ONSDAG 7. DESEMBER 2011 SKJØNNLITTERATUR TENTAMEN I NORSK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Litterære virkemidler
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Om å skrive om litterære tekster
Kapittel 2: Episk diktning
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Fortellinger som metode.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
DRAMA.
Filmanalyse.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Å skrive noveller.
En litt forenklet versjon
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Folkediktning – eventyr, sagn, folkeviser
Roller og forventninger
Å skrive novelle.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

ONSDAG 7. DESEMBER 2011 SKJØNNLITTERATUR TENTAMEN I NORSK

SKJØNNLITTERATUR DISPOSISJON 1.Å skrive fortellinger. a.Skrivetips. b.Vær tydelig og detaljert. c.Fargelegg språket ditt! d.Replikker og tankereferat. e.Fortellerstemmen. 2.Novelle 3.Eventyr 4.Fabel (eventyr med dyr i hovedrollen, Æsops fabler) 5.Dramatekst 6.Roman

Å SKRIVE FORTELLINGER Du skal prøve å sette i gang følelser og fantasi hos den som skal lese det du skriver. Konflikt eller problem som hovedpersonen skal løse. Jo vanskeligere det blir å løse konflikten, jo mer spenning i teksten. Et høydepunkt eller en spenningstopp der problemet blir løst – eller ikke.

SKRIVETIPS Ha klart for deg hva du skal skrive om: Hvem skal det handle om? Hva består konflikten i? Når, hvor, hvorfor og hvordan skjer det? Hva består høydepunktet i? Hvordan blir konflikten løst? Tenk film: «Klipp bort» alt som er uinteressant for handlingen. Prøv å skildre: Få liv i teksten din ved hjelp av lyd, lukt, smak, farger og følelser. Varier mellom handlingsreferat, skildring, tankereferat og replikker.

VÆR TYDELIG OG DETALJERT Vi tar utgangspunkt i en setning uten skildring: En mann kommer oppover veien mot huset. Gjør mannen tydeligere: Er det en ung mann, en gammel mann, en mann i trettiårene, en pent kledd mann, en ustelt mann, en mørkhåret mann, en langhåret mann, en overvektig mann, en …? Bestem hvordan mannen går: Er det en mann som rusler sakte, jogger rolig, løper pesende, strener målbevisst, hinker forsiktig, spaserer høytidelig, småtripper utålmodig, sniker seg, går …?

VÆR TYDELIG OG DETALJERT FORTS. Beskriv veien: Går mannen i den bratte bakken eller på den steinete skrenten, den asfalterte veibiten, den isdekte stien, den såpeglatte gangveien, den …? Beskriv huset: Går mannen mot det nedbrente huset, den gamle trerønna, den luksuriøse villaen, den skeive plankehytta, det ensomme mursteinshuset, det ubebodde kråkeslottet, brakka, …?

TO EKSEMPLER En mager mann, med en pil stikkende ut fra siden, rir med den siste rest av krefter oppover stien mot gårdsbygningen. En ung gutt, sannsynligvis ikke mer enn år, beveger seg med langsomme skritt og med klamme og skjelvende hender, tviholdende på en blomsterbukett, mot døra, mot ringeklokka til Plommeveien 14b – huset der hun bor.

FARGELEGG SPRÅKET DITT! Maten danset av glede (besjeling). Pizzaen smilte til meg (besjeling). Nesen min var som en støvsuger, den sugde til seg den deilige lukten (sammenligning). Biffen var en øy omgitt av et stort, brunt hav (metafor). Pizzaen var en planet jeg gjerne ville utforske (metafor). Laksen var rosa og så ut som en vakker solnedgang (sammenligning). Da jeg tok gaffelen, begynte nudlene å skjelve (besjeling).

REPLIKKER OG TANKEREFERAT Når vi bruker replikker, gjengir vi ordrett det personer sier. Husk anførselstegn eller replikkstrek ved direkte tale. Da sa Petra til Jens: - Du er den kjekkeste gutten jeg noen gang har møtt! Når vi bruker tankereferat, gjengir vi det en eller flere personer tenker og/eller føler. På denne måten kan vi få fram indre spenning i ei historie. Det hadde vært greit å ikke ha det så travelt når jeg skal på skolen, tenkte Ole.

