07.11.2012 Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen 07.11.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Konsekvensutredninger i ny plan- og bygningslov
UU og Fylkesmannens rolle
Terje Kaldager Hell 1.oktober 2009
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Reguleringsplaner.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
ENDRINGER I PLANLOVEN - ODELSTINGSPROPOSISJON
Planbestemmelser.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Arbeidet med ny kommuneplan Karlsøy kommunestyre
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
1 Reguleringsplaner – ny plandel Nye grep – nye plantyper Arealformål og bestemmelser Se: Opplæringsprogrammet Quality, Sarpsborg 17.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Overordnet plan Krav til konsekvensutredninger Svein Einar Stuen Seniorrådgiver - miljøvernavdelinga.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Hvorfor og hvordan gjennomføre interkommunalt samarbeid?
Forslag til planprogram for ny Kystsoneplan - Vågan Regionalt planforum Bodø, 17. april 2013 Snorre H. Navjord Eirik Wiggen.
Helsehensyn i planlegging - Orientering om ny veileder Anne Sofie Lauritsen Rådgiver.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommunal planlegging.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Samhandling for effektive planprosesser
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Områderegulering for Øvre Sem
Planprogrammet skal sette rammen for rulleringen av kommuneplanens arealdel, og er en del av oppstart for kommuneplanarbeidet. Planprogrammet skal gjøre.
Endringer i plan- og bygningsloven
Ny by – ny flyplass 12. Oktober 2017 Kristoffer L. Seivåg
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
UU og Fylkesmannens rolle
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Temadata Digital framstilling av kommuneplan / kommunedelplan
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen

Disposisjon Utfordringer? Planprogram Fremdriftsplan Organisering og medvirkning Konsekvensutredning Kunnskapsgrunnlag, vurdering av enkelttiltak og samlet vurdering Naturmangfoldloven

De fire «F»’er Folkelig Faglig Fleksibelt Forutsigbart

Utfordringer Hva er de mest presserende/viktigste utfordringene de neste fire år? Må være realistisk og mulig å komme i mål med. Forankret politisk i kommuneplanens samfunnsdel eller ved oppstart av kommuneplanens arealdel. Virker som et sett av «regler» eller «kriterier» som legges til grunn for planprosessen

Organisering

Medvirkning

Eksempel på innholdsfortegnelse for planprogram - kommuneplanens arealdel: Formål med planarbeidet Premisser for planarbeidet: Eksisterende nasjonale, regionale og lokale mål og planer som er relevante for planarbeidet, og hvordan disse kommer til anvendelse Innhold i planarbeidet: Beskrivelse av konkrete forslag til endret arealbruk, herunder eventuelle alternativer Konsekvensutredning Eksisterende kunnskap for relevante tema Eventuelt behov for ny kunnskap Hvordan enkeltområder skal utredes, herunder alternativer Hvordan samlede arealbruksendringer skal vurderes Hvordan langsiktig strategi for arealbruk skal vurderes Krav til dokumentasjon fra forslagsstillere Planprosessen: frister, deltakere, medvirkning

Konsekvensutredning Er ikke farlig

Konsekvensutredning Verktøy som gjør det enklere, lettere og forutsigbart for næringsliv og befolkningen Beskrive virkninger for miljø og samfunn av: alle ny områder for utbygging og vesentlig endret arealbruk i eksisterende byggeområder Skal være forankret i planprogrammet

Besluttningsrelevant KU-forskriften gir tre generelle stikkord til hjelp i arbeidet med å avgrense og tilpasse konsekvensutredningens omfang og detaljeringsgrad: plannivået innholdet i det aktuelle planarbeidet relevans for de beslutninger som skal tas Utredningen må få frem: viktige miljø- og samfunnsverdier i de foreslåtte utbyggingsområdene virkningene utbyggingen kan få for disse verdiene hva som kan gjøres for å avbøte negative virkninger Et sjekkspørsmål kan være: ”hva må vi vite for å kunne ta stilling til forslag til ny eller endret arealbruk?” kan gjøres for å avbøte negative virkninger

Tre hovedelementer Kunnskapsgrunnlaget Redegjøre for tema og kunnskapen som legges til grunn for arbeidet. Vurdere hvert enkelt tiltak Skjema Samlet vurdering Tekstlig (og figur/tabell) Etter arealformål og utredningstema

Utredningstema (KU-forskriften, vedlegg III) Forurensning (klimagass, annet utslipp til luft,forurensning av jord og vann) Transportbehov, energiforbruk og -løsninger Kulturminner og kulturmiljø Naturmangfold Landskap Sikring av jordressurser (jordvern) Samisk natur- og kulturgrunnlag Befolkningens helse og helsens fordeling i befolkninga Tilgjengelighet til uteområder og gang- og sykkelveinett Kriminalitetsforebygging Beredskap og ulykkesrisiko Risiko ved havstigning Barn og unges oppvekstvilkår Der relevant skal det gis en beskrivelse av arkitektonisk og estetisk utforming, uttrykk og kvalitet Andre tema? -Befolkningsutvikling -Næringsutvikling -Reindrift -Fiske -Akvakultur

Naturmangfoldloven kap II Naturmangfoldloven er en sektorovergripende lov som i kapittel II omfatter «Alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk». Kapittelet omfatter fem prinsipper som skal legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig myndighet, jf. nml §7. Prinsippene er fastsatt i lovens §§8 til 12, og vurderingen av prinsippene skal fremgå av beslutningen i saken. kunnskapgrunnlaget (§ 8) føre-var-prinsippet (§ 9) økosystemtilpasning og samlet belastning (§ 10) kostnadene ved miljøforringelse skal bæres av tiltakshaver (§ 11) miljøforsvarlige teknikker og driftsmetoder (§ 12)

Gruppearbeid

Spørsmål 1.Hvilke felles utfordringer har man i Vesterålen? 2.Hvilke utredningstema er relevante å ta med i KU for en kommune i Vesterålen? Ut over de som er i vedlegg III Kystsonen? 3.Hvordan (og med hvem?) skal medvirkning sikres? Oppstart – midt – offentlig ettersyn