Prioritering på norsk Avdelingsdirektør Siv Cathrine Høymork Sekretariatet for Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorgstjenesten Kunnskapssenteret
Helsevesen på norsk Offentlig helsevesen Fastlegeordning Fastlegene er ”portåpnere” til spesialisthelsetjeneste Spesialisthelsetjenesten finansieres ved kombinasjon av ramme og innsatsstyrt (DRG)
Kilde: OECD Health Data
Alle snakker om kvalitet, og alle prioriterer opp. Nasjonalt råd har en oppgave også i å prioritere ned. ressurser muligheter Juni
Hvem kan prioritere (ned)? Politikerne – skal kunne gjenvelges Klinikeren – har også rollen som pasientens ”advokat” ”Byråkratene”
Fra Berlingske tidende; mars 2011
Rammeverk for prioritering Forskrift om prioritering er hjemlet i pasientrettighetsloven ”Lønningkriteriene” Alvorlighet ”pasienten har et visst prognosetap med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet dersom helsehjelpen utsettes” Effekt ”pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen” Kostnadseffektivitet ”de forventede kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt”
Prioriteringsveiledere - eksempler Et praktisk hjelpemiddel for å vurdere hvilke av pasientene som er henvist til spesialisthelsetjenesten, som skal mottas først Angir akseptabel ventetid til utredning I overkant av 30; fagspesifikke Utarbeidet av nasjonale arbeidsgrupper Tar utgangspunkt i symptomer eller symptombilde F. eks for barnesykdommer fins 65 ulike prioriteringstabeller
Prioriteringstabell – hodepine hos barn
Prioriteringstabell – bilyd hos barn
Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering i helse- og omsorsgstjenesten Opprettet i 2007 av Helse- og omsorgsdepartementet; reoppnevnt i 2011 26 medlemmer Ledere fra sentral helseforvaltning Direktørene i de regionale helseforetakene Ledere fra kommuner og fra KS Ledere fra brukerorganisasjoner Representanter for universiteter og høyskoler Leder er helsedirektøren; nestleder er Folkehelseinstituttets direktør
Formål Rådet skal bidra til helhetlig tilnærming til problemstillinger om kvalitet og prioritering felles situasjons- og problemforståelse dialog mellom myndigheter, tjenesteytende virksomheter, brukerorganisasjoner, faglige organisasjoner og fagforeninger
Mandatpunkter 1.Prinsipper for prioritering 2.Uakseptable forskjeller? 3.Innføring av ny og kostbar teknologi 4.Fordeling og bruk av nasjonale tjenester 5.Nasjonale retningslinjer – likeverdig helsetilbud 6.Samhandling; ressurs- og kompetansefordeling 7.Screening og vaksiner 8.Offentlig initierte kliniske studier
Eksempel 1 Bør mammografiscreeningprogrammet også omfatte aldersgruppen år?
Bør mammografiscreeningprogrammet utvides? Konklusjon: Ikke vist å ha tilstrekkelig effekt
Eksempel 2 Bruk av monoklonale antistoffer ved tykktarmskreft med spredning
Monoklonale antistoffer ved tykktarmskreft Saksgrunnlag: Helseøkonomisk evaluering i Kunnskapssenteret Kostnad pr vunnet leveår estimert til > ,- kroner Vedtak i Nasjonalt råd: Høye kostnader Medikamentene skal tas i bruk i fase 4-studie
Eksempel 3 Bør det etableres et offentlig tilbud om tidlig ultralyd (uke 11-13) i svangerskapet?
To parallelle, sammenvevde prosesser Politisk prosess Programfestet i Arbeiderpartiet; begrunnet blant annet med: Lik rett til helsetjenester Privattilbud Alderskriteriet Ulik tolkning av loven Kvinners eget ønske Medisinske indikasjoner Revisjon av bioteknologiloven Oppdatering av kunnskapsoppsummering bestilt fra Helsedirektoratet Rutinemessig ultralyd i svangerskapet 2008 Tidlig ultralyd for påvisning av hjertefeil
Behandling i Nasjonalt råd 2011 14.2.: saken fremmet som ”benkeforslag” 11.4.: saken behandlet 1. gang i rådet - vedtak: Ikke tilfredsstillende dokumenterte helseeffekter Beregning av nytte og helseøkonomisk effekt ønskes Ytterligere utredning nødvendig før ny behandling Omfattende utredning pågår i regi av Kunnskapssenteret - mål: Få fram kunnskapsgrunnlaget Om mulig fremme faglig enighet
Prosjektgruppa i ultralydsaken Tre fostermedisinere og en ”vanlig” gynekolog Barnelege/etiker Jordmor med spesialkompetanse Medisinsk fødselsregister Helserettsavdelingen i Helsedirektoratet Kunnskapsoppsummerere og helseøkonomer fra Kunnskapssenteret Sekretariatet for Nasjonalt råd Rapport ventes levert ultimo oktober
Politisk vilje Oppnevnt av departementet Rådet skal bidra til at prioriteringsvurderinger som bør være faglige, forblir faglige Noen saker er bestillinger fra departementet Mange vurderinger i rådet ender som anbefalinger til departementet
Forholdet til politikerne Departementet setter overordnete rammer for ressursbruk Departementet blander seg ikke inn i rådets vurderinger Rådet gir sine anbefalinger i det offentlige rom Politikerne (regjering og opposisjon) har respekt for uttalelsene fra rådet
Forholdet til pasientforeningene Representert i rådet De har tatt ”forsvarlig” rolle i rådet, aksepterer at rådet prioriterer innenfor fastsatte økonomiske rammer har stått bak de fleste vedtakene i rådet, også når dette betyr at pasienter ikke får tilgang til en god, men kostbar behandling
Åpne, tilgjengelige prosesser Alle saksdokumenter publiseres Møter (5 i året) er åpne for publikum Alle kan foreslå saker
Flere saker? Tidligere 25 (+3) forslagsstillere saker årlig Nye forslagsstillere Fagmiljøer og enkeltstående fagfolk Interesseorganisasjoner Kommersielle aktører Pasientforeninger og enkeltpasienter Myndighetsorganer