FORTELLERSTEMMEN Jeg-person som er med i handlingen. En tredjeperson- forteller som forteller om «han» eller «hun». Kan være med i historien. Kan være usynlig og allvitende, er ikke med selv, men vet alt om en eller flere av hovedpersonene.

NOVELLEN En fortelling som er kortere enn en roman. Handlingen foregår over et kort tidsrom. Handlingen foregår helst på ett sted, eller på få steder. Novellen har som regel en hovedperson, og ellers er få personer med. Inneholder helst bare én konkret historie eller én konflikt. I begynnelsen kan leseren få et hint om noe som skal skje seinere i novellen. Det kalles frampek. Har en økende spenningskurve, med et dramatisk høydepunkt. Slutten kan være åpen, med rom for flere tolkninger.

EVENTYR Starter med et fast åpningsuttrykk: «Det var en gang…». Det er få personer med. Når folk snakker, er det kun to om gangen. Eventyrene er enkle, kun det viktigste blir fortalt. Personene er enten bare snille eller bare slemme, veldig rike eller veldig fattige. Ikke knyttet til fast sted og tid: «Østenfor sol og vestenfor måne». Eventyrene har en moral man kan lære noe av. Gjentakelse er viktig. Helten får hjelp av gode hjelpere. Magiske tall: 3, 7, 12. Dyr og planter har menneskelige egenskaper. Fast handlingsmønster: Vi møter helten hjemme i rolige omgivelser. Så skjer det noe og helten legger ut på en reise hvor han blir satt på prøver som han klarer. Så får han en belønning. Den gode får sin lønn, den onde får sin straff. Fast sluttord: «Snipp, snapp, …»

FABEL Ei kort fortelling som inneholder en moral. Hovedpersonene kan være både dyr og mennesker, der dyrene ofte oppfører seg og tenker som mennesker. Inneholder ofte ordtak (f.eks. aldri så galt at det ikke er godt for noe). Oppbygning: I.En situasjon. II.Konflikt mellom to parter. III.Løsning.

DRAMATISK DIKTNING - DRAMATEKST Drama=handling! Tragedie og komedie. De tre enheter: I.Tidens enhet:kortest mulig tidsrom. II.Stedets enhet:begrenset geografisk område. III.Handlingens enhet:en konflikt. Akt og scene, sceneanvisninger og replikk I.Akt:En hoveddel i et skuespill (kapittel). II.Scene:En del av en akt. III.Sceneanvisninger:Klær, rekvisitter, lyd, lys. IV.Replikker:Hoveddelen av skuespillet.

DRAMATISK DIKTNING FORTS. Forteller og retrospektiv teknikk I.Forteller: En forteller forklarer hva som har skjedd før handlingen begynner. II.Retrospektiv teknikk: En person vender tilbake etter å ha vært borte i lang tid. Han spør hva som har skjedd. Handlingen blir gradvis avdekket. III.Moderne forteller: Fortelleren stikker hodet fram på de underligste plasser og snakker direkte med publikum (Brødrene Dahl). Handling og konflikt Ytre handling (synlig på scenen) vs. indre handling (utvikling i personene på scenen).

ROMAN Roman er en fortelling av en viss lengde. Ytre handling/action. Indre handling/tanker og følelser. Flere personer enn i novellen, ulike miljøer. Større tidsperspektiv i romanen. Delt i flere deler/kapitler. På eksamen:  Skriv starten på en roman med tittelen …  Skriv slutten på romanen …  Aldri brukt som helhet på eksamen.

HVA ER VIKTIG Å VITE? 1.Slik skriver man ei god fortelling.  Kims skriveskole (Norskmappa på Pedit, digital tekst).  Morten Harry Olsens skrivekurs (Norskmappa på Pedit).  Skjønnlitteratur (Norskmappa på Pedit, power point.) 2.Slik er de skjønnlitterære sjangrene.  Skjønnlitteratur (Norskmappa på Pedit, power point). 3.Slik får jeg et språk som blir bra.  Kims skriveskole (Norskmappa på Pedit). 4.Slik forbedrer jeg rettskrivinga mi.  Kims skriveskole (Norskmappa på Pedit).