STY301002 – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TIDE BUSS Erfaringer fra drift av gassbusser Adm. direktør Idar Sylta
Advertisements

Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
FORURENSING FRA BIL.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Bransjemøte Statens Vegvesen 2. April 2008 Liv Kari Skudal Hansteen Avministrende direktør RIF.
Tiltak for å øke antall kollektivreisende Samferdselskomitéen Stine Fredriksen
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Naturgasseminar Seminar om bruk av naturgass i transportsektoren i regi av Sør-Trøndelag fylkeskommune Innlegg fra adm direktør Arne J. Nymo,
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
Helge Lund, konsernsjef Klimateknologikonferansen Trondheim, 18. oktober 2007 Verdiskaping i utfordrende omgivelser.
1 Nye tider: endringer i arbeidslivet. 2 Samfunn i endring Stadig mer turbulente omgivelser Høyere endringstakt Større kompleksitet Slike omgivelser innebærer.
MERGI Combustion Catalyst
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Prestasjonsutvikling
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Velkommen til klimatoppmøte!
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Hva er viktigst for kundenes transportvalg? Etterspørselsdrivere i kollektivmarkedet Sian Ambrose – Markedssjef Ruter (mai 2016) 1.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
1. 2 Fra Blekkulf til Miljøagentene «Barn i Norge går, sykler eller reiser kollektivt til skolen. De er bevisste på konsekvensene av mye.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
S.1Endres i topp-/bunnteksts.1 CO 2 -faktorer for oppsett av klimaregnskap for norske fjernvarmeselskap Presentasjon av bransjeprosjekt Jon Iver Bakken.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Bærekraftig Gulvavretting Nye og miljøvennlige gulvløsninger
Markedsleder i Norge på elektriske busser
The Fjords - Excited by the Fjords
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Samferdselssjefkollegiet
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
Hurtigbåten Miljøsvin, eller mulighetenes transportmiddel
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Orientering for VSV, 13.desember: Arbeidsreiser med “klimakutt”
Presis, ofte og behagelig
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Trondheim sentrum fram mot 2040
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Drivstofforbruk og CO2-utslipp
Kollektivtrafikkforeningen
Utskrift av presentasjonen:

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 2 Bakgrunnen for møtet Intensjon Østlandssamarbeidets samferdselsutvalget vil bidra til bedre miljø ved å få flere til å reise kollektivt og miljøvennlig. Da må vi ha mer kunnskap om kollektivtrafikkens rolle i et miljøperspektiv og om Miljømessige konsekvenser av kollektivtrafikk Bakgrunn Møte i Østlandssamarbeidets samferdselsutvalg der ønske om å få drøftet saken og Få faktakunnskap samtidig Erkjennelse I dag tas de beslutningene som avgjør hva slags samfunn våre etterkommere skal Vokse opp i. Vi må sørge for at beslutningene blir riktige.

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 3 SLs Miljømål fra SL har tre mål utslippsmål for buss i miljøprogrammet: 1. NOX:- 48 % 2. Partikler:- 75 % 3. CO2:- 15 % Grunnholdning for arbeidet SL er en stor aktør innen kollektivtransport med ca. 740 busser i trafikk (inkl. reservebusser, skole- og spesialtransport) med et forbruk på ca. 11,8 mill. liter diesel pr. år. SL har med dette en god mulighet til å være en pådriver for mer miljøvennlig teknologi og drivstoff.

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 4 SLs uttrykte profil skal bygges på 3 “søyler” som som er differensierende i forhold til våre konkurrenter og signaliserer troverdighet til våre kunder og blant våre ansatte. Profilen skal implementeres i vår markedsføring. Vår profil “Kjør på grønt” - Fremkommelighet - Miljø - “Design-programmet” Pålitelig - tillitt til produktet - kvalitet på produktet - personlig service Opplevelse - den hele reisen - møtet mellom mennesker og omgivelser - uforpliktende kvalitetstid - folkelig - vennlig SLs Profil

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 5 Utslipp fra buss – Eurokrav EurokravÅrKrav utslipp NO x (g/kWh) Krav utslipp partikler (g/kWh) % av bussparken i ,0 % Euro – 19958,00,36 13,1 % Euro – 20007,00,15 24,2 % Euro – 20055,00,1053,7 % Euro – 20083,50,02 Euro –2,00,02

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 6 Miljøtilstand busspark Miljøtilstand busspark inkl. reservebusser Gjennomsnittsalder buss (år)7,956,806,42 Busser som tilfredsstiller EURO 2-krav eller bedre44,8 %69,7 %77,8 % Busser med CRT-filter4,2 %5,3 %9,7 %

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 7 Resultater De totale utslippene til luft fra busstrafikken i SL for 2005 er beregnet til: NO x 270,8 tonn Partikler5,2 tonn CO ,2 tonn Mengden utslipp av NO x, partikler og CO 2 er nedenfor vist i gram pr. kilometer. Dette gir oss tall som er sammenlignbare fra år til år, uavhengig av om det kjøres flere eller færre avganger. Miljøindikator busser (g/km) Mål 2008Endring NO x 11,810,79,78,88,06,1-32,3 % Partikler0,330,290,230,190,150,08-53,9 % CO ,2 % Tabell 4: Miljøindikatorer for buss 2001 til 2005, med målverdier 2008 og endring (%) for 2005

STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 8 Veien videre 1.Diesel med stadig strengere utslippskrav (Eurosystemet) 2.Biodrivstoff i økende grad (Biodiesel/bioetanol?/biogass?) 3.Hydrogen 4.Det vil si ingen mellomfase med lagerressurser (f.eks gass)