Elektriske busser i Bergen Gjennomgang av oppdrag for Hordaland fylkeskommune, Skyss Presentasjon i Stavanger 9. mars 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Trebåt for alle.
TIDE BUSS Erfaringer fra drift av gassbusser Adm. direktør Idar Sylta
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Høyhastighetsutredningen
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Mulighetsanalyse oppgradering/utvidelse av Drammen sykehus
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
LANGSUNDFORBINDELSEN NÆRINGSEFFEKTER OG FINANSIERING – Alternative title slide.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Et perspektiv på teknologivalg Steinar Madsen, styreleder i Kolumbus AS.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Seminar om miljøteknologi Stortinget 14. oktober 2016 Marianne Lie Sekretariatsleder.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Markedsleder i Norge på elektriske busser
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Ruter
Dialogkonferanse El-buss
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Systemtest av elektriske busser i Oslo sentrum Presentasjon på dialogkonferanse Unibuss.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Statnett og prosumenter
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Presis, ofte og behagelig
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Det handler om å ta ansvarlige valg for energidistribusjon
Organisasjoners kjøpsadferd
Nes etappe 2, Alternative løsninger
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Elbillading i Sandaker borettslag
kart.fosen.net – interkommunalt GIS-samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Elektriske busser i Bergen Gjennomgang av oppdrag for Hordaland fylkeskommune, Skyss Presentasjon i Stavanger 9. mars 2016

Introduksjon Informasjon kommer fra mulighetsstudie for elektriske busser for Hordaland fylkeskommune og Skyss. Konklusjoner er mine egne. Thomas J. Potter - Sivilingeniør Senior Transportation Engineer, Norconsult AS e: t: mars 2016

History - trolleybus operations in Bergen #1 Trolleybuses first introduced in Norway (Drammen) in First introduced in Bergen in 1950 (line 5). Comprehensive plan to replace existing tram lines with trolleybus operation. Line 2 converted to trolleybus in mars 2016

History - trolleybus operations in Bergen #2 Line 1 converted to diesel bus in Line 2 extend several times between 1957 and Other expansion plans discussed but not funded. Line 5 converted to diesel bus in City operator (Bergen Sporvei) privatized in Trolleybuses and infrastructure transferred to private company: Gaia Trafikk  now, Tide Buss 49. mars 2016

History - trolleybus operations in Bergen #3 Need for new trolleybuses around year 2000 Basis for special subsidy from the City of Bergen to maintain trolleybus operations Line not subject to competitive tender - yet. 6 new articulated trolleybuses were bought in mars 2016

Mål for prosjektet - vedtak Fylkesutvalet gir sin tilslutning til mandatet for muligheitsstudien for utvikling av elektriske busser i Bergen og ber om at resultata frå utgreiingsarbeidet blir lagt fram som eige sak. Muligheitsstudien skal komme fram til ei fagleg tilråding om ein skal vidareføre drifta og utvide trolleybussnettet i Bergen eller ikkje. Studien skal og gi eit betre grunnlag for å samanlikna trolleybuss med annen bussteknologi. Muligheitsstudien skal gjere greie for tekniske, driftsmessige og økonomiske forhold. 9. mars 20166

Status i Bergen En trolleybusslinje - ca. 7 km 6 leddtrolleybusser fra kan brukes til Rushtidsbehov for busser for linje 2. Parallell kjøring –linje 80 fra Sædalen –linje 3 fra Sletten Infrastruktur eiet av Tide ASA Verksted på Mannsverk eies av Hfk Bybanen AS har kapasitet / kompetanse til å drive infrastruktur Linje 2 skal legges ut på anbud i mars 20167

