Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Advertisements

Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Fylkes- og kommunale veger
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Regional transportplan Agder
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Kjøp av ferjeruter i riksvegsamband Orientering på allmøte ifm forvaltningsreformen fra 2010 Fagleder samferdsel Odd Moldestad.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Kommunemøter RPBA - om RTP
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Fv Bustneslia Rana kommune
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer

Strategier i Transportplan Nordland som har betydning for utvikling av fylkesvegnettet Gjøre det tryggere å ferdes på veien. –Utbedre vegnettet og tilhørende infrastruktur i fylket slik at det fremstår tidsmessig, effektivt og sikkert –Redusere tallet på drepte og livsvarig skadde i trafikken i Nordland uten hensyn til veksten i trafikken Redusere næringslivets avstandsulemper. –Øke forutsigbarheten for godstransportene –Redusere transporttiden for gods mellom produksjonssted og marked –Tilpasse ferjekapasiteten til næringslivets behov

Strategier i Transportplan Nordland som har betydning for utvikling av fylkesvegnettet (forts) Få flere til å reise kollektivt Utforme et kollektivtilbud i de største byene/tettstedene som gir befolkningen et bussrutetilbud som kan fungere som et alternativ til bruk av egen bil Tilrettelegge for aktiv transport. –Bygge ut gang- og sykkelveger på strekninger hvor gange og sykkelbruk er en alternativ transportform. –Utforme klare kriterier for hvordan utbygging av gang- og sykkelveger langs fylkesveger i Nordland skal skje Gjøre transportinfrastruktur og tilbud tilgjengelig for alle. Legge vekt på universell utforming i alle faser av transportsystemet

Føringer for handlingsprogram for fylkesveger og ferjesamband 10 tonn tillatt aksellast på alle viktige transportruter for næringstransport Eliminere flaskehalser for framkommelighet for næringstransport Stanse forfall og oppgradere (utbedre) tilstanden på eksisterende veger, bruer og tunneler. Trafikksikkerhetstiltak som er målrettede mot de framtredende ulykkestypene Bygge gang- og sykkelveg for alle som har skoleveg uten tilbud om skoleskyss. 100 % fast dekke på alle (gamle) fylkesveger For å legge grunnlag for beslutning om framtidige langsiktige transportløsninger skal det gjennomføres konseptvalgutredninger for transportkorridoren fv. 17 Brønnøysund – Sandnessjøen og for forbindelsen fra fastlandet til Herøy og Dønna

Fylkeskommunen er fylkets største vegeier  Fylkeskommunen eier 47 % av offentlige veger i Nordland Kategori Veglengde (km) Fast dekke (km) Antall ferjesamband Riksveg Gamle fylkesveger Nye fylkesveger Kommunale veger3 500??? Sum

Noen nøkkeltall for fylkesveger Ved utgangen av 2012 vil det gjenstå 246 km (ca. 9,6 %) grusveg på gamle fylkesveger. 33 % av trafikkulykkene på offentlige veger i Nordland skjer på fylkesvegene. 78 % av samlet fylkesveglengde har tillatt aksellast 10 tonn. På resterende andel tillates maks 8 tonn. Ca. 60 % av samlet fylkesveglengde har årsdøgntrafikk (ÅDT) mindre enn 500 kjøretøy. Hoveddelen av dette er gamle fylkesveger. 53 tunneler med samlet lengde ca. 66,4 km. 834 bruer. (spennvidde på 2,5 m eller mer).

Trafikkulykker på fylkesveger Gjennomsnitt siste 5 år: –96 personskadeulykker –5 personer drept –16 personer hardt skadd –125 – 130 lettere skadd 48 % er utforkjøringsulykker 18 % er møteulykker 33 % av vegtrafikkulykkene i Nordland skjer på fylkesveg ¾ av drepte og alvorlig skadde som resultat av møte- eller utforkjøringsulykke

Forfall og oppgradering vegkonstruksjon Gjenopprette forfall: Tiltak som gjenoppretter tilstand og standard som var utgangspunkt da vegen ble bygget (= vedlikeholdsmessig etterslep) Oppgradering: Tiltak som gir vegen en standard tilpasset dagens behov Mill 2013-kr VegelementForfallOppgraderingSum Drenering Vegfundament og dekke Vegutstyr Sum

