Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Stilistikk 4 En setning En ytring.
8 Skumlesing.
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Eksempel på oppgaveløsning
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Valencia.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ordklasser Inndelingen
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Dikt.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Info om barn og begreper
Morfologi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Organisk kjemi - kjeder av karbonatomer Kunne fortelle om grunnleggende kjemi Kunne forklare noen typiske trekk ved organiske stoffer Kunne tegne skallmodellen.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Lekseplan for 5.trinn uke 35 Mandag 24. august – fredag 28. august
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Dekktyper I dag skal vi gå gjennom fire dekktyper: de symmetriske, de asymmetriske, de retningsbestemte og de asymmetrisk retningsbestemte.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Substantiv Artikler og kjønn.
Hva er en god ordbok?.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Kapittel 1: Hei!.
Den matematiske samtalen
Kapittel 16 På fotballtrening.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Emilios jobb som assistent
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kom i gang med programmering!
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok

Introduksjon Bli kjent med ordboka, bla i den og prøv deg fram! Bli fortrolig med strukturen slik at du raskt og effektivt finner fram. Utallige feil kan unngås hvis du bruker ordboka for det den er verdt. Bli kjent med ordboka før du har den med på eksamen.

Oppslagsord Det første ordet i en ordbokartikkel. Står i halvfet skrift eller i blått. Bli trygg på hva som er grunnformen av et ord. Verb står i infinitiv, substantiv i ubestemt form entall og adjektiv står i positiv. (Bøkene, rakk, størst er ikke oppslagsord, men slå derimot opp på oppslagsordene bok, rekke, stor.) Tren deg opp til å bli god i å alfabetisere ord, så finner du raskere fram til oppslagordet du er på jakt etter.

Homografer Homografer er ord som staves likt, men som hører til ulike ordklasser. I Cappelen Damms ordbøker er hver homograf et eget oppslagsord, med et lite, hevet tall umiddelbart etter, slik: bear 1 og bear 2. Homografene står gjerne i en fast rekkefølge; substantiv, verb, adjektiv, adv (se Brukernøkkel foran i ordboka for en fullstendig liste).

Uttale og lydskrift I den engelsk-norske delen av ordboka kommer lydskriften etter det engelske oppslagsordet. Lydskriften viser hvordan oppslagsordet skal uttales. Du finner en oversikt over lydtegnene på en av de aller første sidene i ordboka under overskriften Uttale og lydskrift. Det er viktig at du lærer deg informasjonen som står der.

Forkortelser Et kjennetegn ved ordbokartikler er de mange forkortelsene. Du må vite hva forkortelsene betyr. Studer oversikten over forkortelsene. Den står på en av de aller første sidene i ordboka under overskriften Liste over forkortelser brukt i ordbokdelene. Viktig informasjon om blant annet ordklasse (sb, vb, adj), språkområde (brit, amer), stilnivå (dgl, gml, vulg) og fagområde (bot, zool) er gitt ved hjelp av forkortelser.

Oversettelser Tospråklige ordbøker brukes først og fremst for å finne oversettelser. Oversettelsene står gjerne i rett skrift. Oversettelser som er gruppert etter et betydningsnummer, hører naturlig sammen. Hvis det bare er én betydningsgruppe, er den ikke nummerert.

Oversettelser (2) Ofte er betydningsnummeret etterfulgt av en kursivert, kort og presis beskrivelse av betydningen. Slike spesifiserende opplysninger kommer i parentes foran én eller flere oversettelser. Betydningsforskjeller kan også gjøres tydelige ved hjelp av forklarende parenteser etter oversettelsene. Der det finnes flere alternative betydninger, må du forsikre deg om at du velger riktig betydning. Ordboka gir deg nødvendig informasjon om betydningsforskjeller og betydningsnyanser.

Eksempler Eksempler er hele (eller nesten hele) setninger som viser en typisk bruk av oppslagsordet. Eksempler står i kursiv. Eksempler hjelper deg til å velge riktig oversettelse.

Uttrykk Cappelen Damms ordbøker har et spesielt fokus på ordtak, uttrykk og faste vendinger. Disse er plassert på slutten av ordbokartikkelen, i alfabetisk rekkefølge og med uthevet eller blå skrift. Å oversette slike uttrykk ord for ord blir ofte galt. Lær deg hvordan du finner uttrykkene! Regelen er at uttrykket er plassert under det første meningsbærende ordet, vanligvis et substantiv eller et verb (ha svin på skogen står under oppslagsordet svin).

Annen hjelp og informasjon Cappelen Damms ordbøker inneholder i tillegg kart, minigrammatikk, faktasider, tipsrammer og utvalgte illustrasjoner som tjener som små temaordlister. Ytterst i høyre marg finner du en alfabetstripe som hjelper deg til å finne fram til den alfabetbolken du skal til – på raskest mulig måte. Over streken på hver side i ordboka står det to ord. De viser henholdsvis første og siste oppslagsord på gjeldende side.

Oppsummering Tradisjonelt er ordbøker brukt til å finne oversettelser. Fra ordbokartikkelen kan du hente ut en rekke andre opplysninger i tillegg, som uttale, språkområde, stilnivå, eksempler og uttrykk. Det er avgjørende at du kjenner til de ulike elementene i en ordbokartikkel og vet at de opptrer i et fastlagt mønster.