Systemer for elektriske busser 8 Trolleybuss –Utprøvd, trolleybusser i 380 byer. Bergen har hatt siden Batteribusser –Nattlading eller tilleggslading, induktiv eller konduktiv ladning. Store, tunge dyre batterier med usikkert levetid samt usikkerhet knyttet til ladingsinfrastruktur for stor vognpark. –Lading bør skje med likestrøm og krever infrastruktur Hybridbusser –Seriell (t ex MalmöExpressen – VanHool ExquiCity CNG). Seriella hybrider bygger på eldrift, hvor energi kommer fra en standardmotor (diesel eller gass) samt bremseenergi og eventuell kontaktledning. –Parallell hybrid bør ikke regnes som elbuss –Alle moderne trolleybusser har mulighet å kjøre uten kontaktledning. Brenselcellsbusser (i prinsipp også hybrid) –Forsøksvirksomheter i mindre skala (Oslo) –Krever hydrogen (elektrolyse eller industriell biprodukt) –Uklar framtid, har vært lovende lenge –Fortsatt dyrt 9. mars 2016

Oppsummering - Hva har vi lært underveis - #1 Hvis dere har en trolleybuss linje, behold den –Råd fra Arnhem, Solingen og Esslingen Trolleybussens egenskaper er påkrevd av publikum / politikker: –Støysvakt, ingen lokal forurensing, bra kjøreegenskaper spesielt med stigning –Forankret i Skyss "Kollektivstrategi" og "Miljøstrategi” –Energieffektiv / billig i drift Bussverden går i retning av elektrisk drift, såkalt e-mobility Stavanger vurderer bruk av trolleybuss på Bussvei 2020 – innkjøpssamarbeid er mulig Batteriteknologi er ikke på plass ennå for 100% batteridrift, spesielt med leddbusser 9. mars 20169

Oppsummering - Hva har vi lært underveis Mange forskningsprosjekter –Bedre batteri / alternative metoder for lading underveis Strøm for belysning, varming/kjøling, tekniske system om bord kan være inntil 50% av total energibehov for bussdrift Trolleybuss kan være langt billigere i drift enn diesel eller gass, men infrastrukturen må benyttes effektivt. Tradisjonell trolleybussdrift med kontaktledningsanlegg er fremdeles best med hensyn til energieffektivitet og pålitelighet 9. mars

0-alternativ Nedleggelse av trolleybussdrift på linje 2 Fordeler –Mulighet for umiddelbar forlengelse av linje til Sædalen –Mulighet for umiddelbar forlengelse gjennom sentrum –Enklere å integrering i anbudspakke for Bergen sentrum –Unngå overtakelse av infrastruktur, eventuelt busser, fra Tide Ulemper –Fjerning av mest miljøvennlig busslinje i Bergen som er sterk trafikkert –Økning av støynivå og lokal forurensing langs linje –Saktere drift –Økt energiforbruk –Nedleggelse er i konflikt med råd fra andre byer og overordnete trender i verden å satse på elektrisk drift Usikkert om vesentlig reduksjon i driftskostnader 9. mars

Konklusjoner #1 Behold linje 2 Fortsatt drift til neste anbudsrunde i 2017 Forberedelse for overtakelse av infrastruktur Due diligence / selskapsgjennomgang: kontroll / vurdering av dagens infrastruktur (verdisetting og behov for forbedringer), verksted og vognparken Avtale / overtakelse fra Tide Integrering i virksomheten til Bybanen AS Nødvendige oppgraderinger / forbedringer gjennomføres 9. mars

Konklusjoner #2 Kjøp nok busser for 100% trolleybussdrift Variant 1 –Behold dagens 6 trolleybusser, revisjon/oppgradering - må kjøpes fra Tide –Basert på verdivurdering / trinnvis investering i nye materiell –Revisjon (halv-levetids oppgradering) –Kjøp nok busser for drift av linje 2 til Sædalen med kun trolleybusser (12 busser) –Nye busser med batteripakker for autonom drift (hjelpesystem) stor nok for drift til Sædalen / Slettebakken Variant 2 –Kjøp kun nye busser (ikke kjøp de 6 bussene fra Tide) (+6 busser) –Anbefales at Hfk tar høyde for denne varianten Behov for 12 busser totalt –Basert på 100 minutters omløpstid Sædalen - Strandkaien og 10 minutters intervall - 2 reservebusser Opsjoner (inntil 30 busser) –Opsjon for flere busser, eventuelle forlengelse til Nesttun (+ 3-4 busser), forlengelse til Nipedalen / Gravdal (+ 6-8 busser) –Langsiktig: Slettebakken - Fyllingsdalen (2020), ( busser) 9. mars

