Prioritering på norsk Avdelingsdirektør Siv Cathrine Høymork Sekretariatet for Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorgstjenesten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er forsvarlighet i LAR?
Advertisements

Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
Tema for presentasjonen.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering 4.Juni 2012
Samhandlingsreformen St.melding 47
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Rehabilitering og juss
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Bakgrunn Varierende eller manglende praksis for vurdering av metoder ved innføring eller utfasing i spesialisthelsetjenesten Ulike beslutningsprosesser.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Mini-metodevurdering – som del av et nasjonalt system for nye metoder Divisjonsdirektør Cecilie Daae, Helsedirektoratet Årskonferanse Nasjonalt kunnskapssenter.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Prioritering i spesialisthelsetjenesten Erfaringer fra Norge Odd Søreide Helse Vest RHF Danske Regioners Generalforsamling Herning 25. mars 2010.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Retningslinjer for klinisk praksis
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Velkommen til strategimøte
Innherred medisinske forum 7 Mars 2012
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner.
Regionalt Brukerutvalg
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Styremøte 20. juni 2018.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Seniorråd og ny Kommunelov
Tjenesteyting i en brytningstid
Utskrift av presentasjonen:

Prioritering på norsk Avdelingsdirektør Siv Cathrine Høymork Sekretariatet for Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorgstjenesten Kunnskapssenteret

Helsevesen på norsk  Offentlig helsevesen  Fastlegeordning  Fastlegene er ”portåpnere” til spesialisthelsetjeneste  Spesialisthelsetjenesten finansieres ved kombinasjon av ramme og innsatsstyrt (DRG)

Kilde: OECD Health Data

Alle snakker om kvalitet, og alle prioriterer opp. Nasjonalt råd har en oppgave også i å prioritere ned. ressurser muligheter Juni

Hvem kan prioritere (ned)?  Politikerne – skal kunne gjenvelges  Klinikeren – har også rollen som pasientens ”advokat”  ”Byråkratene”

Fra Berlingske tidende; mars 2011

Rammeverk for prioritering  Forskrift om prioritering er hjemlet i pasientrettighetsloven  ”Lønningkriteriene”  Alvorlighet ”pasienten har et visst prognosetap med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes”  Effekt ”pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen”  Kostnadseffektivitet ”de forventede kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt”

Prioriteringsveiledere - eksempler  Et praktisk hjelpemiddel for å vurdere hvilke av pasientene som er henvist til spesialisthelsetjenesten, som skal mottas først  Angir akseptabel ventetid til utredning  I overkant av 30; fagspesifikke  Utarbeidet av nasjonale arbeidsgrupper  Tar utgangspunkt i symptomer eller symptombilde  F. eks for barnesykdommer fins 65 ulike prioriteringstabeller

Prioriteringstabell – hodepine hos barn

Prioriteringstabell – bilyd hos barn

Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorsgstjenesten  Opprettet i 2007 av Helse- og omsorgsdepartementet; reoppnevnt i 2011  26 medlemmer  Ledere fra sentral helseforvaltning  Direktørene i de regionale helseforetakene  Ledere fra kommuner og fra KS  Ledere fra brukerorganisasjoner  Representanter for universiteter og høyskoler  Leder er helsedirektøren; nestleder er Folkehelseinstituttets direktør

Formål Rådet skal bidra til  helhetlig tilnærming til problemstillinger om kvalitet og prioritering  felles situasjons- og problemforståelse  dialog mellom myndigheter, tjenesteytende virksomheter, brukerorganisasjoner, faglige organisasjoner og fagforeninger

Mandatpunkter 1.Prinsipper for prioritering 2.Uakseptable forskjeller? 3.Innføring av ny og kostbar teknologi 4.Fordeling og bruk av nasjonale tjenester 5.Nasjonale retningslinjer – likeverdig helsetilbud 6.Samhandling; ressurs- og kompetansefordeling 7.Screening og vaksiner 8.Offentlig initierte kliniske studier

Eksempel 1 Bør mammografiscreeningprogrammet også omfatte aldersgruppen år?

Bør mammografiscreeningprogrammet utvides? Konklusjon: Ikke vist å ha tilstrekkelig effekt

Eksempel 2 Bruk av monoklonale antistoffer ved tykktarmskreft med spredning

Monoklonale antistoffer ved tykktarmskreft  Saksgrunnlag: Helseøkonomisk evaluering i Kunnskapssenteret  Kostnad pr vunnet leveår estimert til > ,- kroner  Vedtak i Nasjonalt råd:  Høye kostnader  Medikamentene skal tas i bruk i fase 4-studie

Eksempel 3 Bør det etableres et offentlig tilbud om tidlig ultralyd (uke 11-13) i svangerskapet?

To parallelle, sammenvevde prosesser Politisk prosess  Programfestet i Arbeiderpartiet; begrunnet blant annet med:  Lik rett til helsetjenester  Privattilbud  Alderskriteriet  Ulik tolkning av loven  Kvinners eget ønske  Medisinske indikasjoner Revisjon av bioteknologiloven  Oppdatering av kunnskapsoppsummering bestilt fra Helsedirektoratet  Rutinemessig ultralyd i svangerskapet 2008  Tidlig ultralyd for påvisning av hjertefeil

Behandling i Nasjonalt råd 2011  14.2.: saken fremmet som ”benkeforslag”  11.4.: saken behandlet 1. gang i rådet - vedtak:  Ikke tilfredsstillende dokumenterte helseeffekter  Beregning av nytte og helseøkonomisk effekt ønskes  Ytterligere utredning nødvendig før ny behandling  Omfattende utredning pågår i regi av Kunnskapssenteret - mål:  Få fram kunnskapsgrunnlaget  Om mulig fremme faglig enighet

Prosjektgruppa i ultralydsaken  Tre fostermedisinere og en ”vanlig” gynekolog  Barnelege/etiker  Jordmor med spesialkompetanse  Medisinsk fødselsregister  Helserettsavdelingen i Helsedirektoratet  Kunnskapsoppsummerere og helseøkonomer fra Kunnskapssenteret  Sekretariatet for Nasjonalt råd Rapport ventes levert ultimo oktober

Politisk vilje  Oppnevnt av departementet  Rådet skal bidra til at prioriteringsvurderinger som bør være faglige, forblir faglige  Noen saker er bestillinger fra departementet  Mange vurderinger i rådet ender som anbefalinger til departementet

Forholdet til politikerne  Departementet setter overordnete rammer for ressursbruk  Departementet blander seg ikke inn i rådets vurderinger  Rådet gir sine anbefalinger i det offentlige rom  Politikerne (regjering og opposisjon) har respekt for uttalelsene fra rådet

Forholdet til pasientforeningene  Representert i rådet  De har tatt ”forsvarlig” rolle i rådet,  aksepterer at rådet prioriterer innenfor fastsatte økonomiske rammer  har stått bak de fleste vedtakene i rådet, også når dette betyr at pasienter ikke får tilgang til en god, men kostbar behandling

Åpne, tilgjengelige prosesser   Alle saksdokumenter publiseres  Møter (5 i året) er åpne for publikum  Alle kan foreslå saker

Flere saker?  Tidligere 25 (+3) forslagsstillere  saker årlig  Nye forslagsstillere  Fagmiljøer og enkeltstående fagfolk  Interesseorganisasjoner  Kommersielle aktører  Pasientforeninger og enkeltpasienter  Myndighetsorganer