Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Advertisements

Hvordan intervjue en forsker?
Januar evaluering: I januar hadde vi som mål å fokusere på selvstendighetstrening i garderobesituasjonen. Dette opplever vi har vært til stor glede for.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Godt verktøy er halve jobben
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Rolighetsmoen barnehage
Praksislærermøte GLSM-praksis
Ny rammeplan for barnehagen
Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Evaluering av november på Blå avdeling:
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Borre ungdomsskole
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Barnehagen som språkarena
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sammensatte tekster ?.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017
Gruppeoppgave 1 semester 2
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Etterarbeid Balkongen
Hva har vi gjort i September?
Gang.
Sett inn video fra Vimeo:
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Pedagogisk dokumentasjon
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Den gode overgangen A – Forarbeid
Periodeplan for februar 2019
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
AKTIVITETSUKER Juni og juli
MÅNEDS-/ INFOBREV FOR TYRIHANS august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig leder i en liten én- avdelingsbarnehage  Tok videreutdanning ved siden av, derav 30 studiepoeng i bruken av IKT i barnehage  Begynte å jobbe som pedagogisk leder i Sommereng barnehage høsten 2015

Litt mer om meg  På barneskolen var jeg ikke særlig interessert i matematikk  Hadde en dyktig lærer på ungdomsskolen  Endte opp med å ha både 2MX og 3MX på videregående  Spesielt statistikk og sannsynlighetsregning, samt ligninger, syns jeg ble kjempespennende

Og enda litt  Var senere ute enn mine jevnaldrende når det kom til interesse for datamaskiner og lignende  Alltids hatt interesse for film  Som styremedlem i Tromsø Filmklubb, har jeg fått jobbet med å flere sider av filmproduksjon  I praksis på tredjeåret ble jeg utfordret til å bruke denne interessen sammen med barna

Hva er matematikk i barnehage?  Tall og telling  Rom og plassering  Størrelser og sammenligning  Klassifisering, formgjenkjenning og mønster

Hva er det å arbeide med digitale verktøy i barnehage?  De voksnes bruk av digitale verktøy  Barnas bruk av digitale verktøy  Barn og voksnes bruk sammen

De tre stadiene av barns utforskelse  Opplevelsesfasen  Undersøkelsesfasen  Refleksjonsfasen

Opplevelsesfasen  I hverdagen deres opplever barn daglig nye ting og situasjoner  Denne opplevelsesfasen er selvmotivert (det er barna selv som legger vekt på hva som er spennende)  Barna vil gjerne dele disse opplevelsene med andre (”Se her!”)  Vår rolle i denne fasen er å fange denne oppmerksomheten, og ikke lede den.  Dokumentasjon

Undersøkelsesfasen  Etter det første møtet, om det har vekket nok interesse, vil barna gjerne undersøke fenomenet nærmere  ”Hva skjer hvis jeg/vi…?”  Nå kan vi voksne ta en mer ledende rolle, og tilby barna ulike verktøy for å utforske fenomenene med

Refleksjonsfasen  Her bearbeider barna (og de voksne) resultatene av undersøkelsene som ble gjort  ”Hva om…?” blir til ”Hvorfor…?”  Barna kan veksle mellom undersøkelsesfasen og refleksjonsfasen  I refleksjonsfasen kan den voksne dele sine kunnskaper  Lov å si ”jeg vet ikke”, men må følges opp med ”la oss finne ut”  Den vanskeligste fasen å fange opp, for selv om vi undersøker sammen med barna, kan vi aldri være sikker på at vi fanger opp det samme som dem

Eksempel fra Sommereng barnehage

Opplevelsesfasen  ”Fem små apekatter klatra i et tre”  Repitisjon  Viktig med konkreter (fingrene) til å representere de enkelte apekattene

Undersøkelsesfasen  Vi så en YouTube video  Barna ble mer og mer opptatt av å telle apekattene i regla  Barna begynte å dramatisere regla  Hvordan lage egen film?

Film av ”Fem små apekatter”

I ettertid  Vi har opplevd at telling er blitt mer populært, og barna er blitt smått opptatt av både addisjon og subtraksjon  Barna er blitt mer opptatt av digitale verktøy, og datamaskinen har erstattet cd-spilleren som kilden til musikk  Interessen for å lage flere filmer har økt blant både barn og voksne

Hva annet kan vi gjøre?  Bruke GPS-app som viser deg ruten du har gått, til å tegne former på kart  Ta bilder av ulike former i barnehagen (formjakt)  Jobbe med perspektiv og sammenligning, ved å ta bilde mens et objekt er nært kamera, mens et er langt unna  Printe ut bilder av gjenstander eller mennesker i ulik størrelse

Litteraturliste  G. Langholm (red.), I. Hilmo, K. Holter, A. Lea & K. Synnes (2011): Forskerfrøboka. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS. Bergen.  E. Reikerås (2008): Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. Kunnskapsdepartementet. Oslo.