Mulige forlengelser av linje 2 9. mars

Konklusjoner #3 Infrastruktur - rutestruktur Birkelundstoppen - Sædalen (2,5 km) –Søknad / etablering av forskningsprosjekt –Etablering av KL-anlegg på strekning / Likeretter ved Sædalen Nødvendig for sammenligning av koblet drift kontra batteridrift Sikring av pålitelig drift Mulighet for lading på Sædalen Sædalen - Nesttun (5,6 km) –Forlengelse av drift til Nesttun –Basert på erfaring/resultatet fra 1. fase - KL anlegg på strekning Sentrum - Gravdal/Nipedalen (ca. 8 km) –Forlengelse fra Standkaien / Sentrum To varianter: via Nøstet eller via Sydnestunnelen Sydnestunnelen er aktuelt, men komplisert Line 2: Nesttun - Gravdal / Nipedalen (ca. 23 km) 9. mars

Dagens trolleybus linje 2 Fase 1: Til Sædalen Fase 2: Til Laksevåg Fase 3: Til Nesttun 9. mars

Konklusjoner #4 Infrastruktur - rutestruktur Bybanen åpnet til Åsane Line 3 og 4 (sørdelene) koblet sammen som ny elektrisk linje Kobling av Slettebakken og Fyllingsdalen (historisk linje 3) Linje 3: Oasen (Hesjaholtet) - Slettebakken –rutelengde, ca. 16 km –ny elektrifisering, kun 8 km (Gyldenpris - Hesjaholtet, Slettebakken) En investering på ca. 500 MNOK vil gi et trolleybussnett på ca. 35 km med 36 busser (eksklusiv kostnader for holdeplasser og fremkommelighetstiltak) Andre linjer bør vurderes –Linje 10: Mulen - Sentrum - Søre Skogsvei - Wergeland - Sletten –Sandviken: Linje 18 og 6 (etter bygging av Bybanen til Åsane) 9. mars

Konklusjoner #5 Driftskostnader Driftskostnader for trolleybuss i Bergen i dag er høy –Lite system –Dårlig utnyttelse av nettverk Driftskostnader kan være på samme nivå eller lavere enn dieselbuss –Integrering i Bybanen AS –Bedre utnyttelse av infrastruktur –Utvidelse av nettverk Trolleybuss har etterspurte egenskaper –Støysvak, rask, ingen lokal forurensing Energiforbruk og -kostnader er vesentlig lavere –Kun en femte del av energikostnader for trolleybuss (1 kr. / km) kontra diesel (5 kr / km) Vedlikehold av trolleybusser ikke høyere enn diesel 9. mars

Konklusjoner #6 Internasjonalt samarbeid Tett samarbeid med internasjonale aktører innenfor e-mobilitet Deltaker i EU prosjekter –Bybanen AS deltar i prosjektet Eliptic –ELIPTIC - ELECTRIFICATION OF PUBLIC TRANSPORT IN CITIES Medlemskap og aktiv deltakelse i fagorganisasjoner som UITP / VDV / TrolleyMotion Fortsatt kontakt med aktuelle involverte driftsselskaper og byer (flere byer vurderer nye elektriske linjer) 9. mars

Status i Bergen – mars 2016 Teknisk forprosjekt –Etablering av tekniske spesifikasjoner for trolleybuss og elektriske busser –Infrastruktur og rullende materiell –Valg av busstype Reguleringsplan for forlengelse –Laksevåg –Sædalen –Nesttun Innkjøp av busser –Åpent for samarbeid med Rogaland 9. mars