1 Onsdag 16.09 Smerteseminar for lege- sykepleie- og fysioterapistudentene 0815-0900: Tverrfaglig samhandling om pasienter med smerter: Hva kan lege-,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Opioider Bruk – problematisk bruk Hvor går grensen?
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Hva er AVHENGIGHET? Et komplisert spørsmål
RUS – MER ENN BARE ”ØDELAGTE” NARKOMANE OG GAMLE ALKOHOLIKERE
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
BEHANDLING AV DØENDE PASIENTER
Dette er Raskere tilbake
Forståelse av avhengighet
Potpourri.
Mestring og forebygging av depresjon
Utfordringer og muligheter Sykepleier – Kari Sollesnes
vidundermedikamentene??
Smerte og fysisk aktivitet ved myelomatose
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
LAR Helse Stavanger Gravide i LAR Vårseminar 2016, Bente Sikveland, leder LAR Helse Stavanger.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
MYELOMATOSE OG FYSISK AKTIVITET Tom Igelkjøn, fysioterapeut Med. 5 N. – Hemat. / HUS,
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Fastlegens rolle Linn Skogholt Frosta Legekontor.
Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
1 Misbruk av A- og B-preparater hos gamle Dr. Cecilie Wium, Geriatrisk Daghospital Lovisenberg Diakonale Sykehus.
Startpakke for etisk refleksjon. Hva er etikk? Etikk handler om hvilke verdier og holdninger jeg har, og ikke minst; hvordan disse verdiene omsettes i.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Sosialpedagogikk på Manglerud
Barneverntjenesten i Åmot
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Faglig utvikling hos sykepleierne
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver
Utrygt utstyr.
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Vold på arbeidsplassen
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Trym Nordstrand Jacobsen
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
Skolehelsetjenesten i Haugesund kommune
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
(Parent Management Training - Oregon)
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Individuell jobbstøtte (IPS)
Samarbeid mellom fastleger og sykehusleger – resultatet av to undersøkelser Møteplassen Dag-Helge Rønnevik Praksiskoordinator PKO Helse Fonna.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Matematikk på ungdomstrinnet
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Voldsforebyggende opplæring
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Behandling av søvnvansker hos barn og unge.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Modul 3 – Intensiv opplæring
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Foreldremøte 9.klasse
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

1 Onsdag Smerteseminar for lege- sykepleie- og fysioterapistudentene : Tverrfaglig samhandling om pasienter med smerter: Hva kan lege-, sykepleie-, fysioterapeut- og psykologutdanningen bidra med? Petter Borchgrevink, Thor Albriktsen, Håvard Østerås og Magne Flaten : Kasuistikk: Tverrfaglig samhandling ved akutte smertetilstander. Borchgrevink, spesialsykepleier Bjørn Hval, fysioterapeut Astrid Woodhouse : Kasuistikk: Tverrfaglig samhandling ved langvarige smertetilstander. Borchgrevink, Hval, Woodhouse : Betydningen av psykologiske mekanismer ved smertetilstander. P sykologspesialist Heidi Trydal

2 Kasuistikk: Pasient henvisning til smerteteamet fra sengepost 27 år gammel mann med svært aggressiv oppførsel etter at han ble innlagt ø.hj. med sterke ryggsmerter i går. Han bruker 200 mg morfin-tabletter pr. dag. Fall fra tak for ett år siden. Ingen skade påvist. Fulgt opp av fastlege. Nå innlagt pga ekstreme smerter. Dårlig effekt av smertestillende. Urolig og vanskelig å ha i avdelingen. Ønsker vurdering av analgetika-regimet. Psykiatrisk vurdering? Ber om raskt tilsyn. Sykepleier

3 Sykepleier går til sengeposten Møter en utslitt, smertepåvirket, sint mann. Han er opprørt og fortvilet. Mistillit til sengeposten. Samtale ved senga roer situasjonen litt. Føler seg mistrodd. Opplever ikke at smertene blir tatt på alvor. Synes betjeningen er defensiv og unnvikende. Tror de ikke vil si alt de vet. Har de siste ukene brukt 200 mg Dolcontin i døgnet. Synes det hjelper lite ”Noen må gjøre noe! Jeg klarer ikke mer!” Sykepleier

4 Smerteteamsykepleier: Hva hadde skjedd ett år tidligere ? Arbeidet på tak. Måtte hoppe ned 5 meter for å unngå annen skade. Landet på beina. Akutte smerter i korsryggen, ikke utstrålende. Ikke brudd. CT abdomen neg. Legevakt – hjemsendt med resept på 20 tabletter diclofenac (Voltaren). Sterke smerter i videre forløp. Oppsøkte fastlegen etter tre dager. Var restriktiv, redd for å gi for mye. HVA SLAGS SMERTER? KLASSIFISERING. PRINSIPPER FOR ANALGETIKA Sykepleier. Kartlegging og observasjon om pasientens opplevelse av det akutte ett år etter

