

Hovedpunkter i reformen: I statsbudsjettet for 2010 skal kommunene få midler til forebyggende arbeid (20 mrd) Grep som gjør at det skal "lønne seg" å samarbeide Kommunene får fra 2012 ansvar for utskrivningsklare pasienter Veksten i antall leger skal i hovedsak komme i kommunene

Ny framtidig kommunerolle sentralt i meldingen: Hvilke oppgaver, omfanget av disse og tidspunkt for iverksettelse, vil Regjeringen ta stilling til etter at Stortinget har behandlet stortingsmeldingen. (side 26 i meldingen) Etter at meldingen er behandlet av Stortinget vil det legges fram et høringsnotat som tydeliggjør de framtidige kommunale oppgaver og ressursbehov. (side 26 i meldingen)

Ny framtidig kommunerolle sentralt i meldingen: Regjeringen vil legge til rette for at en større andel av forventet vekst i helse- og omsorgssektorens samlede budsjetter skal komme i form av frie inntekter til kommunene. Innenfor denne veksten vil Regjeringen styrke forebyggingsarbeidet. (side 26 i meldingen)

Forord St.melding nr 47: Norge er av de landene i OECD som bruker flest offentlige helsekroner per person, men vi har ikke fått tilsvarende mye god helse igjen for det. Flere blir syke, flere blir gamle, flere trenger hjelp over lengre tid, flere sykdommer kan behandles med ny teknologi og køene til spesialisthelsetjenesten vokser.

ØKONOMISK BAKGRUNN FOR REFORMEN 1. ”Vi bruker mest – men er ikke best” eller ”Vi bruker mest – men er vi best” (jf Bjarne Håkon Hanssen foredrag 24. sept og 13. nov 2008). ”Berre USA og Sveits brukar meir pengar på helsetenester enn Noreg.” 2. Det kan gi lavere økning i helseutgiftene om kommunen får ansvaret for en større del av helsetjenestene. Eks. Ferdigbehandlete/utskrivingsklare pasienter i sykehus. Er dette riktig?

Sammenligningene fra 2009 Norge er blant de land som i siste 10 års -periode har absolutt lavest vekst i helseutgiftene pr innb. Lavere enn alle andre nordiske land. Norges bruk av helseutgifter som pst. andel av BNP er helt normal sammenlignet med andre OECD – land. Det er en klar sammenheng mellom helseutg. pr innb. og BNP pr innb. slik at land med høyt BNP pr inb også har høye helseutgifter pr innb.

SAMMENLIGNET MED ANDRE NORDISKE LAND ER VÅRE HELSEUTGIFTER HELT NORMALE I 2007 SLIK OECD MÅLER HELSEUTG. PR INNB. ER UTGIFTENE I NORGE HØYERE ENN DE ANDRE NORDISKE LAND. DET SKYLDES TO HOVEDFORHOLD:

Disse er: 1. Norge oppgir langt høyere utgifter til langtidspleie enn de andre nordiske land. De andre registrerer slike utgifter som sosiale utgifter. I henhold til OECD – tallene har f.eks. Norge fem ganger så høye utg. pr innb. som Sverige; tre ganger høyer enn Finland. 2. Norges reallønnsnivå for ansatte i helsesektoren er pst høyere enn i Finland og Sverige. Korrigeres for disse forhold er utgiftsforskjellene mellom de nordiske land i helseutgiftene pr. innb små. De er høyest i Sverige og lavest i Danmark.

St.meld. 47 Samhandlingsreformen Tross gode intensjoner - NPM lever videre Ikke oppgjør med helseforetakene og lønnsomhetsregnskapet Stykkpris og penger følger bruker (tonet ned i sykehus) Økonomi er drivkraft i ny reform

NPM-tiltak: Bestiller-/utførermodeller og konkurransesetting av hele virksomheter Oppsplitting av offentlig virksomhet i selskaper/AS som styres etter bedriftsøkonomiske prinsipper i stede for av folkevalgte Privatisering og utsalg av off. virksomheter Naiv tro på at resultatene av off. virksomhet lar seg måle Innføring av forretningsbaserte regnskaps- og budsjettprinsipper i offentlig sektor

Hva mener Fagforbundet? Fagforbundet mener det er positivt at det blir kort vei for innbyggerne til de nødvendige helsetjenestene og at kommunene skal ta ansvar for innbyggernes helse.

