Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Advertisements

Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Sportsklubben nord Versjon
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Eilert Sundt videregående skole
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Velkommen til foreldremøte 12.september 2017
Velkommen til ungdomsskolen
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Velkommen til informasjonsmøte
Velkommen til informasjonsmøte
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
Velkommen til August 2017.
Overgang barneskole ungdomsskole
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Fellesmøte Fellesmøte.
Framgangsmåte i mobbesaker
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
PILOTEVALUERING II AV DRØMMESKOLEN EN STUDIE AV 3 VIDEREGÅENDE SKOLER MED FOKUS PÅ EFFEKT OG PROSESSEVALUERING DEL A Ingrid Holsen, Torill Larsen.
Fylkestinget 12. desember 2017
NAV-veiledere i vid. skole
Elever og foresatte 10.trinn
Psykisk helse -Psykososialt team
Velkommen til foreldremøte
Den matematiske samtalen
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Velkommen!.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Gjennomføring etter 5 år
Oppfølging av Høstrapporten
Folkehelsetiltak i regi av Hordaland fylkeskommune
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Høstrapport – tall og statistikk
Orientering HOV 4. juni 2019.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Foreldremøte 9.klasse
Velkommen til foreldremøte Vg2 ID/TI - St. Olav videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt «Innenfor skolen» 1

Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato  Kroppsøvingsfaget  Funn fra masteroppgave 2

Prosjektet «Innenfor skolen»  tv/NNFA / tv/NNFA /  Mål: bidra til å redusere fravær og frafall ved videregående skoler i Bergen.  Et utviklingsprosjekt for å videreutvikle innholdet i skolehelsetjenesten, samt videreutvikling av tverrfaglig samarbeid.  Prosjektet startet opp høsten

Prosjektorganisering: <styringsgruppe Prosjektgruppe Ressursgruppe 4

5

Hvorfor dette prosjektet? 6 Tilstandsrapport Hordaland fylkeskommune 2013/14- for 2008 kullet: 68,9 % gjennomføring. Studiespesialiserende 84,4% gjennomføring. Yrkesfag 60,9 % gjennomføring. På landsbasis var det i følgje Folkehelseinstituttet 30% av elevene som ikkje fullførte videregående skole. Undersøkelse fra Akershus viser årsaker til at elever slutter. For eks. vanskelige hjemmeforhold, psykisk sykdom, psykososiale problem, fysisk sykdom og rusproblem. Undersøkelse Uni Research Helse – ungdom i Hordaland fra 2012 viste at mange av ungdommene som rapporterte om høgt fravær ikke hadde vært i kontakt med noen hjelpetjeneste. OBS! Sammenheng mellom psykososialt miljø og læring

7

8

Hvorfor ekstra fokus på kroppsøvingsfaget? 9 Bilde hentet fra aktivitetsbanken Udir.

Status i pilotprosjektet: Åtte skoler er med i pilotprosjektet (både studiespesialiserende og yrkesfag):  Garnes vgs  Tertnes vgs  Akademiet  St. Paul gymnas  Årstad vgs  Fana gymnas  Slåtthaug vgs  Nordahl Grieg vgs 10

Status i pilotprosjektet:  Oppstart fra skolestart 2015  Åtte skoler er med i forhold til rutine i kroppsøving  En skole prøver ut rutine i alle fag 11

Utprøving av ny rutine knyttet til fravær i kroppsøving:  Klare rutiner for oppfølging av fravær i samarbeid med skolen skal bidra til å sikre tidlig oppfølging av elever, før de har opparbeidet seg høyt fravær.  Pilotprosjekt med utprøving av konkret rutine for oppfølging av fravær i kroppsøvingsfaget med oppstart fra høsten

Rutine kroppsøving  Når eleven ikke deltar i kroppsøving 3 uker på rad, eller 6 timer eller mer i løpet av 1 mnd., skal skolen sørge for at eleven får tilbud om samtale med skolehelsetjenesten. 13

Utvalg  Noen skoler prøver ut rutinen i forhold til alle elevene på skolen, mens noen skoler har valgt ut en eller fleire utdanningsprogram. 14

Ulike variasjoner i forhold til informasjonslinjer Kroppsøvingslærer registrerer fravær i Skolearena. 15 Kroppsøvings- lærer Kontaktlærer/ mentor ElevHelsesøster Kroppsøvings-lærerElevHelsesøster

Ulikt fra skole til skole om det er:  kroppsøvingslærer, kontaktlærer eller mentor som har ansvar for at eleven får tilbud om samtale med helsesøster.  kroppsøvingslærer, kontaktlærer eller mentor må legge fram rutinen slik at eleven får lyst til å ta imot tilbudet om samtale. 16

Ansvaret til helsesøster  Tilby tre samtaler før eventuell videre henvisning.  Maksimalt to tilbud om samtaler sendes eleven. Antall elever som ikkje møter kartlegges. Rutiner for videre oppfølging utarbeides.  Bruke kartleggingsverktøyet i skolehelsetjenestens journalsystem HsPro.  Å sende skriftlig melding til fastlege ved fravær som kan gi grunnlag for medisinsk oppfølging.  Ta opp fravær som tema med alle elever.  Delta på foreldremøter på Vg.1. (PowerPoint er utarbeidet til bruk på foreldremøter). 17

18

Det vi kan sei om utprøvingen fram til nå: 19  utfordring på større skoler – informasjonsflyt  at alle ledd er informert  helsesøsters deltagelse på foreldremøter  rutinen har en preventiv effekt i seg sjølv  kontaktlærer melder fra at de synes det er bra at helsesøster også har en automatisk rolle for å følgje opp elever med fravær  fanger opp elever med psykiske plager/utfordringer

Er en samtale med helsesøster nok?  Viktig at vi arbeider på flere nivå:  - tidlig innsats- barnehage  -helsefremmende skoler  Ny GIV  Fokus på det psykososiale miljøet- anti- mobbeprogram.  Mestringsforventning ( self - efficacy) – Albert Bandura. 20

Målet er at eleven skal kunne delta i kroppsøvingsfaget, slik at han/hun får et vurderingsgrunnlag i faget. 21

Oppsummering/oppfordring:  bygge trygge relasjoner rundt ungdommen/eleven.  Ta opp fravær som tema når du samtaler med ungdom. 22

23

Ta gjerne kontakt: 24