Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan
I Fakta Helgeland 18 Kommuner, Innbg, km2, 3 Regionråd Regionrådinnbyggere Areal Kommuner Sør-Helgeland km2 5 Helgeland km2 7 Indre-Helgeland km2 6 (Kilde: SSB )
Indre Helgeland Region 6 kommuner på Indre og Nord-Helgeland -Største region. (befolkning – areal) -Nord-Norges 3. største By -Større landområde enn Rogaland Fylke Kyst og innland Knutepunkt for alle transportgrener Stor enighet mellom alle kommuner i regionen i trafikk- og transportspørsmål
Transportplan IHR – Bodø Transportplan - IHR Bedre framkommelighet og reduserte avstandskostnader for å styrke konkurransekraften i næringslivet og for å bidra til samfunnsutvikling Bygger på målstrukturen i NTP Omfatter alle transportområder Viderefører Transportplan Helgeland – fase I. Delprosjekter for å utrede, kartlegge og dokumentere. Samlet plandokument som vil kunne inngå som del i RTP-Nordland
Transportplan IHR – Bodø Veitransport E6 - Egen plan E12- Forlenging av >25m Fv12, Fv17- Mest trafikkerte forbindelse mellom E6 og kyst. - Bustneslia - Største flaskehals denne vinteren (se eget prosjekt) - Utbedring/investering Sjonfjellet Rv73, - Stor trailertransport / søker prøveordning med 25m vogntog FV808- Ferdigstillelse løsning fergeforb. Hemnesberget Leirvika FV 806 Korgen-Bleikvassli
Nord-Helgeland
Transportplan IHR – Bodø Utredninger: -Framkommelighet og reduksjon i reisetid Lovund – Mo i Rana (Ferdig fra Asplan Viak ) -Godsstrømanalyse Kyst – innland på Nord-Helgeland (ferdigstilles vår 2011) -Tilbringerruter ny flyplass. -Nye fergeleier i Nesna og Lurøy ( Utredning ifbm. nytt fergeleie på Tonnes – ferdigstilt) -Godsstrøm Videre utredningsprogram: - Samarbeide med fylkeskommunen om videre utredningsbehov
Transportplan IHR – Bodø Båtruter og havner – Mo Stamnetthavn, Jernbane,Fly,E6,E12 – Nesna Trafikkhavn (Hurtigrute,Hurtigbåt, stykkgods) – Stokkvågen/Tonnes Trafikkhavn (Lurøy- Træna) Status Enighet mellom alle kommuner i regionen Entydig definerte transportknutepunkt Store volum øst-vest i regionen Utredninger: - Godstømsanalyse kyst/innland. - Nye fergeleier (Lurøy og Nesna)
Mo i Rana Havn Nasjonal stamnetthavn Intermodalt knutepunkt for Helgeland Til/fra E12 med godkjenning for 25,25m modulvogntog. Ca. 3,5 mill tonn over kai pr. år.
Hurtigruta / Hurtigbåtnettet Nesna er regionens felles knutepunkt. Persontrafikk - studenter - ukependling Gods – ferskvare/kjøl-frys - produkter fra/til kyst-nord Gods – annet - ”restgods” Nesna-Rana-Hemnes => Koordinering mot hurtigbåter og omlasting av stykkgods.
Transportplan IHR – Bodø Luftfart. - Røssvoll flyplass utdatert og må erstattes. - Regional enighet om bygging av Polarsirkelen Lufthavn. Utredninger - Omfattende utredningsprogram utført på oppdrag av kommunene, Polarsirkelen Lufthavnutvikling, Nordland Fylkeskommune, SD m.m.
Transportplan IHR – Bodø Jernbane. - Utfordringer knyttet til banelegeme, kryssningsspor,fjernstyring og materiell. - Behov for styrket lokaltogtilbud Grane – Mo i Rana (lokale stoppesteder) - Sovevogntilbud Mo-Mosjøen - Tilbringertjeneste Polarsirkelen Lufthavn. Utredninger: Infrastruktur knyttet til ny flyplass i Rana. Jernbaneforbindelse til Sverige. (eget prosjekt i samarbeid med Västerbotten
Transportplan IHR – Bodø Knutepunkt - Regionale knutepunktfunksjoner for gods- og personransport. - Ny stor flyplass gir nye muligheter for en mer helhetlig transportstruktur. Utredninger: Transportbedriftene Næringslivets behov for effektive transportløsninger
Transportplan IHR – Bodø Norområdesatsing og transportkoridor mot øst. - Nært samarbeid mellom regionen og Västerbotten i Sverige - Organisert samarbeid knyttet til E-12 og Rv73 - Svensk ønske om å bruke norsk havn til utskiping av gods/e.malm - Sveriges regjering har søkt EU om TEN-status for E-12 Utredninger: Utvikling av øst-vestkorridorer- mulighetsstudier Helgelands plass i Nordområdesatsingen
Utviklingsområder E12 og TEN status
Transportplan IHR – Bodø Takk for oppmerksomheten!
Transportplan IHR – Bodø