Hva mener Fagforbundet? Dette krever tilrettelegging av muligheter for økt kompetanse for alle ansatte som blir berørt av samhandlingsreformen, både i kommune og i sykehus. Lokalmedisinske senter eller helsehus er ikke ment å overta sykehusenes oppgaver. De skal inn når det gjelder forebygging og ved rehabilitering.

Hva mener Fagforbundet? Fagforbundet vil understreke betydningen av å klart avvise New Public Management basert på kommersialisering og bruk av bestiller og utførermodell. Vi krever et finansieringssystem som er tilpasset offentlig forvaltning.

Bjarne Jensen: "Denne reformen hadde stått seg mye bedre hvis staten hadde gitt kommunene midler til å styrke ptimærhelsetjenesten" - Det blir ikke bedre helsetjenester lokalt av at kommunene skal betale staten for helsetjenestene. Samhandlingsreformens store svakhet er finansieringsordningen

Terje P. Hagen: -I stedet for å sette i gang en stor reform, bør vi ta oss tid til å lage pilotprosjekter og eksperimentere først. Eldrebølgen kommer ikke til å skylle over oss i 2012, sa Terje P. Hagen på helsefagkonferansen "Helse i utvikling"

Fokus nå - noen veivalg for bedre løsninger En effektiv helsesektor må baseres på utviklingsmetoder hvor medarbeidernes kunnskaper, motivasjon og engasjement utnyttes bedre i omstillingsprosessene. Samarbeidet mellom kommunenes primære helse- og sosialtjenester og statens spesialisthelsetejeneste er avgjørende for den totale effektivitet i helsetjenestene

Fokus nå - noen veivalg for bedre samhandling Etablere pilotprosjekter med lokale aktører som ønsker å være veivisere i reformarbeidet. Slik utprøving av løsninger innen organisering, finansiering, styring og oppgave- løsning vil gjøre reformen mer treffsikker gjennom praktiske erfaringer og kunnskaps-innhenting.

Fokus nå - noen veivalg for bedre samhandling - Det er merkelig at ikke Riksrevisjonen prøver å undersøke hva som er årsaken til styringsproblemene, med tanke på at sykehusene har vært styrt etter et nytt system nettopp siden Det var da vi fikk helseforetaksreformen, sier Geir Mosti.

Hovedutfordringen for å møte fremtidige behov: Det er stort behov for kompetente helse- og omsorgsarbeidere og styrket kompetanse til å møte utfordringene. KS forventer at staten tilpasser utdanningskapasitet og utdanningsinnhold ut fra behovene for kompetanse i kommunene. Forskningsinnsatsen og kunnskapsutviklingen må øke betraktelig. Utvikling av samhandlings - kompetanse er viktig på begge forvaltningsnivåer.

Dagens tilbud ikke godt nok Leder av Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Bent Høie, - Tilbudet er ikke godt nok utbygd på enkelte områder. - Dette vil bety en betydelig oppbygging av primærhelsetjenesten. Både faglig og kapasitetsmessig.

Pilotprosjekter først: Mange av deltakerne på innspillsmøte i Oslo 2. Februar 2010 tok til ordet for pilotprosjekter på linje med de mange samarbeidsprosjekter som er i gang mellom kommuner og sykehus over hele landet. "Trenger vi egentlig en samhandlingsreform" spurte Aftenpostens journalist Anne Hafstad som ledet debatten. Et spørsmål mange nå stiller.

Sagt om samhandlingsreformen: Trekk meldingen herr statsråd! (Folgerø) Reform for reformens skyld? (forskningsdirektør Rokkansenteret) Kan bli finansieringsrot (Bjarne Jensen) Gode mål, men virkemidlene må drøftes (Janbu) Foreløpig flere spørsmål enn svar (Anette Fosse) Høyt spill om helse (Leder Bergens tidene) Reform på rett vei (Leder Aftenposten)