5 Hva slags analgetikabehandling etter store, akutte skader? Bør være liberal i forhold til innleggelse selv om det ikke er brudd el hodeskade’ Vurdere å øke til trinn 2 eller 3 på analgetika/smerte-trappa Skrive ut resept på analgetika Sørge for at fastlege følger opp raskt Lege

6 Smerteteamlege får fram: Oppsøkte fastlegen igjen etter 14 og 28 dager Søvnløs pga smerter Bekymret for at noe er alvorlig galt Fikk kodein paracetamol Henvist til billeddiagnostikk Ingen brudd eller operasjonsindikasjon Blir sykmeldt igjen og igjen Henvist til fysioterapi Trening og øvelser; mer vondt Oppsøkte kiropraktor Hva slags fysisk aktivitet og fysioterapibehandling etter akutte skader? Lege

7 Hva slags fysisk aktivitet og fysioterapi- behandling etter akutte skader? Grundig undersøkelse av funksjon og bevegelse Anbefale normal aktivitet raskest mulig Avlastning og gradert belastning kan være indisert Fremme tilhelning – bevege uten å belaste fullt. Sirkulasjon, bevegelighet Kan være aktuelt med supplerende behandling (manipulasjonsbehandling/mobiliseringsteknikker) Trygghet Fysioterapeut

8 Tilbake til sengeposten ett år etter skaden (fortalte til smerteteamsykepleier) Insisterte på innleggelse pga sterke smerter som fastlegen ikke kunne hjelpe med. Synes hele helsevesenet består av ”inkompetente folk, særlig legene”. Bitter og over å ikke å få hjelp. ”Selv dyr får bedre behandling enn det her!” Langtidssykemeldingene og forholdet til NAV. Går inn i offerrolle. Blir mer og mer passiv. Humørsyk. Problemer med kone og barn. Økonomiske bekymringer. Klarer ikke avdrag på huslån. fortsettelse Sykepleier. Observasjon av det langvarige forløpet og tankene om dette

9 Tilbake til sengeposten ett år etter skaden (forts.) Han innrømmer han tror det er farlig å bevege seg Er redd det er brudd som ingen har sett på bilder Har mistanke om at man hadde oversett et brudd i ryggen Kom etter hvert fram med at kiropraktoren hadde kommentert forandringer av L- columna da han tok egne røntgen-bilder Redd for å bli lam Har en slektning som sitter i rullestol etter ulykke med brudd i ryggen HVORDAN FÅ PAS. TIL Å FORTELLE HVA HAN TENKER OM SMERTENE? DISKUSJON. Hva slags smerter har han? Klassifikasjon. Hva bør gjøres? Sykepleier

10 Mens han lå inne (ett år etter) ble han undersøkt av fysioterapeut fra smertesenteret Han var redd for at noe hadde brukket Han brukte store doser morfin Han var veldig opptatt av nye bilder DISKUSJON: Hva bør man gjøre nå? Fysioterapeut og lege

11 Hva var problemet med at han brukte store doser morfin? DISKUSJON Lege

12 Hvem bruker opioider fast? Kreftpasienter Pasienter med langvarige smerter som bruker opioider som foreskrevet, f. eks. P. forte Personer på legemiddelassistert rehabilitering velregulerte på Metadon eller Subutex Pasienter som ikke bruker opioider som foreskrevet, f.eks. P. forte Rusmisbrukeren som bruker illegale opioider, f. eks. heroin Alle disse er fysisk avhengige av opioider Får abstinens hvis tilførselen reduseres/opphører

13 Virkning av opioider Hvorfor både velsignelse og forbannelse? ANALGESI Hostedempende Ruseffekt/Eufori Obstipasjon Sedasjon (trøtthet) Kvalme Hallusinasjoner Urinretensjon Kløe Respirasjonsdepresjon

14 Blandes ofte feilaktig sammen: Fysisk avhengighet Avhengighetssyndrom Toleranseutvikling

15 Toleranseutvikling Må øke dosen over tid for å få samme effekt eller bivirkning Fysisk, cellulært fenomen ved analgesi Mere psykiske komponenter når den heroinavhengige må ha raskt økende doser

16 Fysisk avhengighet Abstinens ved bråseponering: Svette, tremor, motorisk uro, tachycardi, feber. Ved gradvis seponering ikke noe problem (15-25% daglig)

17 Avhengighetssyndrom (gjelder en rekke medikamenter og substanser) Et sterkt ønske eller følelse av tvang til å innta substansen Problemer med å kontrollere bruk, mengde og tidspunkt Økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser som følge av bruken Den økende bruken opprettholdes til tross for åpenbare tegn på negative konsekvenser (abstinensproblemer) (toleranseutvikling)

18 Problematisk opioidbruk Overdrevent opptatt av å diskutere opioider med legen. Vil gjentatte ganger be om fornyet resept på opioider før avtalt tid Det oppstår et mønster med reseptproblemer: «har mistet resepten», «har mistet medisinen» «er frastjålet medisinen». Pasienten har andre kilder til opioidholdige analgetika