Tilstand på tunneler på fylkesveger 53 tunneler med samlet lengde på 66,4 km 22 (50,5 km) kan få spesielle krav dersom Tunnelsikkerhetsforskriften gjøres gjeldende for fylkesveger

Tilstand på bruer og ferjekaier på fylkesveger Mill 2013-kr KonstruksjonEtterslepOppgraderingSum Bruer under 20 meter Bruer meter Bruer over 100 meter Sum bruer fylkesveg Nordland Ferjekaier Sum bruer og ferjekaier fylkesveg Nordland bruer (lengde ≥ 2,5 m) og 75 ferjekaier på fylkesvegene i Nordland

Behov for skredsikring på fylkesveger Mill kr Fv.nrStedsnavnKommuneType skred Kostnads- overslag 805MyrlandsfjelletFlakstadSnø, stein SandnesliaGildeskålSnø 31 17Liafjell-OlvikvatnetLurøySnø, stein BallstaduraVestvågøySnø 9 633Smådalan I-IV og JuvikelvaSteigenSørpeskred 3 822FiskfjordHadselSnø Kangerura-SmortenVestvågøySnø Flågan TårnvikBodøSnø, is, stein RøvassdalenRanaSnø, is, stein Ramsvik-MortsundVestvågøySnø Kamman/ HersjeryggenVåganSnø, stein 16 17HolandsvikaMeløySnø, løsmasser 2 994HjellvollVestvågøySnø 8 Sum 1 340

Oppfølging gjeldende handlingsprogram gamle fylkesveger (Ft-sak 69/07) Formål *) HpBev.HpBev.HpBevHpBev.HpBev. Adm., planlegging og grunnerverv3,93,43,93,33,93,13,9 15,6 Tilskudd til trafikksikkerhetstiltak15,613,515,613,015,612,315,6 62,5 Rassikring3,93,43,93,33,93,13,9 15,6 Utbedring bruer og kaier13,011,213,010,913,010,213,0 52,1 Forsterkning/utbedring av grusveger58,6104,345,6120,045,6154,545,6 195,3 Nyanlegg28,37,924,70,024,79,624,7 102,5 Sum123,3143,6106,8150,4106,8192,7106,8130,0443,6616,8 *) basert på forslag til budsjett 2013 Mill kr

Oppfølging av gjeldende handlingsprogram for nye fylkesveger (Ft-sak 158/09) Formål *) HpBev.HpBev.HpBev.HpBev.HpBev. Strekningsvise prosjekt222,2219,9224,4204,7250,2139,8305, ,9 Mindre utbedringstiltak138,0140,353,957,439,352,828,1 259,2 Ferjekaier35,9 57,277,825,832,510,1 129,0 Gang- og sykkelveger2,2 13,517,725,824,410,1 51,6 Trafikksikkerhetstiltak19,1 15,720,910,115,410,1 55,0 Kollektivtrafikk2,2 0,0 2,23,12,2 6,7 Miljø og service6,7 3,43,37,97,24,5 22,4 Planlegging11,2 10,911,210,211,2 44,9 Sum437,6 379,2392,6372,5285,5381,5310,01 570,81 425,7 *) basert på forslag til budsjett 2013 Mill kr

Vedtatt økonomiplan 2013 – 2016 (Ft-sak 62/12) Mill kr Formål Ferjedrift398,1423,1 Drift og vedlikehold404,8401,8400,8 Fylkets trafikksikkerhetsutvalg1,7 Sum drift804,6826,6825,6 Investering fylkesveger441,1624,9354,8222,2 Bompenger252,5 Statlig tilskudd til rassikring55 Sum veg Nordland1553,21451,51180,41047,8

Bindinger investeringer etter 2016? ProsjektBinding Mill.kr Merknad Fv. 17 Røytvika - Kilboghamn150Starter i perioden Fv. 17 rassikring Liafjellet og Olvikvatnet 480Statlig tilskudd til rassikring? Fv. 834 Løpsmarka - Festvåg330Nytt prosjekt? Utbedring tunneler etter inspeksjoner 30Årlig? Utbedring bruer20Årlig? Tilskudd til kommunale trafikksikkerhetstiltak 14Årlig? Planlegging og grunnerverv13Årlig?

Prioriteringsdilemma i nytt handlingsprogram Utbedre eksisterende veger? –Etterslep –Oppgradering –Trafikksikkerhet Bygge nye vegforbindelser? –Ferjeavløsning –Innkortinger Kombinasjoner?