Transportplan IHR – Bodø 04.03.201 Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Bredbåndsutbygging I Nordland
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Regional transportplan Agder
en jernbane for fremtiden
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Fylker, Byer, Elver, Vidder
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
K YSTHAVNALLIANSEN – ET HAVNESAMARBEID FOR MER SJØTRANSPORT M ØTE MED STATSSEKRETÆR R EYNIR J ÓHANNESSON / S AMFERDSELSDEPARTEMENTET HITRA KYSTHAVN.
Helgeland ! 1 Folketall Træna 486 Vevelstad 510 Vega 1225 Rødøy 1269 Dønna 1407 Grane 1458 Bindal 1482 Hattfjelldal 1533 Herøy 1737 Nesna 1871 Lurøy 1917.
Transportplan Nordland Transportplan Helgeland Fase I Transportplan Helgeland Fase I –Utarbeidet av regionrådene på Helgeland Transportplan Helgeland Fase.
Trænafestivalen, langt te havs. langt te havs Træna, Nord-Norges minste kommune –418 øyer, holmer og skjær –15 km2 –4 bebodde øyer –456 innbyggere –3.
Korte avstander til Bergen og Flesland Næringsareal – Askøy kommune Flesland Fakta om Askøy: Hordalands nest største kommune Innbyggertall: Areal:
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Indre Helgeland Regionråd (IHR)
Skredsikring fra 2010 til nå
Finansiering av VOK Fylkeskommunen bevilger inntil , - til finansiering av lokal vannområdekoordinator i vannområdene for årene 2016 og 2017 Midlene.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kommunemøter RPBA - om RTP
-innspill til utredningsprogram
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Kommunemøter RPBA - om RTP
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Kommuner og Regionråd på Helgeland
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Møte med administrerende direktør og HALD-kommunene
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan

I Fakta Helgeland 18 Kommuner, Innbg, km2, 3 Regionråd Regionrådinnbyggere Areal Kommuner Sør-Helgeland km2 5 Helgeland km2 7 Indre-Helgeland km2 6 (Kilde: SSB )

Indre Helgeland Region 6 kommuner på Indre og Nord-Helgeland -Største region. (befolkning – areal) -Nord-Norges 3. største By -Større landområde enn Rogaland Fylke Kyst og innland Knutepunkt for alle transportgrener Stor enighet mellom alle kommuner i regionen i trafikk- og transportspørsmål

Transportplan IHR – Bodø Transportplan - IHR Bedre framkommelighet og reduserte avstandskostnader for å styrke konkurransekraften i næringslivet og for å bidra til samfunnsutvikling Bygger på målstrukturen i NTP Omfatter alle transportområder Viderefører Transportplan Helgeland – fase I. Delprosjekter for å utrede, kartlegge og dokumentere. Samlet plandokument som vil kunne inngå som del i RTP-Nordland

Transportplan IHR – Bodø Veitransport E6 - Egen plan E12- Forlenging av >25m Fv12, Fv17- Mest trafikkerte forbindelse mellom E6 og kyst. - Bustneslia - Største flaskehals denne vinteren (se eget prosjekt) - Utbedring/investering Sjonfjellet Rv73, - Stor trailertransport / søker prøveordning med 25m vogntog FV808- Ferdigstillelse løsning fergeforb. Hemnesberget Leirvika FV 806 Korgen-Bleikvassli

Nord-Helgeland

Transportplan IHR – Bodø Utredninger: -Framkommelighet og reduksjon i reisetid Lovund – Mo i Rana (Ferdig fra Asplan Viak ) -Godsstrømanalyse Kyst – innland på Nord-Helgeland (ferdigstilles vår 2011) -Tilbringerruter ny flyplass. -Nye fergeleier i Nesna og Lurøy ( Utredning ifbm. nytt fergeleie på Tonnes – ferdigstilt) -Godsstrøm Videre utredningsprogram: - Samarbeide med fylkeskommunen om videre utredningsbehov

Transportplan IHR – Bodø Båtruter og havner – Mo Stamnetthavn, Jernbane,Fly,E6,E12 – Nesna Trafikkhavn (Hurtigrute,Hurtigbåt, stykkgods) – Stokkvågen/Tonnes Trafikkhavn (Lurøy- Træna) Status Enighet mellom alle kommuner i regionen Entydig definerte transportknutepunkt Store volum øst-vest i regionen Utredninger: - Godstømsanalyse kyst/innland. - Nye fergeleier (Lurøy og Nesna)

Mo i Rana Havn Nasjonal stamnetthavn Intermodalt knutepunkt for Helgeland Til/fra E12 med godkjenning for 25,25m modulvogntog. Ca. 3,5 mill tonn over kai pr. år.

Hurtigruta / Hurtigbåtnettet Nesna er regionens felles knutepunkt. Persontrafikk - studenter - ukependling Gods – ferskvare/kjøl-frys - produkter fra/til kyst-nord Gods – annet - ”restgods” Nesna-Rana-Hemnes => Koordinering mot hurtigbåter og omlasting av stykkgods.

Transportplan IHR – Bodø Luftfart. - Røssvoll flyplass utdatert og må erstattes. - Regional enighet om bygging av Polarsirkelen Lufthavn. Utredninger - Omfattende utredningsprogram utført på oppdrag av kommunene, Polarsirkelen Lufthavnutvikling, Nordland Fylkeskommune, SD m.m.

Transportplan IHR – Bodø Jernbane. - Utfordringer knyttet til banelegeme, kryssningsspor,fjernstyring og materiell. - Behov for styrket lokaltogtilbud Grane – Mo i Rana (lokale stoppesteder) - Sovevogntilbud Mo-Mosjøen - Tilbringertjeneste Polarsirkelen Lufthavn. Utredninger: Infrastruktur knyttet til ny flyplass i Rana. Jernbaneforbindelse til Sverige. (eget prosjekt i samarbeid med Västerbotten

Transportplan IHR – Bodø Knutepunkt - Regionale knutepunktfunksjoner for gods- og personransport. - Ny stor flyplass gir nye muligheter for en mer helhetlig transportstruktur. Utredninger: Transportbedriftene Næringslivets behov for effektive transportløsninger

Transportplan IHR – Bodø Norområdesatsing og transportkoridor mot øst. - Nært samarbeid mellom regionen og Västerbotten i Sverige - Organisert samarbeid knyttet til E-12 og Rv73 - Svensk ønske om å bruke norsk havn til utskiping av gods/e.malm - Sveriges regjering har søkt EU om TEN-status for E-12 Utredninger: Utvikling av øst-vestkorridorer- mulighetsstudier Helgelands plass i Nordområdesatsingen

Utviklingsområder  E12 og TEN status

Transportplan IHR – Bodø Takk for oppmerksomheten!

Transportplan IHR – Bodø