Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Advertisements

Therese Rieber-Mohn Espen Lilleberg
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Hønefoss politistasjon
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Seniorrådgiver Tone Viljugrein,
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Å leve med ADHD i familien
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Den vanskelige samtalen
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
HelART i Ulåsen barnehage
Når barns atferd gjør deg bekymret
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Barnevernets målsetting og oppgaver
Therese Rieber-Mohn Espen Lilleberg
Handlingsplan mot mobbing
Therese Rieber-Mohn Espen Lilleberg
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
Informasjon om skolehelsetjenestetilbudet på 3. trinn Veiing og måling Helseopplysning med tema helse, vennskap, trøbbel og vonde hemmeligheter.
MITT LEDERUTVIKLINGSPROSJEKT Ivar Selmer-Olsen Dekan og prorektor Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning i Trondheim.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Krisesenteret i Telemark
Barneverntjenesten i Åmot
INFORMASJON OM BARNEVERN
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Team X-lence Hva står vi for?.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
1 Kommunikasjon.
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Psykisk helse.
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Marthe Finstadsveen Psykolog
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter og DMMH 23. August 2012

SMÅ BARNS RETT TIL BESKYTTELSE Utvikling av barnehageansattes kompetanse om vold og overgrep mot små barn Åse Bratterud Barnevernets utviklingssenter NTNU Samfunnsforskning Kari Emilsen Dronning Mauds Minne Høgskolen for førskolelærerutdanning Bodil Mørland DMMH Elisabeth Walsø Lehn Styrer/Mastergrad 2

3 Åse Bratterud Barnevernets utviklingssenter NTNU Samfunnsforskning Kari Emilsen Dronning Mauds Minne Høgskolen for førskolelærerutdanning Brita Halvorsen og Ellen Jektvik Masterstudenter NTNU/DMMH BARNEHAGEN SOM BARNEVERNTILTAK

Konsekvenser for framtida Omsorgssvikt kan få store negative konsekvenser for barn Også for deres framtidige liv Det er en stor overvekt av barn og voksne som har opplevd omsorgssvikt i psykiatri, rusomsorg og fengsler Kan barnehagen bidra til å stoppe en slik utvikling?

Vårt fokus Hvordan barnehagen kan bidra til at barn kan få det bedre Hvordan vi som kompetansemiljø kan bidra til en slik framtidig utvikling Hva skal til?

Hovedmål med prosjektene Å forbedre praksis! Kartlagt endringsbehov gjennom å innhente nye data fra barnehageansatte og barnevernledere i hele Midt-Norge Satt i gang ulike typer aktivitet for å bidra til kunnskaps- og tiltaksutvikling Barnehager, barneverntjenester og høgskoler Å forbedre praksis! Kartlagt endringsbehov gjennom å innhente nye data fra barnehageansatte og barnevernledere i hele Midt-Norge Satt i gang ulike typer aktivitet for å bidra til kunnskaps- og tiltaksutvikling Barnehager, barneverntjenester og høgskoler

Barnehagens mulighet De fleste barn er i barnehage Oppdage omsorgssvikt Gjøre noe med det Barnehage som tiltak fra barnevernet De fleste barn er i barnehage Oppdage omsorgssvikt Gjøre noe med det Barnehage som tiltak fra barnevernet

 Over 60 % har vært alvorlig bekymret for et barns omsorgssituasjon  41 % bekymret for om et barn utsettes for fysisk vold  44 % har vært bekymret for om barn i barnehagen utsettes for psykisk vold  63 % har vært bekymret for at barn i barnehagen hadde foreldre med psykiske lidelser og rusproblem  25 % har vært bekymret for om barn i barnehagen utsettes for seksuelle overgrep Barnehageansatte er bekymret

Rundt 75 % opplever at de ikke har tilstrekkelig kompetanse på området 92 % synes ikke grunnutdanningen har gitt dem nok kompetanse om omsorgsvikt, vold og overgrep mot førskolebarn 9 Barnehageansatte sin vurdering av egen kompetanse om omsorgsvikt, vold og overgrep

Endringsbehov - kompetanse Å snakke med barn og foreldre om bekymringer Å overkomme redsel for å ta feil Mer spesifikk kunnskap om omsorgssvikt Stole på egen kompetanse Bli trygg på når og hvordan en bekymring skal meldes til barneverntjenesten Å snakke med barn og foreldre om bekymringer Å overkomme redsel for å ta feil Mer spesifikk kunnskap om omsorgssvikt Stole på egen kompetanse Bli trygg på når og hvordan en bekymring skal meldes til barneverntjenesten

Endringsbehov - samarbeid Å få til et godt samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste: Tydelige forventinger og to-veis kommunikasjon Gjensidig tillit til hverandres kompetanse Spesifikk tilbakemelding Felles fokus på barns beste

Etterpåklok ”Vi ser ikke alt som vi burde ha sett. I ettertid ….. når barnet har sluttet i barnehagen, kan vi tenke at vi skulle ha sendt ei melding til barnevernet”.

Takk for oppmerksomheten!